סוגי טיפולי שיניים

שיניים בריאות יכולות להחזיק מעמד לכל החיים בעזרת טיפול נאות. בדרך כלל ניתן להפחית את הסיכון לעששת, מחלות חניכיים ואובדן שיניים בעזרת הקפדה על היגיינת פה טובה, תזונה דלה בסוכר וביקורים קבועים אצל רופא השיניים והשיננית. אולם לעיתים עולה הצורך בסוגי טיפולי שיניים מיוחדים כגון: טיפולי שורש, עקירת שיניים, כריתת חוד השורש וכן הלאה.

לכן חשוב להכיר את סוגי הטיפולים השונים לבעיות שיניים וכאבי שיניים, כדי שבמידת הצורך, תגיעו מוכנים.

טיפולי שורש

טיפול שורש הוא הליך רפואי שמבוצע על מוך השן: עיסה הממוקמת בתוך תעלת השורש בשיניים שלנו ומכילה כלי דם ועצבים.

כאשר עששת או פגיעה אחרת בשיניים יוצרת זיהום ומתפתחת עד כדי פגיעה בשכבת השן העליונה שנקראת "זגוגית השן", חודרת את השכבה הפנימית יותר של השן שנקראת דנטין, ומגיעה אל מוך השן – זה מוביל לכאבים רבים, שהדרך היעילה ביותר להיפטר מהם היא טיפול שורש.

טיפול שורש כולל הסרה של רקמת מוך השן, ניקוי תעלות השורש ואטימת השן כדי למנוע מצב של זיהומים נוספים בעתיד. מטרתו של טיפול שורש, היא לנסות ולהציל את השן הטבעית של המטופל ולחסוך את הצורך בעקירה.

סוגי טיפולי שיניים

טיפול שיניים בהריון

טיפולי שיניים אינם מפסיקים בתקופת ההריון.

נהפוך הוא: חשוב עוד יותר לעקוב אחר בריאות הפה בהריון, היות ונשים נמצאות בסיכון גבוה יותר להתפתחות עששת, מחלות חניכיים ושלל בעיות אחרות בתקופה זו. לרוע המזל, עדיין קיימת אמונה רווחת שביקור אצל רופא השיניים בזמן ההריון עלול להזיק לאם או לתינוק.

עם זאת, הזנחה של עששת, מחלות חניכיים ובעיות בריאות אחרות בפה, עלולות להזיק אף יותר. לבריאות השיניים יש השפעה גדולה על הבריאות הכללית שלנו, מה שאומר שהיא יכולה להשפיע מאוד גם על האם וגם על התינוק.

רופא השיניים לרוב ימליץ למטופלות הרות על קביעת מספר תורים במהלך ההריון, כך שיוכל לבדוק את מצב השיניים והחניכיים שלהן, להמליץ ​​על התאמות לשגרת הטיפול בפה בזמן ההריון או לבצע את הטיפולים הדרושים.

אישה הנזקקת לטיפול שיניים בזמן ההריון, יכולה לעבור את טיפולי השיניים תחת הרדמה ללא חשש, אולם חיוני ליידע את רופא השיניים על ההריון כדי שיוכל לבחור חומרי הרדמה מתאימים ולקבוע מינונים הולמים.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי

קיימים מצבים רפואיים ותרופות שיכולים להשפיע על בריאות הפה, או כאלו שעשויים להשפיע על מידת היעילות של טיפולי שיניים, השיטות והחומרים בהם משתמש רופא השיניים.

לכן כשפונים לטיפול שיניים, חשוב לענות בכנות ובפירוט על שאלות הנוגעות להיסטוריה הרפואית – כלומר, לציין כל בעיה רפואית או אלרגיה, וכל טיפול שעברתם או שאתם עוברים בהווה, כולל תרופות ותוספי תזונה אותם אתם נוטלים. במרפאת השיניים שלכם סביר להניח שירצו לדעת אם אתם סובלים ממחלות רקע.

מצבים רפואיים שחשוב להביא לידיעת הצוות המטפל במרפאת השיניים כוללים: הריון, אסתמה, איידס, סוכרת, אפילפסיה, מחלת כליות, סרטן והקאות. רופא השיניים, הסייעת או השיננית שלכם, עשויים כמובן לבקש מכם פרטים נוספים לפי שיקול דעתם, כשאלו רלוונטיים לדעתם לבריאות הפה או להצלחת טיפול השיניים שלכם.

