לשורש העניין – כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שורש וחששתם לשאול

טיפולי שורש – רק מלשמוע את צירוף המילים המאיים הזה, כבר נהיה לנו כואב. טיפול שורש  (באנגלית –Root Canal   או Endodontic) הינו טיפול יחסית שגרתי שאנשים רבים נדרשים לעשות אצל רופא השיניים שלהם בשלב כזה או אחר בחייהם והוא למוניטין של פתרון מכאיב במיוחד לבעיות בשיניים, אך במה מדובר בעצם? במאמר שלפניכם נסביר את כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שורש ואולי חששתם לשאול: מה הוא טיפול שורש, באילו מצבים הוא נדרש, כיצד טיפול זה מתבצע ומה נדרש המטופל לעשות לאחר טיפולי שורש כדי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים.

מה זה טיפול שורש?

כשמדברים על טיפולי שורש, הכוונה היא לטיפול שיניים שמבוצע על מוך השן – אותה עיסה שממוקמת בתעלת השורש. כאשר עששת או פגיעה אחרת בשן שיוצרת זיהום, מתפתחת כך שהיא פוגעת בשכבת השן העליונה המכונה "זגוגית השן", חודרת את השכבה הפנימית יותר של השן שנקראת 'דנטין' ומגיעה אל מוך השן, רקמת השן העמוקה שמכילה כלי דם ועצבים – המצב גורם לכאבים רבים, שהדרך היעילה ביותר להפטר מהם היא טיפול שורש. מכיוון שקיים החשש שזיהום במוך השן עלול להתפשט ולהגיע גם אל עצמות הלסת, הטיפול הנדרש כולל הסרה של רקמת מוך השן, ניקוי תעלות השורש ואטימת השן כדי למנוע מצב של זיהומים נוספים בעתיד.

כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שורש – מי זקוק להם ומתי?

במצבים בהם חלה פגיעה בלתי הפיכה במוך השן, כמו למשל – מקרים של סדק בשן או חור עמוק, חיידקים עלולים להתרבות בתוך מוך השן ולהביא למותו. בימים עברו, מצב זה היה מטופל על ידי עקירה מלאה של השן המזוהמת אולם בימינו, ניתן לטפל בבעיה באופן אפקטיבי ובטיחותי יותר על ידי טיפול שורש, שהוא פתרון יעיל יותר שמאפשר למטופל לשמור על שיניו הטבעיות.

לשורש העניין – כל מה שרציתם לדעת על טיפולי שורש וחששתם לשאול

כמה מיתוסים על טיפולי שורש

רבים יודעים שטיפולי שורש נועדו לסייע לשקם שיניים רקובות או מזוהמות, אך נרתעים מן הכאב הכרוך בטיפול זה. עם זאת, אף שטיפולי שורש נתפסים כמכאיבים במיוחד, מטרתם היא מן הסתם להביא להקלה בכאבי שיניים על ידי טיפול במקור הבעיה והוא מוך השן המזוהם.

רבים חושבים כי טיפולי שורש הם טיפולים שמכאיבים לא רק לפה, אלא גם לכיסו של המטופל.
אולם בפועל, טיפול שורש הוא פתרון זול יותר מעקירת שיניים והחלפתן בגשרים או כתרים.

טיפולי שורש – על מהלך הטיפול

במהלך טיפולי שורש, מתבצעת הסרה של מוך השן הפגוע, ניקוי של תא מוך השן ותעלת השורש מן הזיהום, ואיטום של השן. תוצאותיו של טיפול שורש יכולות להחזיק מעמד לכל החיים אם המטופל מקפיד לשמור על הגיינת השיניים והחניכיים. עם זאת, נדרש מעקב מסודר וקבוע מול רופא השיניים שלכם כדי להבטיח שהתוצאות נשמרות.

טיפולי שורש מתבצעים ב – 3 שלבים, באופן הבא:

חלק ראשון – ניקוי של תעלת השורש

לאחר ביצוע הרדמה מקומית בזריקה, מחורר רופא השיניים את השן כדי שניתן יהיה להגיע אל תעלת השורש. לאחר מכן מסירים את מוך השן המת והמזוהם.

