כריתת חוד השורש אפיסקטומי

ניתוח אפיסקטומיה, המכונה גם ניתוח לכריתת חוד השורש אפיסקטומי, הוא הליך כירורגי המתבצע בשולי שורש השן באמצעות מיקרוסקופ. זהו טיפול כירורגי המתבצע כאשר תעלה שורשית אחת או יותר מזדהמת או שלא מומלץ לבצע טיפול שורש לטובת תיקון של משטחי השורשים.

מטרת הליך זה היא למנוע עקירת שיניים. קצה או חוד השורש, הוא המקום בו העצבים וכלי הדם נכנסים לשיניים ועוזר להעביר דם לכתר השן – החלק הנראה לעין בחלקה העליון של השן.
מתי עשויה להדרש כריתה של קצה השורש? למי הטיפול מתאים ומה הם התועלות והסיכונים? קראו ותגלו.

מתי צריך לכרות את חוד השורש?

טיפול שורש רגיל, אמור לנקות את תעלת השורש ולהסיר רקמת שורש מודלקת ונגועה.
אולם אם הזיהום נמשך גם לאחר טיפול בשורש, יתכן שתידרש כריתה של קצה השורש (ניתוח אפיסקטומי), שבסופה תעלת השורש תמולא ותיאטם כדי למנוע זיהום נוסף. שורשים מזוהמים ומודלקים שלא מטופלים, עלולים להשפיע על שיניים אחרות, להפיץ את הזיהום ולגרום לנמק בעצמות הלסת.

אף שלטיפולי שורש יש סיכויי הצלחה גבוהים ביותר, לפעמים אין הם נותנים מענה מספק לבעיה.
גם לטיפול שורש תקין יש סיכויי ההצלחה בשיעור של כ 85% בלבד . היינו, 15 טיפולי שורש מתוך 100 צפויים לתת מענה זמני לבעיה בשן, והיא צפויה להשנות בטווח זמן של כחמש שנים.

בניתוח אפיסקטומי מבצעים כריתה של קצה השורש בשן, מנקים את הרקמה המודלקת ומבצעים איטום של השורש מחדש בקצה על מנת למנוע זיהומים חוזרים.

כאשר התנאים המקדימים לטיפול השורש הם פחות מאידיאליים, יש נטיה גבוהה יותר לסיבוכים בהליך. נכון שבמקרה של טיפול שורש שלא צלח עומדת לרשותנו האפשרות לבצע טיפול שורש חוזר (מה שנקרא בשפה המקצועית: חידוש טיפול שורש) אולם מן הראוי לציין כי סיכויי ההצלחה של חידוש טיפול שורש עומדים על כ 72% בלבד והתוצאות אינן מחזיקות מעמד לאורך יותר מחמש שנים בממוצע.

סתימת השורש אותה מבצעים בתום טיפולי שורש, אמורה אמנם לאטום בצורה הרמטית את תעלת השורש במטרה למנוע שגשוג מחודש של חיידקים בתעלות השורש.בשנים שלאחר טיפול השורש נדרש מעקב קבוע מול רופא השיניים המטפל על מנת להבטיח שלא מתפתח זיהום בקצה של השורש.

לפעמים גם כשהמעקב מבוצע כסדרו, בכל זאת מתפתחת בקצה השורש דלקת, שלעיתים מלווה בכאבים עזים המלווים בנפיחות מקומית. מצב כזה עשוי לקרות בעקבות טיפול שורש לוקה בחסר או לחילופין ליקויים אנטומיים בשורש שמונעים מתן טיפול שורש יסודי והולם.

כריתת חוד השורש אפיסקטומי

כיצד ניתוח כריתת חוד השורש אפיסקטומי מסייע לטיפול בדלקת בקצה השורש?

לאחר זיהום חוזר בשיניים שטופלו בטיפולי שורש, בדרך כלל בעיות מופיעות בסמוך לשולי השורשים. במקרים רבים, רופאי שיניים לא ימהרו להציע לכם טיפול בעקירה של חוד השורש אלא ינסו לטפל בבעיה בגישה של חידוש טיפול שורש. עם התקדמות הטכנולוגיה, רופאי שיניים יכולים לגלות מקומות בתעלת השורש שאינם מטופלים כראוי. במקרה זה, ניתן להסיר את הזיהום דרך תעלת שורש אחרת, וכריתת האפיתל אינה נדרשת.