מיקרוסקופ טיפולי לטיפולי שורש

טיפול שורש הוא הליך אנדודונטי בשימוש נרחב שמטרתו לשמור על השיניים הטבעיות של המטופל ולהשיב את השיניים הפגועות למצב תקין כדי לאפשר להן לתפקד. בדרך כלל יש לבצע הליך של טיפול שורש כאשר העצב שבתוך שן מפתח זיהום או דלקת, או כאשר אין די במבנה השן כדי לתמוך בביצוע סתימה או בכתר.

על מנת לאפשר לרופא השיניים ראייה מקרוב יותר של תעלת השורש, מרפאות שיניים מתקדמות עושות כיום שימוש במיקרוסקופ טיפולי לשיניים כדי לשפר את סיכויי ההצלחה של ההליך. המיקרוסקופ הטיפולי הוא מכשיר אופטי מורכב ומועיל להפליא המיטיב עם רופאי שיניים ומטופלים כאחד על ידי מתן מענה לאתגר הכי גדול בטיפולי שורש: היכולת לראות במדויק במה מטפלים.

טיפול שורש בהריון

אישה הסובלת מבעיות שיניים או כזו שיש לה נטיה לבעיות שיניים בשגרה, עלולה לגלות שהן מחמירות  בזמן ההריון. ישנם כמה סוגים של בעיות שיניים חמורות שעשויות לדרוש טיפול רפואי מיידי כגון טיפול שורש.

אבל האם מותר בכלל לקבל טיפול שורש בזמן ההריון? בעולם מושלם, יהיה לכן זמן לעשות בדיקת שיניים ולטפל בבעיות שיניים לפני הכניסה להריון. עם זאת, המציאות היא שנשים רבות אינן מבינות שהן צריכות טיפול שורש עד שהן כבר בהריון.

למרבה המזל, טיפול שורש נחשב בדרך כלל להליך בטוח שניתן לבצע במהלך ההריון. כמובן שכל אישה היא ייחודית ולכן חשוב להיוועץ ברופא השיניים לגבי כדאיות הביצוע של טיפולי שורש בהריון.

סוגי טיפולי שיניים ורשלנות רפואית

רופאי שיניים, כמו כל רופא או איש מקצוע אחר בתחום הרפואה, חייבים לבצע את תפקידם על פי סטנדרטים מקצועיים מסוימים. סטנדרט זה של טיפול מחייב רופא שיניים לבצע את תפקידו ברמת מיומנות ומסירות נאותה.

רופא שיניים נחשב כמי שאחראי לרשלנות רפואית כאשר הוא או היא לא עמדו בסטנדרט הטיפול הדרוש במקצוע שלהם. מקרים של רשלנות ברפואת שיניים חלים בתדירות נמוכה יותר מאשר סוגים אחרים של רשלנות רפואית.

עם זאת, לצערנו זה עדיין קורה ולעיתים יכול לגרום לפגיעות קשות לטווח הארוך. אם סבלתם מפציעות שנגרמו לכם במסגרת ניתוחי פה ולסת או טיפולי שיניים, יתכן שיש לכם בסיס להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בטיפולי שיניים.

טיפולי שיניים בהרדמה כללית

טיפולי שיניים בהרדמה כללית הינם פתרון מקובל עבור אנשים החוששים מאוד מפני ניתוחי שיניים, חניכיים או ניתוחי לסת. כאשר המטופל חרד במיוחד, אי הנוחות שלו עלולה להגביל את רופא השיניים המנתח בפעולות שיוכל לבצע בפיו, ולכן לעיתים אין מנוס מביצוע הרדמה כללית.

הדבר נכון אף בהקשר של ניתוחים דנטליים מורכבים שעשויים להסב למטופל כאב ואי נוחות מוגברים בזמן הטיפול. לפני הפניה לטיפול שיניים בהרדמה כללית, חשוב לשוחח עם רופא השיניים על כל היבט של פעולת ההרדמה וחומרי ההרדמה בהם יעשה שימוש, וכן גם על מהלך הטיפול וההתאוששות ממנו.

