טיפולים בכאבי שיניים

כאב שיניים הוא כאב אשר מורגש בשן או בסביבתה והוא נגרם בדרך כלל כתוצאה מזיהום או דלקת בשן. כאבי שיניים קשים הם לעתים קרובות סימן לנזק לשיניים. למשל, עששת או חור בשן יכולים לגרום לכאבי שיניים. אם יש לך כאב שיניים, חשוב להבין מה הגורם לאי הנוחות שלך. משם, ניתן יהיה לקבוע כיצד ניתן להקל בצורה הטובה ביותר על כל כאב, נפיחות או תסמינים אחרים שאתה עלול לחוות ולהבין אילו טיפולים בכאבי שיניים מתאימים לך.

שטיפה רגילה במי מלח והנחה של קומפרסים קרים יכולות בדרך כלל להקל על גירוי קל באזור הפה, אך כאבי שיניים חמורים יותר עשויים לדרוש התערבות של רופא שיניים. אם התסמינים שלך נמשכים יותר מיום או יומיים, פנה לרופא השיניים שלך.

רופאי שיניים יכולים לספק הנחיות כיצד להקל על הסימפטומים שלך ולמנוע כאבים בעתיד. במאמר זה נסביר מהם הגורמים השכיחים לכאבי שיניים וכיצד ניתן לטפל בהם.

 

כאבי שיניים – קווים לדמותם

כאבי שיניים חזקים יכולים להופיע אם יש זיהום בשן או בחניכיים הסובבים אותה. מוך השן – העיסה הרכה שבתוך השיניים שלנו עוזרת לשמור עליהן בריאות וחיות.

מוך השן מכיל רקמות, עצבים וכלי דם. חור בשן או סדק בשן מאפשרים לאוויר וחיידקים לחדור לתוך השן. זה יכול לגרות ולהדביק את עצבי המוך הרגישים, מה שמוביל לכאבי שיניים.

לרוב, כאבי שיניים הינם סימן לכך שמשהו לא בסדר בשן או בחניכיים. אולם לעיתים כאבי שיניים עשויים להעיד על כך שהכאב נגרם בגלל בעיה במקומות אחרים בגופנו. כך או כך, אסור להתעלם מכאבי שיניים.

כאבי שיניים עלולים להחמיר אם הם נותרים ללא טיפול. אף שבדרך כלל כאבי שיניים אינם מסכני חיים, במקרים מסוימים הם יכולים להוות סממנים לבעיות חמורות המחייבות טיפול רפואי מיידי.

טיפולים בכאבי שיניים
טיפולים בכאבי שיניים

מהם התסמינים השכיחים של כאבי שיניים?

כאב שיניים יכול לנוע בין קל לחמור והוא עשוי להיות קבוע או להופיע לסירוגין.

אדם הסובל מכאבים בשיניים עלול לחוות:

 

  • כאבים פועמים
  • נפיחות בשן או בחניכיים
  • חום
  • כאבים חדים כשאתה נוגע בשן שלך או נוגס במזון
  • רגישות בשן או סביבה
  • כאבים בשן בתגובה למאכלים ומשקאות חמים או קרים
  • כאב בוער או תחושת זרם חשמלי
  • כאב עמום מתמיד
  • כאב כשאתה אוכל משהו מתוק
  • שיניים רגישות או עקצוצים
  • כאב בלסת
  • אדמומיות בחניכיים
  • טעם רע בפה
  • ריח רע מהפה
  • מוגלה או נוזל לבן

 

גם מבוגרים וגם ילדים יכולים לסבול מכאבי שיניים.

פנה מייד לרופא שיניים אם יש לך תסמינים מהרשימה לעיל או אחרים. סביר להניח שתזדקק לבדיקת שיניים וצילום רנטגן כדי לגלות מה גורם לכאבי השיניים שלך.

 

גורמים שכיחים לכאבים והטיפולים בכאבי שיניים

להלן חמישה גורמים שכיחים לכאבי שיניים והטיפולים שבדרך כלל ניתנים עבורם:

 

ריקבון שיניים

עששת או חורים בשיניים הם הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי שיניים. זה יכול לקרות כאשר חיידקים "אוכלים" דרך השכבה החיצונית של אמייל השן.

פלורת החיידקים בגופנו מהווה חלק טבעי מפה וגוף בריאים. עם זאת, יותר מדי סוכר ומזונות אחרים על השיניים שלך יכולים לגרום ליותר מדי חיידקים רעים להצטבר על השן ולפגוע בה.

רובד חיידקי שמצטבר על השיניים נקרא פלאק. סוגים מסוימים של חיידקים פולטים חומצה שעלולה להוביל לחורים או עששת. עששת עשויה לבוא לידי ביטוי בתור כתמים קטנים לבנים, חומים או שחורים על השיניים.

