תסמינים לאחר טיפולי שיניים

מרבית הניתוחים בחלל הפה הם פרוצדורות סטנדרטיות, אולם ישנם מקרים שבהם האזור המטופל עלול להזדהם לאחר טיפולי שיניים. בתור המטופל, חשוב שתדע לאילו תסמינים לאחר טיפולי שיניים כדאי לשים לב כדי שתוכל לפנות לטיפול המשך מול רופא השיניים או מנתח הפה שלך בעת הצורך. בשורות הבאות נסביר על טיפולי שיניים שונים, תסמיני תופעות הלוואי שעשויות להופיע בעקבותיהן ואופן הטיפול בתסמינים הללו. מומלץ לקרוא וליישם כדי להבטיח שההחלמה תהיה מהירה ויעילה.

ניתוחים בחלל הפה – באילו מצבים הם נחוצים?

ניתוחי פה הם שכיחים להפליא ומבוצעים מסיבות שונות. כאבים בשיניים, בחניכיים ובלסתות, יכולים להיות מתישים, ולכן נדרשים לעתים קרובות ניתוחי פה כדי לטפל בסיבות שכיחות לכאב ובאי הנוחות. עקירות שיניים הן הצורה המוכרת ביותר של ניתוחי פה, וכוללות הסרת שיניים פגועות, רקובות או כלואות (כגון שיני בינה).

ניתוחי פה יכולים לתקן בעיות במפרקי הלסת (הפרעה במערכת הלעיסה, לדוגמא), ליקויי סגר (מנשך לא תקין), בעיות שינה ונשימה, וכן להחליף שיניים חסרות באמצעות השתלות שיניים. ניתן לטפל גם בליקויים במבנה הפנים שנוצרו בעקבות פציעות וחבלות, באמצעות ניתוחי פה, ולשחזר את האזור הפגוע. בריאות טובה של הפה תורמת לבריאות כללית משופרת, ולכן כה חיוני לפנות לטיפול שיניים כשסובלים מבעיות בחלל הפה.

תסמינים לאחר טיפולי שיניים – למה ניתן לצפות?

מיד לאחר טיפול השיניים שלך, הפה שלך כנראה יהיה רדום למשך כמה שעות, אז הקפד לנקוט משנה זהירות בעת אכילה או שתייה. משככי כאבים אמורים לעזור לך להתמודד עם הכאב שלאחר הטיפול. כדאי גם לעקוב אחר הנחיות רופא השיניים שלך לעניין הטיפול באזור המנותח.

בנוסף, לרוב ניתן לגרגר תמיסת מי מלח פושרים כדי לשמור על ניקיון הפה לאחר הניתוח ולהימנע מזיהומים. מומלץ גם לנוח לאחר הניתוח, ולהימנע מפעילות גופנית למשך יומיים לפחות. למנוחה תרומה חיונית לתהליך ההחלמה לאחר כל סוג של ניתוח, ועם ניתוחי פה, מנוחה ושמירה על הראש מוגבה בעת השכיבה יסייעו להפחתת נפיחות ודימומים.

האם זיהומים לאחר טיפולי שיניים הם מצב שכיח?

זיהומים לאחר ניתוחי פה הם נדירים, וכאשר הם מתרחשים, הם נראים לרוב בקרב אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת או סוכרת. החשש לזיהום הוא שהוא יכול להתפשט לחלקים אחרים בגופך ולגרום לבעיות בריאותיות משמעותיות, כך שאם מתרחש זיהום, יש לטפל בו מוקדם ככל האפשר.

תסמינים לאחר טיפולי שיניים

תסמינים אפשריים של זיהום לאחר טיפולי שיניים

דימום, נפיחות וחוסר תחושה חלקי הם סממנים תקינים לאחר ניתוחי פה, אך תסמינים מסוימים הם אינדיקטורים ברורים לכך שיש לך זיהום. אם אתה נתקל באחת מהתופעות הבאות לאחר ניתוח פה, הקפד לפנות לרופא המנתח או רופא השיניים שלך בהקדם האפשרי:

1. דימום שנמשך למעלה מ – 24 שעות
  2. כאבים פועמים שלא נחלשים לאחר נטילת תרופות נגד כאבים
  3. נפיחות מוגברת בפנים, בלסת או בחניכיים
  4. הפרשות מוגלתיות באזור הניתוח
  5. קושי בפתיחת הפה
  6. חום, במיוחד חום נמוך הנמשך או עולה

כיצד ניתן למנוע זיהום לאחר טיפולי שיניים?