חשוב מאוד להביא לידיעת הרופא את כל המידע הנוגע למצבכם הבריאותי והפיזי, לצד סוגי התרופות והויטמינים שאתם משתמשים בהם, לרבות רגישות ואלרגיות לחומרים ספציפיים. כל זאת כדי להימנע מסיבוכים מיותרים שעלולים להופיע כתוצאה מן הטיפול, הציוד או חומרי ההרדמה שיעשו בהם שימוש במהלך טיפול השיניים בהרדמה מלאה.

טיפולים בכאבי שיניים

להלן הגורמים השכיחים ביותר לכאבי שיניים והטיפולים שבדרך כלל מוצעים עבורם:

ריקבון בשיניים

חורים בשיניים או עששת הם סיבה שכיחה ביותר לכאבי שיניים. זה יכול לקרות כאשר חיידקים מכרסמים באמייל השן.

רופא השיניים יכול לתקן חורים או אזור מוחלש בשן כדי לעזור במניעת הכאב. זאת באמצעות סתימה לחור, או אנטיביוטיקה לצורך ניקוי הזיהום בשן. ניקוי שיניים מקצועי מסייע גם הוא בהסרת הרובד החיידקי בשיניים,.

מורסה בשן

מורסה בשן היא מצב בו חלק או כל מוך השן מת. הרקמה המתה מכילה "כיס" של חיידקים ומוגלה שנקרא מורסה.

דלקת או זיהום בשיניים עלולים לגרום למורסה. שן פגומה עלולה להוביל למורסה בשיניים אם אינה מטופלת במהירות. זה קורה כאשר חור או סדק מכניס חיידקים לשן.

הטיפול במורסה לרוב יכלול אנטיביוטיקה שנועדה להרוג את החיידקים הגורמים לזיהום, ניקוז המורסה, ניקוי וטיפול בחניכיים –  אם המורסה נגרמת על ידי מחלת חניכיים, טיפול שורש – אם המורסה נגרמת על ידי רקבון או שן סדוקה, שתל, הכרוך בהחלפת השן בשן סינתטית.

סדק או שבר בשן

סדק או שבר בשן יכול לקרות בעקבות נגיסה במשהו קשה כמו קרח.

שבר בשיניים מופיע אף בעקבות חבלה קשה באזור הלסת. השבר מאפשר לרכיבים חיצוניים כמו בקטריות, חלקיקי מזון, נוזלים ואוויר, להיכנס לשן ולגרות או לזהם את המוך והעצבים, מה שמעורר כאב.

הטיפול בשברים בשיניים כולל תיקון של שבר בשן בעזרת דבק שיניים, ציפוי חרסינה לשיניים, סתימה או חומר מילוי. לעתים נדרשת התקנה של כתר על השן, או טיפול שורש.

נזק לסתימות

סתימה עלולה להיפגע בעקבות לעיסה, במידה והמטופל נגס במשהו קשה, או על ידי חריקת שיניים ונעילת לסתות. סתימה עשויה להיסדק, להתפורר, להשחק או להתנתק ממקומה.

רופא שיניים יכול לתקן או להחליף סתימה פגומה. לעתים דרוש כתר על השן אם השן נפגעה באופן חמור מכדי שסתימה חדשה תעזור.

דלקת חניכיים

דלקת חניכיים היא הגורם העיקרי לאובדן שיניים אצל מבוגרים. זיהום בחניכיים יכול להיגרם כתוצאה מאי הקפדה על היגיינת פה תקינה, תזונה לקויה, עישון, שינויים הורמונליים, סוגים מסוימים של תרופות, סוכרת, סרטן, גנטיקה ועוד.

חיידקים שמצטברים סביב חניכיים מודלקים יכולים להגיע לשורשי השן. זה יכול לגרום לזיהום ברקמת החניכיים וכתוצאה מכך לכאבי שיניים.

זה עשוי גם לפרק את העצם שמחזיקה את השיניים במקום, ובסופו של התהליך גם לגרום לשחרור השיניים ממקומן היווצרות חורים וחללים.

בדרך כלל מטפלים בדלקת חניכיים באנטיביוטיקה. לפעמים דרוש ניקוי שיניים מקצועי באופן חזרתי כדי להסיר את רובד החיידקים.

שטיפת פה רפואית יכולה לסייע בהרגעת כאבי חניכיים ושיניים. לעתים מבוצע טיפול של ניקוי שיניים עמוק, ובמקרים חמורים יתכן ויהיה צורך בניתוח שיניים.

