מה זה אפוסטיל ולמה זה נחוץ?

הגירה מכורח, שאפיינה את המאות הקודמות, הפכה, בימינו לרילוקיישן אטרקטיבי, הרפתקה משפחתית או סמסטר באירופה. מעברים מתוכננים מראש, לפי רצון המהגרים, מחייבים הכנות חשובות כמו לימודי שפה, אריזות, פרידות, וכמובן הדבר שאי אפשר בלעדיו – בירוקרטיה. כאשר עוברים למדינה זרה, מדובר בדרך כלל בבירוקרטיה שדורשת אפוסטיל.

 

מה זה בכלל אפוסטיל?

אפוסטיל הוא אישור בין לאומי, שקביל על ידי רוב מדינות העולם שחתמו על אמנת האג בשנת 1961. בעזרת האפוסטיל, מעניקה מדינה אישור על תוקפו של מסמך רשמי. לעתים קרובות, הבדלי השפה בין מדינות שונות, דורשים גם תרגום נוטריוני באישור אפוסטיל.

אם אתם לא מבינים איך המילים נוטריון תרגום אפוסטיל קשורות לעניין, נסביר: מתרגמים את המסמך הרשמי, מגישים אותו לבדיקה ואישור נוטריוני ולאחר מכן, מאשרים את אישור הנוטריון בעזרת אפוסטיל.

נוֹטָרִיוֹן

מתי נדרש אישור אפוסטיל?

אפוסטיל נדרש בכל מקרה בו עולה צורך להגיש מסמך רשמי של מדינה אחת לגורמים רשמיים במדינה אחרת. הנה כמה דוגמאות:

  1. הגשת מסמכים הנדרשים להפקת ויזה, לרשויות במדינת היעד, לקראת רילוקיישן.
  2. הגשת גיליונות ציונים למוסד אקדמי במדינה אחרת, במטרה להתקבל ללמוד בו.
  3. הגשת מסמכים לבית משפט במדינה אחרת, בהתאם לצווי דרישה או זימון לתצהיר עדות.
  4. הגשת מסמכים עסקיים, פיננסים או טכניים לגורמי ייבוא וייצוא במדינה זרה.

 

מה עשו לפני שהיה אפוסטיל?

האפוסטיל מקצר תהליכים בירוקרטיים כבר למעלה מ-60 שנה, בעזרת אישור יחיד לתיקוף מסמכים. לפני שנחתמה אמנת האג, מסמכים היו נדרשים לעבור לפחות שני הליכי תיקוף שונים במוסדות רשמיים, גם במדינת המקור וגם במדינת היעד.

 

שלבים לאישור אפוסטיל

חשוב לזכור שכדי שמסמך יתקבל כראיה לגיטימית, חשוב לדאוג לאישור רשמי, מהימן ומדויק. כדי להבטיח זאת, על ידי דיוק בשלבים, ניתן להיעזר גם בחברות מומחיות לנושא, שיוכלו לעזור בכל שלב:

  1. הכנת המסמכים הנדרשים, בשפת המקור.
  2. תרגום המסמכים לשפת מדינת היעד אצל מתרגם מוסמך.
  3. אישור התאמת התרגום למסמך המקורי בעזרת נוטריון.
  4. אישור המסמך בעזרת אפוסטיל במשרד החוץ או אצל רשמים של בתי משפט השלום.

 

עובדות חשובות על אפוסטיל

  1. אפוסטיל מעיד רק כי המסמך נחתם על ידי גורם מוסמך. לדוגמה, גיליון ציונים חתום על ידי המוסד הלימודי – התרגום של המסמך מאושר על ידי הנוטריון והאפוסטיל מאשר כי המדינה מכירה בסמכותו של הנוטריון החתום.
  2. האפוסטיל תקף רק במעבר בין מדינות שחתומות על אמנת האג, שמאז 1961 חתמו עליה 118 מדינות, האחרונה שבהן היא פלאו, מהצעירות שבמדינות העולם.
  3. ישנן מדינות שחתומות על אמנת האג אבל מגבילות את השימוש באפוסטיל במדינות איתם אין להן יחסים דיפלומטיים.

 

לסיכום

אפוסטיל הוא למעשה אישור רשמי של המדינה, שמסמך חתום כלשהו הינו תקף, מקורי ולגיטימי. זו הדרך של מוסדות רשמיים להתמודד עם ריבוי השפות בעולם ועם תופעות כמו זיוף מסמכים. ולסיום, זכרו – בירוקרטיה היא רק בירוקרטיה, החלק הטוב עוד לפניכם.

נוֹטָרִיוֹן

נוֹטָרִיוֹן
מה היה לנו עד עכשיו?