טיפולי שיניים לילדים

בדיקות שיניים סדירות אצל רופא השיניים הן חלק חשוב בשמירה על בריאות הפה של ילדכם, אך לעיתים יש צורך לבצע גם טיפולי שיניים לילדים. במהלך בדיקה שגרתית אצל רופא שיניים לילדים, נבדקות שיני הילד על מנת לזהות האם קיימות בעיות שאינן נראות לעין או מורגשות, העשויות להשפיע בהמשך על בריאות השיניים של ילדכם או התפתחותן, כגון: חורים או כל סימן אחר לעששת, וסממנים לדלקת חניכיים או מחלות חניכיים מסוגים אחרים.

בנוסף מומלץ לבצע ניקוי שיניים יסודי אצל שיננית באופן תקופתי, על מנת להסיר מצבורי אבנית ופלאק שהצטברו על שיני הילד. מעבר לטיפולים השגרתיים הללו, נדרשים לעתים גם טיפולי שיניים לילדים הנותנים מענה לבעיות מורכבות יותר. בשורות הבאות נסקור את סוגי הטיפולים השונים והמצבים בהם הם עשויים לסייע.

 

עקירות שיניים לילדים

ישנם מקרים בהם אין מנוס אלא לעקור שן. לפעמים לשיני חלב יש שורשים ארוכים המונעים ממנה לנשור כמו שצריך, ויש צורך להסיר את השן כדי לפנות את מקומה עבור השן הקבועה העומדת לבקוע.

בפעמים אחרות, עלולה להיות שן שמידת העששת שפשטה בה מסכנת את השיניים שמסביב בריקבון, ולכן הרופא עשוי להמליץ ​​על הסרתה. זיהום, טיפול אורתודונטי או בעיות בשן בינה יכולים גם הם לחייב עקירת שיניים לילדים.

כאשר נקבע כי יש לעקור שן, רופא השיניים של ילדכם עשוי לחלץ את השן כבר במהלך הבדיקה השגרתית או לבקש שתגיעו לביקור נוסף במיוחד לצורך הליך זה. השורש של כל שן ממוקם בתוך שקע בעצם הלסת, כאשר השן מוחזקת בשקע זה על ידי רקמת חיבור.

על מנת לעקור שן, על רופא השיניים להרחיב את שקע השן ולהפריד בין השן לרצועה המחזיקה אותה במקומה. אמנם הליך זה בדרך כלל מהיר מאוד, אך חשוב לשתף את הרופא בכל חשש שלכם או של הילד, ו / או צורך בביצוע העקירה תחת סדציה.

 

טיפולי שיניים לילדים – סתימות שיניים

לפעמים יש צורך לטפל בחורים בשיני הילד באמצעות סתימות לשיניים. סתימות שיניים לילדים, כמו גם למבוגרים, עשויות מחומרים כמו זהב, אמלגם, פורצלן או קומפוזיט (חומר מרוכב). אולם כיום יש בנמצא סתימות שיניים מסוגים חדשים יותר, הכוללות תרכובות של קרמיקה ופלסטיק (המכונות לעתים קרובות שרפים מרוכבים), המדמות את מראה השיניים הטבעיות.

סתימות אלה, ידועות גם בתור "סתימות לבנות", והן משמשות בדרך כלל בשיניים הקדמיות כאשר יש חשיבות לשמירה על המראה והגוון הטבעי של השן. ישנם שני סוגים שונים של סתימות: סתימות ישירות וסתימות עקיפות. סתימות ישירות הן סתימות המונחות ישירות על החור בשן, ולרוב נדרש טיפול יחיד להתקנתן.

הנחת סתימה עקיפה, לעומת זאת, מחייבת בדרך כלל שני ביקורים או יותר אצל רופא השיניים. סתימות אלה כוללות שחזורים או השלמות לחלקי שן שבורים, שנפגעו על ידי עששת חריפה או טראומה אחרת לשן, והם מכילים ציפוי לשן המורכב מחרסינה או מחומרים מרוכבים.