מידע על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

הרדמה מלאה או בשמה הנוסף: הרדמה כללית, משמשת בדרך כלל כדי להקל על ניתוחי פה ולסת פולשניים ומורכבים במיוחד או עבור טיפולי שיניים של מטופלים עם חרדה או התנהגות מאתגרת, שרבים מהם הם ילדים או אנשים עם צרכים מיוחדים.

מטופלים שיש להם סיבולת גבוהה לחומרי טשטוש, עשויים להזדקק להרדמה כללית לטובת ניתוחים דנטליים הנשענים על הרדמה מקומית או סדציה קלה.

עבור ניתוחים דנטליים טראומטיים במיוחד, כמו חילוץ שיני בינה שנפגעו לחלוטין או כאלו המכוסות בעצמות, הרדמה מלאה עשויה להיות האפשרות המועדפת. רופא השיניים עשוי כמובן להמליץ ​​על הרדמה כללית לסוגים אחרים של ניתוחי פה מורכבים.

עקירת שיניים

חורים בשיניים שהתפתחו לריקבון, עששת שיצאה משליטה, דלקת בשיניים או בחניכיים וצפיפות של השיניים  – יכולים כולם להביא למצב בו נדרשת עקירת שיניים.

עקירת שיניים היא הליך מהיר יחסית שלרוב מבוצע בהרדמה מקומית על ידי רופא שיניים.

עקירת שיניים יכולה להתבצע כהליך פשוט או הליך כירורגי, תלוי במצב השן ובקיומם של זיהומים.

בעקירה פשוטה הטיפול נעשה בהרדמה מקומית שמאחלשת את האזור סביב השן. לאחר מכן רופא השיניים משתמש במכשיר המכונה מעלית שורש, כדי לשחרר את השן, ואז עושה שימוש במלקחיים להסרתה.

בעקירה כירורגית לרוב משתמשים גם בהרדמה מקומית וגם בהרדמה תוך ורידית. לעתים המטופל מקבל הרדמה כללית, בהתאם למורכבות הטיפולית הנדרשת או לצרכים הפרטניים שלו.

רופא השיניים שמבצע את העקירה הכירורגית, בדרך כלל חותך בחניכיים חתך קטן ולפי הצורך עשוי גם להסיר רקמה סביב השן או לנסר חלק מהשן לפני שניתן יהיה לחלץ אותה.

כריתת חוד השורש אפיסקטומי

ניתוח לכריתת חוד השורש המכונה גם ניתוח אפיסקטומי, הוא הליך כירורגי המתבצע בשולי שורש השן באמצעות מיקרוסקופ. זהו טיפול כירורגי המתבצע כאשר תעלת שורש אחת או יותר מזדהמת או שלא מומלץ לבצע טיפול שורש לטובת תיקון של משטחי השורשים.

מטרת הליך זה היא למנוע את הצורך בביצוע עקירת שיניים. קצה או חוד השורש, הוא המקום בו העצבים וכלי הדם נכנסים לשיניים והוא עוזר להעביר דם לכתר השן – החלק הנראה לעין בחלקה העליון של השן.

כריתת חוד השורש בהליך אפיסקטומי רצוי לבצע מול מומחה באנדודונטיה שהוא רופא שיניים המתמחה בטיפולי שורש.

צמחי מרפא לכאבי שיניים

כאב שיניים הוא באחריות אחד הכאבים הקשים להתמודדות. לאורך ההיסטוריה תרבויות הכירו צמחי מרפא המסייעים בריפוי והפחתה של כאבים בשיניים והחניכיים.

עם התנופה בשימוש במוצרים טבעיים, אנו רואים אלו מהסודות לריפוי לכאבי שיניים עמדו במבחן הזמן. חשוב להבין תחילה את הגורם לכאבי השיניים על מנת לטפל ביעילות בכאב.

כאשר כאב השיניים אינו תוצאה של בעיה בריאותית חמורה, כדאי לנסות את התרופות הצמחיות שלהלן כדי להפחית דלקת ונפיחות ולהקל על הכאבים. בין התכולה של ארונות המטבח שלכם לבין מה שצומח בגינה שלכם, ניתן לרקוח מגוון תכשירים יעילים בכדי להקל על הכאב שלכם בעזרת הרכיבים הבאים: שורש ג'ינג'ר, טימין, כורכום, חרוב, פרח אפריקה (אקמלה אולרסאה), מנטה, קמומיל, שום או ציפורן.