האם מותר לעבור טיפול שורש בזמן שאת בהריון?

הריון עשוי לגרום לך להיות רגישה יותר לזיהומים אך זה לא אומר שהריון בהכרח גורם לבעיות שיניים. עם זאת, אם כבר יש לך בעיות שיניים או שאת נוטה לבעיות שיניים אז בעיות אלה עלולות להחמיר בהריון. ישנם כמה סוגים של בעיות שיניים חמורות שעשויות לדרוש טיפול רפואי מיידי כגון טיפול שורש. אבל האם מותר לעבור טיפול שורש בזמן שאת בהריון?

בעולם מושלם, יהיה לכן זמן לעשות בדיקת שיניים ולטפל בבעיות שיניים לפני שתיכנסנה להריון.
עם זאת, אנו חיים בעולם האמיתי. המציאות היא שנשים רבות אינן מבינות שהן צריכות טיפול שורש עד שהן כבר בהיריון. למרבה המזל, טיפול שורש נחשב בדרך כלל לבטוח יחסית במהלך ההיריון. כמובן שכל אישה היא ייחודית, כמו בכל הריון, ולכן חשוב להיוועץ ברופא השיניים שלך.
יתרה מכך, עליך להכיר את הסיכונים האפשריים הנלווים אליו.
במאמר שלפניכן נסקור את כל מה שחשוב לשים אליו לב בהקשר של טיפולי שורש בזמן ההריון כדי להבטיח את שלומכן ואת בטחונו של התינוק שלכן.

האם מותר לעבור טיפול שורש בזמן שאת בהריון
האם מותר לעבור טיפול שורש בזמן שאת בהריון

האם מותר לעבור טיפול שורש בזמן שאת בהריון מה הם הסיכונים ואיך ממזערים אותם?

בעיות שיניים לעולם אינן מהנות, והזדקקות לטיפול שורש דווקא בזמן ההיריון שלך, יכולה להוות מקור ללחץ נוסף. למרבה המזל, שיטות מודרניות הפכו את טיפולי השורש לטיפולים כמעט נטולי כאבים, ובהדרכה נאותה של רופא השיניים שלך, אין שום סיבה לדחות טיפול חיוני זה.
להלן מספר סיכונים הכרוכים בטיפול שורש בזמן הריון והדרכים הנאותות למזער אותם:

  1. השפעת הרנטגן: בכדי לקבל מבט כולל על מצב השיניים שלך הרופא ידרוש ממך לעבור צילום רנטגן של השן הנגועה. אף על פי שכל חשיפה לרנטגן אינה מומלצת בהריון, קרינות הרנטגן בשיניים אינן מהוות סיכון לתינוק שטרם נולד. הקרינה היא מקומית לפה שלך בלבד ולא לאזור הבטן.
    הודיעי לרופא השיניים שלך שאת בהריון, והוא או היא ינקטו אמצעי זהירות על מנת למזער את הסיכון בביצוע צילומי השיניים שלך.
    2. השפעות ההרדמה המקומית: לא ניתן לבצע טיפול שורש ללא הרדמה. הרופא בדרך כלל נותן מינון קטן מאוד ממנה ועשוי לתת יותר במידת הצורך. עם זאת, הכאב שחווים במהלך התהליך שעלול לגרום ללחץ אצל האישה ההרה, עשוי להוות גורם לדאגה. כל סוג של לחץ מיותר בהריון אינו טוב עם תינוקך שטרם נולד. על פי נתוני איגוד השיניים האמריקני, הרדמה מקומית אינה מהווה סיכון להתפתחות עוברים. ניתן להשתמש בהרדמה מקומית עם אפינפרין (למשל בופיווקאין, לידוקאין, מפיבאקין) במהלך ההיריון ללא כל חשש.
  2. ההשפעות של כימיקלים אחרים: הרופא שלך עשוי לעשות שימוש בכימיקלים שונים לניקוי במהלך טיפול השורש וכן להשתמש בחומרים כימיים אחרים למילוי השן. שני הכימיקלים הללו בדרך כלל אינם פוגעים בבריאות העובר ורווחתו.
  3. השפעות האנטיביוטיקה ומשככי כאבים: לאחר סיום טיפול שורש רושמים בדרך כלל אנטיביוטיקה ומשככי כאבים כדי לזרז את ריפוי האזור שטופל ולשלול את האפשרות של כל זיהום שייגרם כתוצאה מהטיפול. למרות שמומלץ להוריד ככל האפשר את מינון התרופות, חשוב לציין שכאשר האם סובלת מכאבים היא מפעילה לחץ על התינוק. לכן, חשוב לנהל את כאבי השיניים שלך בחוכמה. יתכן ויהיה צורך באנטיביוטיקה כדי להפחית את הסיכון לזיהום שעלול להתפשט לתינוקך. שוחחי עם רופא השיניים שלך לפני טיפול השורש שלך כדי לדון באילו תרופות יתאימו לך ביותר ולתינוקך.
  4. עיתוי טיפול השורש שלך: למרות שטיפולי שורש מהווים סיכון מועט לתינוק המתפתח שלך, כמה נקודות בהריון הן אידיאליות יותר לטיפול מאחרות. במידת האפשר, נסי לתזמן את טיפול השורש שלך לשליש השני. השליש הראשון הוא תקופה מכריעה של ההריון. אם נצפתה בעיה שיניים כלשהי במהלך תקופה זו, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​לדחות אותה עד שתתחיל עם השליש השני שלך.