ישנם מספר צעדים שתוכלו לנקוט כדי למנוע זיהומים לאחר ניתוחי פה. שיטת המניעה הבסיסית ביותר היא לעקוב אחר ההוראות שנתן לך רופא השיניים שניתח אותך. הוא יגיד לך כיצד לטפל ולנקות את האזור הפגוע, מה אתה יכול לאכול או לשתות, איזה אנטיביוטיקה לקחת וכל דבר אחר שרלוונטי למקרה הספציפי שלך. השימוש באנטיביוטיקה מסייע לטפל בחיידקים הנמצאים בפה ויסייע במניעת היווצרות זיהום.

כדי להתמודד עם דימום סטנדרטי לאחר הניתוח, תצטרך לנגוס קלות בפד גזה למשך שעה מתום הטיפול. ניתן למזער נפיחות גם באמצעות קומפרסים קרים, ושטיפה עדינה במי מלח פושרים או חמימים, שתסייע בשמירה על ניקיון האזור. סיבוכים לאחר טיפולי שיניים, הכוללים נפיחות וכאבים, מכתשית יבשה, דלקת בעצם, דימום ונמק בעצם הלסת, מהווים מערך נוסף של בעיות שיניים דחופות הדורשות טיפול מיידי מול רופא שיניים.

נפיחות וכאב לאחר טיפולי שיניים – האם זה נורמלי?

כאב לאחר טיפולי שיניים יכול להיות בינוני עד חמור. מרבית המטופלים נוטלים משככי כאבים כדי להתמודד עם הכאב שלאחר הטיפול, אך במידה והכאב הופך בלתי נסבל או נמשך למשך יותר מ – 3 ימים מומלץ להוועץ ברופא השיניים.

נפיחות גם היא תופעת לוואי שכיחה לאחר טיפולי שיניים מסוגים מסוימים, במיוחד לאחר עקירת שיניים וניתוחי חניכיים. הצמדת שקית קרח או שקית של אפונה או תירס קפואים (שמתאימה את עצמה לצורת הפנים) – על הלחי יכולה למנוע נפיחות רבה. ניתן להשתמש בטיפול בקרח במשך 18 השעות הראשונות שלאחר טיפול השיניים. יש להצמיד את הקומפרס הקר ללחי לפרקי זמן של 25 דקות ואז להסיר אותו למשך 5 דקות.

אם הנפיחות נמשכת או גוברת לאחר 3 ימים או אם הכאב חמור במיוחד, ייתכן שהתפתח זיהום ועליך לפנות לרופא השיניים שלך.

מכתשית יבשה לאחר טיפול שיניים – מהי וכיצד יש לטפל בה?

מכתשית יבשה הינה חשיפה של עצם בשקע השן, הגורמת לריפוי מושהה של אזור הניתוח. תסמין זה עלול להתפתח לאחר עקירה של שן אחורית כשקרישת הדם בשקע אינה תקינה. בדרך כלל, אי הנוחות בעקבות תסמין זה פוחתת במשך יומיים או שלושה לאחר העקירה ואז מחמירה לפתע, כשהיא מלווה לעיתים בכאבי אוזניים.

למרות שהמצב חולף מעצמו לאחר שבוע עד שבועיים, רופא שיניים יכול להניח חבישה ספוגה בחומר הרדמה בשקע השן כדי להעלים את הכאב. רופא השיניים מחליף את החבישה בחדשה מדי יום, למשך עד 3 ימים, ומשאיר אותה במקומה למספר מספר שעות, עד שלא מורגש עוד כאב באזור המנותח.

לחלופין, ישנם רופאי שיניים שמשתמשים בחבישה מסחרית שאין צורך להסיר, המכילה תכשיר אנטי מיקרוביאלי ומשכך כאבים בנוסף לחומר המאלחש. מכתשית יבשה היא תופעת לוואי שכיחה בעיקר בקרב מעשנים ונשים הנוטלות גלולות למניעת הריון. מומלץ לנסות ולהימנע מאלו בימים שלפני טיפול השיניים ולאחריו, במידת האפשר.