ניקוי תותבות בחולון

שיניים תותבות הן אביזר חיצוני שתפקידו הוא השלמת או החלפת שיניים חסרות. אומנם שיניים תותבות קיימות כבר מאות שנים, אך ככל שעובר הזמן הן משתכללות ומשתדרגות.

עם זאת, ולמרות שאנשים רבים שמעו במהלך חייהם על שיניים תותבות, הידע בקרב המטופלים שצריכים כאלו נמוך. במאמר הבא תוכלו לקרוא על שיניים תותבות בחולון ועל השיטות השונות לנקות אותן.

 

מה הן שיניים תותבות?

שיניים תותבות מחליפות את השיניים הטבעיות במקרה שהן חסרות. קיימים שני סוגים שונים של שיניים תותבות והשימוש בהן נעשה לפי מצבו הדנטלי של המטופל. תותבות חלקיות מורכבות מלפחות שן תותבת אחת, והן מוחזקות באמצעות תפסנים שמוצמדים לשיניים הסמוכות.

השימוש בתותבת מסוג זה נעשה כשהשיניים הסמוכות לא מספיק חזקות בכדי לתמוך בגשר, או כשחסרות מספר שיניים. סוג נוסף של תותבות הן התותבות השלמות. תותבות אלו נמצאות בשימוש כשכל השיניים הטבעיות חסרות בפה.

 

התאמת התותבות

תהליך התאמת התותבות הוא תהליך לא קצר, במהלכו הרופא לוקח מידות מפה המטופל ושולח אותן למעבדה.

במעבדה מייצרים את השיניים התותבות ומחזירים אותן למרפאה. בביקור שלאחר מכן, הרופא מתאים את התותבות לפה המטופל ועורך בהן שינויים במידת הצורך, כמו כן יתכנו מקרים בהם הרופא יחזיר את התותבות למעבדה לביצוע תיקונים מורכבים יותר.

לרוב, הרופא עובד עם מעבדה שנמצאת באותה העיר. כך מרפאה שממוקמת בחולון, תעבוד עם מעבדה שנמצאת גם היא בחולון. זאת על מנת לקצר ככל הניתן את זמני השליחות של התותבות ושאר עבודות המעבדה.

למרות הניסיון לקצר את זמני העבודה, תהליך הכנת התותבות עלול להמשך זמן וכך גם תהליך ריפוי הפה לאחר עקירת השיניים במידה ויש צורך בכך. תהליך ריפוי לאחר עקירת שיניים יכול להימשך עד כחצי שנה. במקרה כזה ניתן להשתמש בתותבות זמניות, אשר קל יותר להתאים אותן לשינויים המתרחשים בפה.

 

תקופת ההסתגלות

לאחר התאמת השיניים התותבות ועם תחילת השימוש בהן יש צורך להסתגל אליהן. לא מעט פעמים מטופלים מרגישים חוסר נוחות בפה ומתלוננים על קושי בדיבור. השיניים התותבות עלולות לזוז בתוך הפה וכחלק מכך לגרום לבחילות ולעודף רוק בפה.

כמו כן התותבות שנתמכות על ידי הרקמות הרכות והקשות בפה, עלולות להפעיל עליהן לחץ, דבר אשר יגרום לכאבי חניכיים ושיניים. במידה ותופעות אלו לא עוברות מעצמן, חשוב לפנות לרופא המטפל בחולון על מנת שיבצע התאמה נוספת בתותבות עבורכם.

תופעות נוספת שעלולות להתרחש עם השימוש בשיניים תותבות הן קושי בסגירת הפה ופצעים בעקבות הלחץ על החניכיים. תופעות אלו נפוצות ומהוות חלק מהתאמת התותבת למטופל. על כן גם במצב זה כדאי לפנות לרופא המטפל שלכם בחולון.

 

ומה עם האוכל?

אחד החששות בקרב מטופלים הוא האכילה עם שיניים תותבות. חשוב לזכור שתפקיד השיניים התותבות הוא להחליף את השיניים הטבעיות בפה, הן מבחינת האסתטיקה והן מבחינת התפקוד. למרות שלא מדובר בשיניים טבעיות, עדיין ניתן להשתמש בהן לדיבור ולאכילה.