השליש הראשון נחשב למסוכן ביותר באופן כללי, ובמהלך השליש השלישי שלך את עלולה לחוש אי נוחות כשעליך לשכב בכיסא של רופא השיניים מבלי לזוז. אם יש צורך בטיפול שורש בזמן השליש השלישי בהריון, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​לדחות את זה עד לידתו של תינוקך.

 

הסיכונים בהימנעות או דחיית טיפול שורש שנדרש במהלך ההריון

אם את שוקלת לדחות את טיפול השורש שאת זקוקה לו, עליך לשקול מחדש.
הסיבה לכך היא שהבעיות הכרוכות באי קבלת הטיפול חמורות בהרבה מביצוע הטיפול. להלן כמה בעיות שאת עלולה להתמודד עמן אם את מתכננת לדחות את הטיפול שלך לאחרי הלידה:

 

  1. הזיהום עשוי להתפשט – השן הדורשת טיפול שורש כבר נגועה ואם תעכבי את הטיפול, הזיהום עלול להתגבר ולהתפשט גם לשיניים אחרות או לחניכיים. זה עשוי להוביל ליותר בעיות וסיבוכים.
  2. תסבלי מכאב אינטנסיבי וממושך – רקבון בשיניים שלא מטופל בזמן עלול לגרום לכאב ומצוקה קשה לאם לעתיד. כאב מתמיד ואי נוחות עלולים לגרום ללחץ ומצב כזה עלול לגרום להשפעות שליליות גם על תינוקך.

למרות שטיפולי שורש הם הליך בטוח מאוד, והדחייה שלהם כאמור עלולה להסב לך ולתינוקך נזק, חשוב מאוד שבביקור הראשון שלך תדאגי לציין בפני הרופא שלך שאת בהריון. זה הופך את רופא השיניים למודע יותר למצבך ועוזר לו להתאים את אסטרטגיית הטיפול הטובה ביותר עבורך.

 

טיפים למניעת הצורך בטיפולי שורש בזמן הריון

כל סוג של פרוצדורה רפואית יכול להיות מרתיע עבור אם לעתיד, ולכן הדרך הטובה ביותר להתמודד איתה היא להימנע מלהיכנס למצבים כאלה מלכתחילה. לפניך כמה טיפים שעשויים לעזור לך להימנע מן הצורך בקבלת טיפול שורש במהלך ההיריון:

  1. הדבר הראשון ובראשונה שאת יכולה לעשות כדי למנוע כל סוג של זיהום שיניים הוא על ידי שמירה על היגיינת שיניים טובה. הקפידי על צחצוח לפחות פעמיים ביום במברשת רכב, ועשי שימוש קבוע בחוט דנטלי בכדי להסיר שאריות מזון מהשיניים והחניכיים שלך.
  2. הימנעי מאכילת פריטי מזון בעלי תכולת סוכר גבוהה. מזונות שיש בהם יותר סוכר הם הסיבות העיקריות לחורים בשיניים. אם יש לך חשק עז לאכול אותם, עליך לצחצח שיניים לאחר אכילת המזון המסוכר.
  3. ניתן לראות כי הורמוני הריון עלולים להשפיע על בריאות השיניים שלך. עליך לבקר אצל רופא השיניים על בסיס קבוע כדי לבדוק את השיניים והחניכיים שלך. בדיקות שיניים קבועות מצמצמות את הסיכוי לחלות בדלקות או בעששת ובכך מצמצמות את הסיכון שתאלצי לעבור טיפול שורש כלשהו.
מה היה לנו עד עכשיו?