כל מה שחשוב לדעת על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

אנשים רבים חשים חרדה מטיפולי שיניים וחוששים מהכאבים הכרוכים בהם. חרדה יכולה לעכב את הפניה של אנשים הסובלים מבעיות שיניים לטיפול, מה שיכול להחמיר את הבעיה ולהאריך את הסבל והכאבים שהם חווים. למזלנו, טיפולי שיניים נערכים כבר מזה שנים ארוכות בהרדמה, וניתן לבחור אם לבצע טיפול שיניים תחת הרדמה מקומית או טיפולי שיניים בהרדמה מלאה – בהתאם לסוג הטיפול, המלצת הרופא ורמת החרדה שהמטופל חווה או עלול לחוות במהלך הטיפול.

חומרי הרדמה הם כלי חשוב בטיפולי שיניים והם מסייעים למטופלים להרגיש בנוח במהלך הטיפול שלהם. במאמר שלפניכם נסביר את כל מה שחשוב לדעת לפני שקובעים טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה: מה ההבדל בין טיפול שיניים בהרדמה מקומית להרדמה מלאה? באילו מצבים מבוצעים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה? אילו תופעות לוואי עלולות להופיע בעקבות טיפול שיניים בהרדמה כללית, והאם קיימים סיכונים הנוגעים לקבלת טיפול שיניים תחת הרדמה מלאה? על כל אלו נרחיב במאמר הבא.

מהי הרדמה בהליך רפואי?

הרדמה פירושה הבאת אדם למצב של חוסר תחושה חלקי או מלא באזור מסוים בגוף או בכולו. הרדמה יכולה לגרום לערפול חושים או אובדן הכרה מוחלט.

כיום קיימות אפשרויות רבות להרדמה בטיפולי שיניים. ניתן להשתמש בתרופות אלחוש בלבד או בשילוב של חומרי הרדמה להשפעה טובה יותר.

סוג ההרדמה שמשתמשים בו תלוי בגילו של האדם, במצב הבריאותי, באורך ההליך ובכל תגובה שלילית שהיתה לו לחומרי הרדמה בעבר. חומרי הרדמה יכולים להיות בעלי השפעה קצרת טווח כאשר מדובר בהרדמה מקומית, או להשפיע לפרק זמן ממושך יותר, כאשר נדרש הליך ניתוחי מורכב יותר.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של הרדמה: הרדמה מקומית, הרדמה קלה (טשטוש או סדציה) והרדמה כללית (שנקראת גם הרדמה מלאה). לכל אחד מהם שימושים ספציפיים. ניתן לשלב את אלה גם עם תרופות אחרות.

כל מה שחשוב לדעת על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

הרדמה מקומית לעומת הרדמה כללית

להלן ההבדלים העיקריים בין הרדמה מקומית ובין הרדמה כללית:

• הרדמה מקומית

משמשת לביצוע פעולות פשוטות יותר כמו טיפול בחורים בשיניים בעזרת סתימות, הליך הדורש זמן קצר יותר להשלמה ובדרך כלל פחות מסובך. המטופל נותר בהכרה ומסוגל לתקשר עם רופא השיניים כשהוא מטופל בהרדמה מקומית.

האזור המורדם מאולחש, כך שלא חשים כאב. בהרדמה מקומית, קשה יותר להרדים שיניים באזור הלסת התחתונה מאשר שיניים בלסת העליונה.

• הרדמה כללית

בהרדמה כללית משתמשים עבור הליכים ארוכים יותר, או אם יש למטופל חרדה רבה העלולה להפריע לטיפול שלו. בהרדמה מלאה המטופל מחוסר הכרה לחלוטין, לא סובל מכאבים, השרירים שלו רפויים והוא אינו מודע לנעשה בזמן הטיפול וגם לא יזכור את מה שהתרחש במהלכו.

התרופה ניתנת באמצעות גז הרדמה או בעירוי לוריד. מינון ההרדמה הנדרש תלוי במשך ההליך המבוצע ובמאפיינים הספציפיים של כל מטופל.

ישנם סיכונים רפואיים רבים יותר כשמדובר בהרדמה כללית. מכיוון שהרדמה קלה בטשטוש (למשל, גז צחוק) בשילוב עם הרדמה מקומית, הן מאוד יעילות עבור סוגים רבים של טיפולי שיניים, הרדמה מלאה אינה בשימוש כה שכיח בימינו בתחום רפואת השיניים.

באילו מצבים בכל זאת מבוצעים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

הרדמה מלאה או בשמה הנוסף: הרדמה כללית, משמשת בדרך כלל כדי להקל על ניתוחי פה ולסת פולשניים ומורכבים במיוחד או עבור טיפולי שיניים של מטופלים עם חרדה או התנהגות מאתגרת, שרבים מהם הם ילדים או אנשים עם צרכים מיוחדים.

מטופלים שיש להם סיבולת גבוהה לחומרי טשטוש, עשויים להזדקק להרדמה כללית לניתוחים דנטליים הנשענים על הרדמה מקומית או סדציה קלה.

לניתוחים דנטליים טראומטיים, כמו חילוץ שיני בינה שנפגעו לחלוטין או כאלו שמכוסות בעצמות, הרדמה כללית עשויה להיות האפשרות המועדפת. רופא השיניים עשוי כמובן להמליץ ​​על הרדמה כללית לסוגים אחרים של ניתוחי פה מורכבים.