אנו מטפלים במרפאתנו בחולון בילדים מגיל 7

טיפולי שיניים לילדים
טיפולי שיניים לילדים

טיפולי פלואוריד לילדים

פלואוריד יעיל במניעת חורים בשיניים ועששת ובמניעת הצטברות רובד חיידקי ואבנית על פני השן. טיפולי פלואוריד לילדים המתבצעים במרפאת רופא השיניים או אצל השיננית, לרוב אורכים מספר דקות בלבד.

לאחר הטיפול יתכן שילדכם יתבקש שלא לשטוף, לאכול או לשתות לפחות למשך 30 דקות על מנת לאפשר לשיניים לספוג את הפלואור שהונח עליהן במהלך הטיפול. בהתאם לבריאות הפה של ילדכם או להמלצת הרופא, ייתכן שיידרש טיפול בפלואוריד בתדירות של אחת ל – 3, 6 או 12 חודשים.

התאמת סד לילה לילדים

אם לעיתים קרובות ילדכם מתעורר עם כאבי לסת, כאבי אוזניים או כאבי ראש, או אם אתם רואים את ילדכם חורק שיניים או נועל לסתות, יתכן שילדכם סובל ממצב שכיח הנקרא "ברוקסיזם".

אנשים רבים אפילו לא יודעים שהם חורקים שיניים, מכיוון שזה קורה לעתים קרובות כאשר אנו ישנים. אם לא מטפלים בבעיה זו של חריקת שיניים, ברוקסיזם יכול להוביל בסופו של דבר לשבירת שיניים, שיניים סדוקות, או אפילו אובדן שיניים. אולם יש טיפול קל ולא פולשני לברוקסיזם: סד לילה.

סדי לילה הם דרך קלה למנוע את השחיקה והנזק שחריקת שיניים גורמת לפיו של ילדכם לאורך זמן. הסד הלילי מיוצר על ידי רופא השיניים מחומר רך בהתאמה אישית לשיניים של הילד. את סד הלילה ממקמים מעל קשת השיניים העליונה או התחתונה של ילדכם על מנת למנוע מגע עם השיניים הנגדיות.

 

טיפולי שורש לילדים

בעבר, אם לילד היתה שן קבועה עם עצב פגוע, הוא או היא היו מאבדים ככל הנראה את השן. כאשר שן נסדקת או שיש בה חור עמוק, חיידקים יכולים לחדור לתוך רקמת מוך השן ולגרום לזיהום בתוך השן. אם לא מטפלים בזיהום זה בזמן, עלולה להיווצר מורסה.

במידה והרקמה הנגועה לא מוסרת, עלולים להיווצר כאב ונפיחות. בעיה זו לא רק שיכולה לפגוע בעצמות הלסת של ילדכם, קיים בה פוטנציאל של ממש לפגיעה גם בבריאותו הכללית. אולם למרבה המזל כיום, בעזרת הליך שיניים מיוחד הנקרא "טיפול שורש", ניתן להציל את השן של ילדכם בסבירות גבוהה למדי.

טיפול שורש מתבצע במסגרת ביקור אחד עד שלושה אצל רופא השיניים. במהלך טיפולי שורש, רופא השיניים דואג להסיר את החלק הפגוע בשן. לאחר מכן, החלק הפנימי של השן ינוקה ויאטם. לבסוף, יבצע רופא השיניים מילוי של השן בחומר מילוי לשיניים.

אם בשן פשט ריקבון נרחב, רופא השיניים של הילד עשוי להציע להניח כתר כדי לחזק ולהגן על השן מפני שבירה. כל עוד ילדכם ממשיך לטפל בשיניים ובחניכיים באמצעות צחצוח, חוט דנטלי ובדיקות שיניים קבועות, השן המשוחזרת יכולה להחזיק מעמד למשך כל חייו.

 

מה היה לנו עד עכשיו?