בקצרה: כל מה שחשוב לדעת על שתלים דנטליים קצרים

שתלים דנטליים קצרים הם פתרון חדשני להשתלת שיניים, שנועד לתת מענה לאנשים שסובלים ממסת עצם מוגבלת בלסתות שלהם.

אם עד לא מזמן מטופלים בעלי מסת עצם נמוכה באזור הלסת לא היו מועמדים להשתלות שיניים בשל מצבם, או שנדרשו להליכי הכנה מורכבים, יקרים וממושכים לבניית עצם, הרי ששיטת השתלים הקצרים טומנת בחובה בשורה אמיתית עבורם.

במאמר שלפניכם נסביר כיצד מאפשרים שתלים דנטלים קצרים לבצע השתלת שיניים גם במצבים של אובדן מסת עצם בלסתות, על ההבדלים בין שתל קצר לשתל ארוך, על אופן ביצוע ההליך וגם על החסרונות הפוטנציאליים.

המשיכו לקרוא!

 

מהו שתל דנטלי ולמי הוא דרוש?

בעבר הרחוק יותר, הפתרון עבור אנשים שאיבדו את שיניהם היה להחליפן בסט שיניים תותבות נשלפות, או בגשר שיניים, שנשען על השיניים שסביב לשן שאבדה.

פתרונות אלו לא רק שהצריכו תחזוקה שוטפת, מסורבלת ומייגעת, אלא גם יצרו עומס מוגבר על השיניים הטבעיות שנותרו למטופל ובעקבות זאת גרמו לפגיעה גם בהן. כיום, הפתרון המתקדם יותר שמספק מענה לאנשים שסובלים מאובדן שיניים, הינו שתלים דנטליים. שתל דנטלי הוא התקן שבא להחליף את שורש השן, ומוברג לתוך עצמות הלסת של המטופל.

שתלים לשיניים בדרך כלל עשויים מהחומר טיטניום ועליהם מותקנת שן מלאכותית – כתר, שמחליפה את השן החסרה. שתלים לשיניים זמינים במגוון מידות כאשר רופא השיניים בוחר את אורך השתל וקוטרו בהתאם למסת העצם הזמינה באזור המושתל.

 

באילו מצבים שתלים דנטליים סטנדרטיים אינם מתאימים?

מאחר ואחת מדרישות הסף לביצוע השתלת שיניים מוצלחת היא זמינות של עצם לסת בנפח מינימלי, לא כל מטופל יכול לבצע את הליך השתלת השיניים המסורתי. אנשים רבים סובלים מדלדול של עצמות הלסת שלהם, עקב אובדן השיניים שמוביל לספיגה של עצמות הלסת, מחלות חניכיים, או גנטיקה.

כתוצאה מכך קיים חשש לכך שהשתל לא יקלט כהלכה בתוך הלסת. במצב כזה, כאשר נפח העצם אינו מספיק לביצוע ההשתלה, מבוצע לעתים הליך הכנה שנקרא "בניית עצם".

זהו תהליך של השתלת רקמת עצם שנקצרה ממקור אחר בגוף, באזור הלסת, על מנת לעבותה.

פעמים רבות, לצורך בניית העצם מבוצע הליך שנקרא "הרמת סינוסים", אשר במסגרתו מורמת ממברנת הסינוס המקסילרי כדי לפנות מקום לעיבוי עצם הלסת העליונה. השימוש בשתלים קצרים בא לחסוך מן המטופל את הצורך בהליכי הכנה מורכבים, ארוכים ויקרים אלו.

בקצרה כל מה שחשוב לדעת על שתלים דנטליים קצרים
בקצרה כל מה שחשוב לדעת על שתלים דנטליים קצרים

מה ההבדל בין שתלים דנטליים ארוכים לשתלים דנטליים קצרים?

אם בעבר אורכו של השתל הדנטלי הכי קצר היה 10 מילימטרים, מה שהצריך עצם לסת בנפח של 10 מילימטרים לפחות לשם התקנת השתל, הרי שכיום זמינים גם שתלים דנטליים קצרים באורך של עד 5 מילימטרים.

משמעות הדבר הינה שלא הכרחי לעבור דרך הליך של בניית עצם ו / או הרמת סינוסים כתנאי לביצוע השתלת שיניים במטופל עם נפח עצם נמוך מ – 10 מילימטרים בלסת.