חלק שני – מילוי מחדש של תעלת השורש

בשלב זה מנקים ומחטאים את האזור הפנימי בשן ממנו הוסרה רקמת המוך הפגועה, ואז ממלאים את תעלת השורש בחומר דמוי גומי, ואוטמים אותה הרמטית בעזרת דבק ייעודי.

חלק שלישי – התקנה של כתר או מילוי לשן

כדי להגן על שן שהמוך הוסר מתוכה, חשוב להוסיף לה כתר או חומר מילוי.

מה הם הסיכונים הקיימים בטיפולי שורש?

כשמבצעים טיפול שורש עלולים להתגלות סיבוכים שונים בזמן הטיפול, למשל:

• קושי לאתר את אחת מתעלות השורש והתפשטות של הזיהום כתוצאה מטיפול חלקי בלבד.
  • חזרה של הזיהום עקב איטום חלקי ולא מספק לתעלת השורש.
  • שבירה של שורש השן או נקב בתעלת השורש, שעלולים להתרחש בזמן הטיפול ולהקשות על מילוי השן בצורה יעילה.
  • שבר או סדק בשן המתה בשלב שלפני הנחת הכתר או המילוי לשן.לרוב, ניתן למנוע סיבוכים מסוג זה על ידי הקפדה של מילוי כל ההנחיות שאתם מקבלים מרופא השיניים שלכם. כמו למשל, להמנע מלעיסה באזור השן המטופלת לפני שלב הנחת הכתר או המילוי.

טיפולי שורש – כמה הם באמת כואבים?

אנו מבינים לחלוטין את החשש שלכם מפני טיפולי שורש, ואין ספק שחוויה נעימה וכיפית זו לא תהיה.
אולם ביצוע של טיפולי שורש מול רופא שיניים מקצועי ומנוסה, בהחלט יכול לתרום לצמצום אי הנוחות והכאבים שלכם. הטיפול עצמו, בעקרון, לא אמור לכאוב – מאחר והרופא מזריק לכם חומר הרדמה לאזור המטופל, ולאחר הטיפול – הכאב שסבלתם ממנו דווקא צפוי לפחות מאחר והאזור המודלק והנגוע הוסר.

עם זאת, ניתן כמובן לצפות לרגישות זמנית באזור הטיפול לאחריו. משככי כאבים יסייעו לכם להתמודד עם הרגישות הזו בשיניים והיא צפויה לחלוף בתוך מספר ימים.

רופא השיניים שלכם יכול גם לתת לכם מרשם למשככי כאבים במרשם ו / או אנטיביוטיקה לפי הצורך, אם האזור עדיין מודלק.

כיצד ניתן לשמור על בריאות השיניים לאחר טיפול שורש ולמנוע צורך בטיפולים עתידיים?

הדרך הכי יעילה לחסוך מעצמכם את הצורך בטיפולי שורש, היא להקפיד על שמירת הגיינת השיניים והחניכיים, בדרכים הבאות:

• טיפולי שיננית וניקוי שיניים קבועים – אחת ל – 6 חודשים.
  • בדיקות ביקורת שגרתיות אצל רופא השיניים שלכם – אחת לשנה לפחות, או בהתאם לצורך.
  • הקפדה על צחצוח שיניים יסודי לפחות פעמיים ביום.
  • שימוש בחוט דנטלי באופן יום יומי, כדי להסיר שאריות מזון מאזורים עמוקים כמו החריצים שבין השיניים לחניכיים.
  • טיפול מיידי בבעיות שיניים – לא לדחות! אם אתם חשים כאבים בשיניים, או מבחינים בסדק / שבר / שן מתנדנדת, חשוב לגשת במיידי לרופא השיניים שלכם.
  • צמצום צריכה של ממתקים, מאכלים עתירי סוכר ומשקאות מוגזים וממותקים, אשר גורמים לחורים בשיניים.
  • הימנעות מעישון.
  • הקפדה על צריכת מים מרובה.
  • שן בטיפול