לפני שמחליטים על הליך כריתה של חוד השורש לרוב נעשים ניסיונות למנוע את עקירת השן.
רק לאחר שהשן עוברת טיפול שורש אחד לפחות ומבינים שהמשך טיפול בעזרת חידוש טיפול שורש אינו מציע מענה הולם – סביר שרופא השיניים ימליץ על ניתוח אפיסקטומי. לדוגמה, אם לשן יש כתר או שהיא מעגנת גשר דנטלי למקומו וצריך לחדור לגשר על מנת לגשר לתעלת השורש – סביר להניח שרופא השיניים כבר יעדיף לבצע עקירה לחוד השורש במקום טיפול שורש.

כיצד מתבצע אפיסקטומי לכריתת קצה השורש?

כריתת חוד השורש בהליך אפיסקטומי רצוי לבצע מול מומחה באנדודונטיה שהוא רופא שיניים שמתמחה בטיפולי שורש. האנדודנט שלכם יתחיל את הטיפול עם ביצוע של צילומי רנטגן לשיניים כדי לבחון את מצבה של עצם השן.
האזור המנותח יעבור הכנה באמצעות שטיפות פה ותרופות נוגדות דלקת ולאחר החלמת האזורים המודלקים, המומחה יבצע חתך קטן בחניכיים ויבצע בהן קיפול כדי ליצור מרווח בין החניכיים לשן ועצמות הלסת. לעיתים יבצע הרופא קידוח באזור המטופל על מנת לפתוח ציר גישה אל שורש.

במהלך הניתוח האפיסקטומי מספר מילימטרים מהקצה של השן שלך יוסרו יחד עם רקמות מזוהמות. רופא השיניים המנתח עשוי לעשות שימוש בצבע מיוחד שיסייע לו להבחין בקיומם של סדקים או שברים בשורש השן. אם נמצא סדק או שבר בולט בשורש, יתכן כי הניתוח יעצר ויוחלט על ביצוע עקירה לשן. בתום הניתוח האפיסקטומי האנדודנט שלכם ינקה ויאטום את קצה השורש שטופל.

בדרך כלל מנקים את האזור עם שימוש במיקרוסקופ וציוד אולטרסאונד מיוחד. ההארה וההגדלה של  האזור המנותח בעזרת ציוד זה, מאפשרים לרופא לראות בבירור את מצב הרקמה, מה שמגדיל את הסיכוי להצלחה של הפעולה. לאחר מכן יצולם השורש לפני שהרופא יתפור את המקום.

מרבית הניתוחים נמשכים בין 30 ל- 90 דקות, תלוי במיקום השיניים בפה ומורכבות מבנה השורש. הטיפול בשיניים קדמיות קצר מהרגיל ואילו טוחנות עמוקות יותר, נמשך זמן רב יותר.

מה מומלץ לעשות לאחר ניתוח כריתה של חוד השורש בהליך אפיסקטומי?

במהלך 12 השעות הראשונות לאחר פעולת הכריתה של חוד השורש, יש לקרר את האזור בקרח (להשאיר קומפרס על האזור 20 דקות ולנוח למשך 20 דקות – לסירוגין). חשוב לשים לב למנוחה נאותה. מקום זה עשוי להיות נפוח וכואב, ואף עלול להתנפח למחרת עוד יותר.

משככי כאבים ללא מרשם יכולים להקל על הכאב, ובמקרים מסוימים תידרשו לעשות שימוש גם בתרופות מרשם על פי הוראות הרופא שלכם. כדי להפוך את ההתאוששות למהירה וטובה יותר, עליך להימנע מצחצוח שיניים אגרסיבי באזור המנותח.

חשוב להקפיד על צריכת מזונות רכים בלבד ולא לגעת באזור המנותח כדי שלא יפרמו התפרים.