איך אנדומטריוזיס מתבטאת בצורה הכי חריפה שלה

מחלת האנדומטריוזיס נפוצה מאוד בקרב נשים בגיל הפוריות. ישנן לא מעט בעיות עם המחלה הזו, חלקן הן שלא יודעים מה הן הגורמים למחלה ולרוב גם לא מבחינים בו (נשים נוטות ליחס את כאבי המחזור למחזור ולא לאנדומטריוזיס). ולכן, להכיר במחלה ולדעת עליה מידע זה צורך חיוני של כל אישה, 10% מהנשים בגיל הפוריות חולות במחלה. במאמר זה אנו נרחיב על מחלת האנדומטריוזיס: מהי מחלת האנדומטריוזיס?  מה הן הגורמים לה? מה הן התסמינים שלה וכיצד מתבטאת בצורה החריפה ביותר?

 

מהי מחלת האנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס הינה מחלה כרונית שכיחה במיוחד בקרב נשים בגיל הפוריות, כ- 10% מקבוצת הגיל הזו לוקות במחלה. במחלה, תאי רירית הרחם הנקראים ״תאי אנדומטריום״ נמצאים מחוץ לרחם. במהלך מחזור האישה, התאים מדממים כתגובה ומאחר שאין לדם דרך להתפנות (מפני שהתאים נמצאים מחוץ לרחם) נוצר גירוי מקומי וחל תהליך דלקת באגן.

 

מה הם הגורמים למחלת האנדומטריוזיס?

התשובה לשאלה זו אולי תישמע מעט מוזרה וחריגה, אך עד היום לא ידוע מה הם הגורמים למחלת האנדומטריוזיס. עם זאת, ישנם השערות לגבי הגורמים לעליית שכיחות המחלה. חוקרים שונים טוענים שבעקבות החשיפה ההולכת ומתגבר לחומרים כימיים בחיים המודרניים עלתה שכיחות המחלה, מכיוון שחומרים אלו משפיעים באופן ישיר על המערכת ההורמונלית בגוף האדם.

 

מה הם התסמינים של מחלת האנדומטריוזיס?

לצערנו הרב, למחלת האנדומטריוזיס תסמינים רבים, הכוללים:

  • עייפות
  • בעיות קיבה, כגון: שלשולים והקאות
  • דימום כבד בזמן המחזור, ובמקרים מסוימים גם לא בזמן המחזור
  • מגרנות (סחרחורת וכאב ראש חזק) בזמן המחזור
  • כאבי מחזור כבדים מהרגיל
  • כאב חריג בזמן קיום יחסי מין
  • בעיות פוריות
  • כאבי אגן וגב תחתון
  • כאב במתן צרכים

חשוב לציין, לא בהכרח שכל התסמינים יופיעו אצל אישה הלוקה באנדומטריוזיס. ב- 2.6% מהחולות לא מופיע אף לא תסמין אחד, אנדומטריוזיס א- תסמיני.

 

מה ההבדל בין אנדומטריוזיס לאדנומיוזיס?

למעשה, אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס הן מחלות כמעט זהות לחלוטין. שניהן מתארות מצב בו תאי אנדומטריום (תאי רירית הרחם) נמצאים מחוץ לרחם, אך במחלת אדנומיוזיס הם נמצאים בתוך שריר הרחם.

 

איך מחלת האנדומטריוזיס מתבטאת בצורה החריפה ביותר?

בפסקאות הקודמות ציינו את התסמינים המופיעים בעקבות מחלת האנדומטריוזיס. הצורה החריפה ביותר בה מתבטאת המחלה היא יחד עם כלל התסמינים. רוב הנשים הלוקות באנדומטריוזיס אינן סובלות מבעיות פוריות ולכן מקרה בו האישה סובלת מבעיות פוריות כתסמין המחלה, מדובר במקרה די חריף. תסמינים נדירים המופיעים בהופעת המחלה בצורה חריפה הן: דיכאון, חרדה ועוד.

 

לסיכום,

כ- 10% מהנשים הנמצאות בגיל הפוריות לוקות במחלת האנדומטריוזיס, במחלה זו נמצאים תאי רירית הרחם מחוץ לרחם. ולמרות זאת, המודעות למחלה אינה גבוה במיוחד, ככל הנראה בעקבות שנשים נוטות לייחס את כאבי המחזור שלהם לכאב מחזור נורמלי ולא מחלה שיש לטפל בה.

אנדומטריוזיס בגיל הפוריות

מה היה לנו עד עכשיו?