כל מה שצריך לדעת על השתלת שיניים בזאלית

השתלות שיניים בזליות (Basal Implantology) הן השתלות שיניים מסוג מיוחד. בניגוד להשתלות שיניים קונבנציונאליות, יציבותם של שתלי השיניים העתידית איננה מסתמכת על קליטת השתל בתוך רקמת העצם הקיימת בלסת של המטופל, ולכן שחיקת עצם כבר לא מהווה מכשול, כשמדובר על השתלת שיניים בזאלית. המאפיין העיקרי הנוסף של השתלות שיניים בזאליות, הוא שכבר בתוך ארבעה ימים לאחר תחילת הטיפול ניתן להדק את התותבת להתקן הדנטלי, כך שניתן להפוך חיוך חסר שיניים לחיוך מושלם בארבעה ימים בלבד.

במאמר שלפניכם נסביר כיצד השתלת שיניים בזלית מתבצעת, נסביר למי הפתרון של השתלת בזאלית יכול להתאים ונדון ביתרונות וחסרונות השיטה.

 

מה הם שתלים בזאליים?

שתלים בזאליים הם מכשירי טיטניום מיוחדים שעליהם מותקנים כתרים לשיניים. שתלים בזאליים הם שתלי שיניים בצורת דיסק, המשתמשים בעצמות הבסיס של הלסתות לצורך קיבוע השתל.

עצמות הבסיס בלסת מהוות משטח יציב ועמיד יותר לקיבוע השתלים מאחר ובניגוד לעצמות החניכיים, אין להן נטיה להיספג ולהצטמצם עם השנים או כתוצאה ממחלות פה וחניכיים.

לכן, בניגוד לשתלים מסורתיים לשיניים, שתלי שיניים בזליים אינם מוברגים אל עצמות הלסת כמו אלא מעוגנים לתוך עצם הלסת ונפרסים לרוחב עצמות החניכיים והלסת בצורה מאוזנת ויציבה שמונעת אפשרות לתזוזה של השתלים או הכתרים שיותקנו על גביהם, ומבטיחה את עמידות השתלים לאורך זמן.

כל מה שצריך לדעת על השתלת שיניים בזאלית
כל מה שצריך לדעת על השתלת שיניים בזאלית

למי השתלת שיניים בזאלית מתאימה?

שתלי שיניים בזליים הם פתרון שמתאים במיוחד למטופלים מהסוגים הבאים:

  • מי שנאבקים עם אובדן שיניים שגורמת לספיגת עצם מתקדמת במקום שאין אפשרות לבצע השתלת עצם
  • מטופלים שסובלים ממחלת חניכיים קשה
  • מי שלא רוצה לחכות חודשים לתותבת קבועה
  • חולי סוכרת
  • מעשנים כבדים
  • מטופלים עם נזקים כבדים לעצמות הלסת עקב ריקבון או מחלות חניכיים מתקדמות


שתלים בזליים הם למעשה פתרון שנותן מענה לכל המטופלים שזקוקים להשתלת שיניים, כולל אלו המעשנים, הסובלים מסוכרת או שיש להם מסת עצם מינימלית בלסת העליונה או התחתונה.
טיפול זה מתועד עם שיעור ההצלחה של 98% לעומת 95% אחוזי ההצלחה שמיוחסים להשתלות שיניים קלאסיות.

באותו טיפול ניתן גם לעקור את השן הפגועה וגם להניח את השתלים הבזליים בשקע ממנו נעקרה השן – כל זאת במסגרת אותה ההרדמה ללא צורך בניתוח שני. 

בקצרה, אם שיטות ההשתלה המסורתיות לא מתאימות למצבכם, ואם השתלת עצם אינה אפשרית, אם אין לכם יכולת להמתין לשתלים דנטליים קונבנציונליים, השתלות שיניים בזליות, יכולות להיות הפתרון עבורכם.

מהם היתרונות של שתל דנטלי בזלי?