אילו אמצעי בטיחות נדרשים לפני ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

בעת ביצוע פעולות רפואיות תחת הרדמה כללית, על רופא השיניים המנתח לבצע הערכה מקדימה של מצבו הגופני של המטופל לפני הניתוח, כמו גם לוודא כי המטופלים מודעים לסיכונים הפוטנציאליים של ההרדמה הכללית, וכי התקבלה הסכמה מדעת של המטופל או האפוטרופוס שלו לביצוע טיפול השיניים תחת הרדמה מלאה.

אמצעי זהירות כאלה מבטיחים ניהול מיטבי של המטופלים ומפחיתים את הסיכוי לתחלואה הקשורה לסוג הרדמה זה.

כיצד משפיעה הרדמה מלאה על המטופל?

בהרדמה כללית משתמשים בגז מרדים ו / או חומרי הרדמה שניתנים כעירוי תוך ורידי, על מנת להעביר את המטופל למצב של אובדן הכרה מוחלט.

בזמן הרדמה כללית, מטופלים אינם מסוגלים להגיב או להרגיש כאב הכרוך בטיפול הרפואי שניתן להם.

מהן תופעות הלוואי של טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

חשוב לדעת כי בטיפול שיניים שנעשה תחת הרדמה כללית, כרוכים יותר סיכונים מאשר לפרוצדורה דנטלית הנעשית בהרדמה מקומית או חומרי הרגעה.

חלק מתופעות הלוואי המדווחות בהקשר של הרדמה כללית כוללות:

• בחילה
  • הקאות
  • כאבי ראש
  • הזעה
  • רעד
  • הזיות
  • תזזית
  • תחושת בלבול
  • דיבור משובש
  • יובש בפה
  • כאב גרון
  • כאב במקום ההזרקה
  • סְחַרחוֹרֶת
  • עייפות
  • חוֹסֶר תְחוּשָׁה
  • נעילת לסתות (טריזמוס) זמנית
  • בעיות בלחץ הדם (המשויכות לשימוש בחומרים הנלווים לחומרי ההרדמה)

אלה כמה מתופעות הלוואי המדווחות בהקשר של חומרי הרדמה כללית. שאלו את רופא השיניים שלכם לגבי התרופות הספציפיות בהן יעשה שימוש בטיפול שלכם והעלו כל חשש שיש לכם בנוגע לחומרי ההרדמה.

טיפולי שיניים בהרדמה כללית – האם זה מסוכן?

רוב האנשים אינם חווים תגובות נגד שליליות להרדמה מקומית. ישנם סיכונים גבוהים יותר בהרדמה כללית, במיוחד בקרב מבוגרים ואנשים עם סיבוכים בריאותיים אחרים.

יש גם סיכון מוגבר עם היסטוריה של הפרעות דימום או עם תרופות שמגדילות את הסיכון לדימום כמו אספירין.

הסיכונים בהרדמה כללית כוללים:

• תגובה אלרגית – התגובות עשויות להיות קלות או חמורות וכוללות פריחה, גירוד, נפיחות בלשון, בשפתיים, בפה או בגרון וקשיי נשימה.
  • נזק עצבי
  • התקפים
  • תרדמת
  • דום נשימה
  • אי ספיקת לב
  • התקף לב
  • שבץ
  • לחץ דם נמוך
  • היפרתרמיה ממאירה – עלייה מסוכנת בטמפרטורת הגוף, קשיחות השרירים, בעיות נשימה או עלייה בקצב הלב.

אם אתם נוטלים תרופות נגד כאבים כמו אופיואידים או גבפנטין, או תרופות חרדה כמו בנזודיאזפינים עליכם ליידע את רופא השיניים או המנתח שלכם בכדי שיוכל להתאים את סוג ומינון חומרי ההרדמה עבורכם בהתאם. הקפידו גם ליידע את רופא השיניים על כל אלרגיה שיש לכם.

איך לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה בצורה בטוחה

חרדה הקשורה לניתוחים דנטליים היא שכיחה אך יכולה לסבך את הטיפול. לכן קיימת האפשרות לעבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה, הרלוונטית גם עבור הליכים מורכבים יותר. עם זאת, חשוב לדון עם רופא השיניים שלכם בכל הדאגות שלכם לגבי ההליך מבעוד מועד.
שאלו שאלות לגבי התרופות שישמשו, משך הטיפול, מהלך הטיפול וההתאוששות אחריו. שתפו את ההיסטוריה הרפואית שלכם או של המטופל שנמצא באחריותכם, כולל אלרגיות ותרופות מרשם שנמצאות בשימוש בתקופת הטיפול.

זכרו לציין גם תרופות ללא מרשם, משככי כאבים ותוספי תזונה. שאלו על הוראות מיוחדות שיש להקפיד עליהן לפני ההליך ואחריו.

זה כולל גם הוראות להימנעות מאוכל ושתייה לפני ואחרי הטיפול, וכל דבר אחר שצריך לדעת מראש. בנוסף, כדאי לברר אם דרוש אשפוז לילה לאחר ההליך שאתם צפויים לעבור, ובמידה ולא – מומלץ לדאוג מראש להסעה הביתה לאחר הטיפול, מאחר ולא מומלץ לנהוג אחרי ניתוח בהרדמה מלאה.