איך מטפלים בנסיגת חניכיים?

החניכיים הינן רקמות רכות הנמצאות סביב השן כאשר נסיגת חניכיים יכולה לקרות בעקבות צחצוח שיניים אגרסיבי אבל גם בעקבות מחלות חניכיים וכאשר מדובר בנסיגה התחלתית, ברוב המקרים אין צורך בטיפול אך במקרי קיצון אל לנו להתעלם מהנסיגה.

היא יכולה להופיע בכל גיל, גם אצל צעירים וגם אצל מבוגרים ומדובר בהליך שמתקדם בהדרגה (פרוגרסיבי).

חשוב להתייעץ עם מומחה לחניכיים לקבלת אבחון אמין.

 

סיבות לנסיגת חניכיים

כאמור, נסיגת חניכיים יכולה להופיעה בכל הגילאים, היא קיימת בחלק גדול של האוכלוסייה ויכולה להתרחש ממספר סיבות כדלקמן:

סיבה פירוט
מחלה של החניכיים יכולה להתרחש עקב הזנחה וגורמת לאבנית וחיידקים להצטבר, מה שמוביל לדלקת והרס הרקמות. כל זה יחד מביא לנסיגת החניכיים ועצם הלסת. כאשר מדובר במחלה מתקדמת, אפשר לאבד את השן.
צחצוח שיניים אגרסיבי צחצוח אגרסיבי מביא לטראומה, כאשר גם אם מחליפים למברשת שיניים רכה יותר ומצחצחים בעדינות, המצב לא יחזור לקדמותו. בצחצוח שיניים אגרסיבי הנסיגה תופיע רק בשיניים שעליהן הופעל לחץ ולא בכל הפה.
יישור השיניים במקרים מסויימים, בעקבות יישור השיניים, השורש של השן נדחק מעבר לעצם הלסת מה שמביא לנסיגתה ובהמשך גם לנסיגת החניכיים.
גיל כרונולוגי כשם שהגוף נחלש עם הגיל והעצם מדלדלת כך גם ישנה נסיגת חניכיים טבעית בגילאים מאוחרים אצל חלק מהאנשים.

 

מה צריך לדעת לפני שמטפלים

מומלץ להתחיל את הטיפול אצל רופא חניכיים שמיומן בהשתלת חניכיים, כאשר הנסיגה בהתקדמות, וניתן לראות ולהרגיש את השפעתה אם בפן האסתטי או רגישות לשינויי טמפרטורה. נסיגת חניכיים איננה מחלה אך כן ניתן לטפל אם מרגישים כאב או לא אוהבים את המראה, כאשר הטיפול הינו בהרדמה מקומית, אורך כעד שעה ומבצעים בו גם עיבוי חניכיים וגם כיסוי שורש השן.

 

טיפול בנסיגת חניכיים

הטיפול הנפוץ ביותר הוא שתל עצמי של החניכיים- מוציאים חניכיים מחיך המטופל ומשתילים איפה שהנסיגה כדי לכסות או לעבות אותה. מדובר בפתרון ותיק ויעיל שעדיין מלמדים ברפואת שיניים אך יש לו חסרון בכך שיכול להיווצר פצע בחיך עקב היותו אזור רגיש. פתרון נוסף הינו שימוש בשתלים שמקורם ברקמות אנושיות- כמו שתלי עור בכוויות. מסירים את התאים מהרקמה, כך שנשארת רק המשתית וכך אין סכנה לדחיית השתלים והרקמה נספגת והופכת להיות חלק מהחניכיים מבלי שיהיה צורך בלהוציא חניכיים מפי המטופל. טיפול אחרון הוא שימוש בחלבון שמשמש את בניית העצם ומאפשר גם לעבות את החניכיים.

 

לסיכום

נסיגת חניכיים מתרחשת בכל גיל, מכמה סיבות ומטופלת בכמה דרכים. כאשר מדובר במחלת חניכיים שקדמה לנסיגה, יש קודם כל לטפל במחלה, לפני שניגשים להשתלת חניכיים. הטיפול במחלה מפסיק את המשך הנסיגה ולכן ישנה חשיבות תחילה לנתח את השיניים ולנקות את שכבת החיידקים שהצטברה ורק לאחר מכן לבצע שחזור של החניכיים ולעשות השתלה.

 

שיניים קדמיות

חיוך מושלם
מה היה לנו עד עכשיו?