לאחר הטיפול אומנם אין מניעה לאכול, אבל חשוב לזכור שמדובר בתהליך שדורש לא מעט זמן וסבלנות. יש ללמוד איך לאכול בעזרת שיניים תותבות, שכן הן חדשות בפה וצריך לדעת לשלוט בהן.

תחילה מומלץ לאכול אוכל רך ורק לאחר מכן לעבור בהדרגה לאכילת מזון קשה. חשוב לזכור שאומנם התותבות מאפשרות אכילה, אך כוח הלעיסה שלהן הוא עשירית מכוח הלעיסה של השיניים הטבעיות, לכן יש לאכול בזהירות על מנת שלא ישברו.

 

איך ישנים עם שיניים תותבות?

למעשה לא רצוי לישון עם השיניים התותבות. הסיבה לכך היא החשש להצטברות חיידקים ברקמות החניכיים, מה שעלול להוביל לדלקת או לפטרת בחלל הפה. חשוב מאוד להוציא את השיניים התותבות ולאוורר את החניכיים למשך לא פחות מארבע שעות ביום. על כן, מומלץ להוציא את התותבות בלילה ולהחזירן לפה בבוקר שלמחרת.

 

ניקוי ותחזוקה של השיניים התותבות

בכדי לשמור על השיניים התותבות לאורך זמן, רצוי להקפיד על מספר כללים שיסייעו לכם בכך:

  • הקפידו לצחצח את השיניים התותבות בעזרת מברשת שיניים מיוחדת, בכל לילה לפני השינה.
  • את התותבות יש לצחצח בעזרת משחת שיניים ייעודית לכך. שימוש במשחת שיניים רגילה עלולה לגרום לשחיקה מוגברת.
  • לאחר הצחצוח ניתן לחטא את השיניים התותבות בעזרת טבליות ייעודיות לכך. את הטבליות ניתן לרכוש בכל בית מרקחת בחולון. שלב זה הוא בנוסף לצחצוח השיניים ולא במקומו.
  • לאחר צחצוח השיניים, יש לשטוף את התותבות במי ברז, ולהשרות אותן בכוס מים בטמפרטורת החדר. שימו לב ששימוש במים חמים מידי עלול לעוות ולשנות את צורת השיניים התותבות ולכן יש להקפיד על טמפרטורת המים.
  • להשריית השיניים במהלך הלילה ניתן להשתמש גם בתמיסת השריה לתותבות. ניתן להשתמש בתמיסה זו רק אם בתותבות שלכם אין רכיבים מתכתיים מפני שהתמיסה עלולה להשאיר כתמים על המתכת. את התמיסה ניתן למצוא בכל בית מרקחת בחולון.
  • לפני החזרת השיניים התותבות לפה, יש לשטוף אותן שנית במי ברז.

 

ניקוי על ידי רופא שיניים או שיננית

השיניים התותבות כמו גם השיניים הטבעיות, צוברות בפה אבנית ובמשך השנים הן עלולות לצבור כתמים ופיגמנטציה. על כן חשוב לבצע ניקוי שיניים על ידי מכשיר שקיים במרפאת השיניים בחולון ויכול לסייע להסיר את האבנית מהשיניים התותבות. הניקוי מתבצע על ידי רופא השיניים או השיננית ויש לבצע אותו אחת לכמה שנים.

 

מתי עוד כדאי לי להגיע לרופא?

על מנת לוודא שהתותבות אכן תקינות כדאי להגיע לביקורת במרפאת השיניים בחולון, רופא השיניים יבדוק את מצב השיניים התותבות ואת המצב הדנטלי הכללי בפה.

תדירות הטיפולים משתנה בין מטופל למטופל ונקבעת באופן אישי בהתאם למצב הבריאותי והדנטלי. באופן כללי כדאי להגיע לפחות אחת לשנה לביקורת אצל רופא השיניים, ובכך למנוע סיבוכים אפשריים בשלב מוקדם ולטפל בהם במקרה הצורך.

מה היה לנו עד עכשיו?