להלן היתרונות הרבים שמציעים שתלים בזאליים למטופלים אשר זקוקים להשתלת שיניים:

  1. שתלים אשר מתאימים לשימוש כמעט בכל מקרה: היתרון הגדול ביותר של מערכת השתלים הבזלית הוא שאין בעיות שלא ניתן לפתור באמצעותה. במקרים רבים החלפה בשתלי שיניים מסורתיים אינה אפשרות כתוצאה מאובדן שיניים ובעיות אחרות הנובעות מכך. אולם כשמדובר בשתל בזאלי, אפילו אובדן חמור של מסת עצם או מחלת חניכיים קשה הם כבר לא מכשולים.
  2. טיפול שנותן מענה קבוע בזמן קצר במיוחד: שתלים בזאליים מאפשרים למטופלים לקבל שיניים תותבות קבועות בתוך ימים ספורים בלבד. אחד המאפיינים העיקריים של מערכת השתלת שיניים בזאלית הוא יציבות השתלים. התותבת הקבועה מותקנת כבר במסגרת הליך ההשתלה. 
  3. השתלה בזאלית אפשרית מיד לאחר עקירת השיניים – אין זמני המתנה: תכונה בולטת של שתלי שיניים קונבנציונאליים היא שהטמעת השתל בלסת תלויה בכך שרקמת עצם תצמח על גבי השתל כדי שהוא יתאחה עם הלסת של המטופל. תהליך האיחוי הוא למעשה מה שנותן יציבות לשתל. זה כמובן דורש כמות מספקת של רקמת עצם. אם זה לא זמין, במקרים מסוימים ניתן להשתמש בשיטות השתלת עצם שונות כדי ליצור בסיס הולם להשתלה, אך זה לוקח זמן רב, לפעמים חודשים. מנגד, השתלות שיניים בזאליות אינן תלויות בהמצאות רקמת עצם מספקת בלסתו של המטופל, ולכן לא דרושה המתנה בין שלב עקירת השיניים וההשתלה.

 

האם השתלת שיניים בזלית היא בטוחה?

כשמדובר בהשתלות בזאליות, הסכנות הכרוכות בסיבוכים פוטנציאליים לאחר הניתוח הינן מינימליות.

הסיבה לכך היא ההליכים הרפואיים הפחות פולשניים הנעשים בשתלים בזאליים. בהליך מסוג זה איננו זקוקים להליכים תומכים כמו השתלת עצם או הרמת סינוסים.

עם זאת, חשוב להבין כי על המושתלים להיות בעלי היגיינת פה טובה ולהקפיד על בדיקות שגרתיות לאחר כל טיפול שיניים. ועדיין, התחזוקה ההיגיינית הנדרשת מן המטופל בהשתלות בזליות היא קפדנית פחות בהשוואה לזו שנדרשת ממטופלים שיש להם שתלים סטנדרטיים.

 

כמה עולה השתלת שיניים בזאלית?

בגדול, מחיר השתלה בזאלית הוא גבוה מעלות השתלת שיניים רגילה. עם זאת, חשוב לזכור כי בהשתלת שיניים בזאלית אין צורך בהליכים נלווים כמו הרמת סינוס או בניית עצם שנדרשים פעמים רבות כהכנה להשתלה סטנדרטית.

כך שאם אתם זקוקים לניתוחי הכנה להליך השתלת שיניים רגיל, יש להניח שהסכום הסופי שתשלמו על השתלת שיניים בזאלית כבר יהיה דומה למה שהייתם משלמים על ההשתלה המסורתית.

יתרה מכך, בהשתלה בזלית ניתן להציב פחות שתלים שיחליפו מספר גדול יותר של שיניים חסרות בצורה של תותבת קבועה או גשר קבוע.

 

השתלת שיניים בזאלית – כמה זה כואב?

לצורך הליך השתלת שיניים בזלית לרוב משתמשים בהרדמה מקומית.

מרבית המטופלים מדווחים כי התקנת השתלים פחות מכאיבה מאשר עקירת שיניים. לאחר השתלת השיניים הבזלית רופא השיניים ירשום לכם משככי כאבים לשימוש בתקופת ההחלמה.

 

כיצד ניתן לשמר את התוצאות של השתלה בזלית לאורך זמן?

בשלב המוקדם שלאחר הניתוח, חיוני לשמור על היגיינת הפה, כך שההחלמה תהיה מהירה וללא זיהומים מיותרים.

לאחר ההחלמה, השתל דורש תחזוקה יסודית וסדירה בהתאם להוראות שסיפק רופא השיניים שלכם. בנוסף, נדרשות בדיקות שיניים קבועות אשר נחוצות גם לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים באופן כללי.

מה היה לנו עד עכשיו?