הטיפול בעששת השן או חור בשן כולל:

רופא השיניים שלך יכול לתקן חור או לתקן אזור מוחלש בשן כדי לעזור במניעת הכאב הפועם. אולי תצטרך: ניקוי שיניים בכדי להיפטר מן הפלאק, סתימה לחור, או אנטיביוטיקה לצורך ניקוי הזיהום בשן.

מורסה בשיניים

מורסה בשן היא מצב שבו חלק או כל המוך שבתוך השן מת. הרקמה המתה מכינה "כיס" של חיידקים ומוגלה הנקראת מורסה.

דלקת או זיהום בשיניים עלולים לגרום למורסה. שן פגומה עלולה להוביל למורסה בשיניים אם אינה מטופלת במהירות. זה קורה כאשר חור או סדק מכניס חיידקים לשן.

הטיפול במורסה בשיניים כולל:

אנטיביוטיקה שנועדה להרוג את החיידקים הגורמים לזיהום, ניקוז המורסה, ניקוי וטיפול בחניכיים –  אם המורסה נגרמת על ידי מחלת חניכיים, טיפול שורש – אם המורסה נגרמת על ידי רקבון או שן סדוקה, שתל, הכרוך בהחלפת השן בשן סינתטית.

 

שבר בשיניים

סדק או שבר בשן יכול לקרות בעקבות נגיסה במשהו קשה כמו קרח.

אתה עלול גם לסבול משבר בשיניים בעקבות חבלה מנפילה או במקרה של חבטה קשה בלסת או בפנים. במקרים מסוימים, שבר בשיניים יכול להתפתח לאט, לאורך זמן.

שבר בשיניים יכול להוביל לכאבים פועמים. השבר מאפשר לרכיבים חיצוניים כמו בקטריות, חלקיקי מזון, נוזלים ואוויר, להיכנס לשן ולגרות או לזהם את המוך והעצבים, מה שמעורר כאב.

הטיפול בשברים בשיניים כולל:

תיקון שבר בשן בעזרת דבק שיניים, ציפוי חרסינה לשיניים, סתימה או חומר מילוי. יתכן שתצטרך כתר על השן, או שרופא השיניים שלך עשוי להמליץ ​​על טיפול שורש.

 

נזק לסתימה

אתה יכול לפגוע בסתימה בפעולת לעיסה או נשיכה רגילה, במידה ונגסת במשהו קשה, או על ידי חריקת שיניים ונעילת לסתות.

הסתימה עשויה להסדק, להתפורר, להשחק או להנתק ממקומה.

הטיפול בסתימה שנפגעה כולל:

רופא השיניים שלך יכול לתקן או להחליף סתימה פגומה. יתכן שתזדקק לכתר על השן אם השן שלך נפגעה מכדי שסתימה חדשה תוכל לסייע. 

 

חניכיים מודלקות

זיהום בחניכיים עלול להוביל למחלות חניכיים או דלקת חניכיים. מחלת חניכיים היא הגורם העיקרי לאובדן שיניים אצל מבוגרים.

זיהום בחניכיים יכול להיגרם כתוצאה מאי הקפדה על הגיינת שיניים ופה תקינה, תזונה לקויה, עישון, שינויים הורמונליים, כמה סוגים של תרופות, מצבים בריאותיים כמו סוכרת, טיפולי סרטן וסרטן, גנטיקה ועוד.

חיידקים שמצטברים סביב חניכיים מודלקים יכולים להגיע לשורשי השן. זה יכול לגרום לזיהום ברקמת החניכיים וכתוצאה מכך לכאבי שיניים.

מחלות חניכיים עלולות לנתק את החניכיים מהשן. זה עשוי גם לפרק את העצם שמחזיקה את השיניים במקום, ובסופו של התהליך גם לגרום לשחרור השיניים ממקומן היווצרות חורים וחללים.

הטיפול בחניכיים מודלקות כולל:

בדרך כלל מטפלים בדלקת חניכיים באנטיביוטיקה. יתכן שתזדקק לניקוי חזרתי על ידי רופא השיניים שלך בכדי להסיר את רובד החיידקים.

שטיפת פה רפואית יכולה לסייע בהרגעת כאבי חניכיים ושיניים. אם יש לך מחלת חניכיים, יתכן שתזדקק למספר טיפולים שיעזרו לך להציל את השיניים.

הטיפול כולל "ניקוי עמוק" לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים. במקרים חמורים יתכן ויהיה צורך בניתוח שיניים.

מה היה לנו עד עכשיו?