הליך התקנת שתלי השיניים הקצרים אינו שונה באופן מהותי מהליך התקנת שתל דנטלי סטנדרטי. היות והשתלים הקצרים מייתרים את ההליכים הנלווים להשתלת שיניים במטופלים עם מסת עצם נמוכה, הם הופכים את השתלת השיניים להליך מהיר, יעיל ונגיש מבחינת מחיר. 

 

כיצד נקבע אורך השתל הדנטלי הדרוש להשתלת השיניים?

על מנת שרופא השיניים ידע האם המטופל הוא מועמד מתאים להשתלת שיניים סטנדרטית או שנדרשים שתלים קצרים, מבוצעת הדמיית CT אשר במסגרתה סוקרים את מבנה הלסת של המטופל ובוחנים את מידותיה.

המימדים הספציפיים וסוג השתל הנבחר נגזרים מתוצאות הסריקה. 

 

מה חשוב לבדוק לפני שמבצעים השתלת שיניים עם שתלים קצרים?

ברמת העיקרון, השתלות שיניים ניתנות לביצוע בכל שלב בחיים, אולם כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההליך, חשוב ביותר לבחון מראש אם מצבו הבריאותי של המטופל מאפשר לו לעבור השתלת שיניים מוצלחת ובטוחה.

באחריות הרופא המטפל לבדוק את מצבו הפיזי של המועמד להשתלת שיניים, לרבות בחינה של מבנה הלסת שלו, מצב השיניים והחניכיים בפיו, סקירת ההיסטוריה הרפואית שלו, בחינת ההרגלים של המטופל – למשל, תרופות שהוא נוטל והרגלי העישון שלו באם ישנם, בירור לגבי מחלות רקע שעלולות לחבל בהצלחת ההליך או להאריך את פרק הזמן הנדרש להחלמה, וכן הלאה.

 

מהו שיעור ההצלחה של השתלות שיניים עם שתלים קצרים?

כאשר השתלות שיניים מבוצעות בכלים מקצועיים ולאחר עבודת הכנה מתאימה, מדובר בפרוצדורה רפואית עם שיעורי הצלחה של כ – 95 אחוזים. השתלות שיניים ככלל אינן כואבות וניתן לבצען בהרדמה מקומית, הרדמה קלה (סדציה) או בהרדמה מלאה, בהתאם לצורך.

שתלים דנטליים קצרים מסייעים לשיקום הפה של המטופל ומשיבים לו את יכולת הלעיסה, הדיבור והביטחון בחיוך שלו. מחקרים מוכיחים כי בשימוש מקצועי בשתלים דנטליים קצרים מגיעים לתוצאה זהה באיכותה ועמידותה כמו בהשתלת שיניים הנשענת על שתל באורך רגיל.

 

כיצד משתילים שתל דנטלי קצר?

כפי שציינו, השתלת שיניים עם שתלים דנטליים קצרים אינה שונה באופן מהותי מהשתלת שיניים עם שתלים באורך סטנדרטי. השלב הראשוני בהשתלת שתל קצר היא קידוח שמבוצע בעצם הלסת, אשר לאחריו השתל מוברג לתוך העצם.

השלב הבא הוא המתנה שאורכת עד ארבעה חודשים לקליטת השתל ואיחויו לתוך הרקמה הקיימת. לאחר פרק זמן זה מורכבים הכתר, הגשר או התותבת על גבי השתלים, בהתאם לצרכיו של המטופל. 

 

שתלים דנטליים קצרים – האם יש להם חסרונות?

שימוש בשתל דנטלי קצר שמבוצע כהלכה, יכול לחסוך למטופלים צורך לבצע הליכי הכנה מורכבים כמו השתלת עצם והרמת סינוס, ולפשט את השתלת השיניים. עם זאת חשוב להכיר בכך שבשימוש בשתלים דנטליים קצרים, במצב בו מתרחשת ספיגת עצם באזור השתל, אחיזתו עלולה להתרופף.

לכן, על מנת לשמר את התוצאה של השתלת השיניים, חשוב ביותר להקפיד על שגרת צחצוח קבועה ולשמור על הגיינת הפה עם עזרים דנטליים יעודיים על פי המלצת הרופא המטפל. גם ניקוי שיניים אצל השיננית והגעה לביקורת אצל רופא השיניים הם קריטיים לשימור התוצאה .

מה היה לנו עד עכשיו?