שתלים דנטליים עבור ילדים

לפעמים אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות. אנו יכולים לנקוט בכל אמצעי הזהירות, ועדיין, הסיוט הגרוע ביותר שלנו מתממש: הילד מאבד שן, ולא סתם שן, אלא דווקא את אחת משתי השיניים הקדמיות שלו. לפעמים זה קורה באופן פתאומי בעקבות חבלה באזור הפנים או הלסת, ולעיתים זה יכול לקרות בעקבות נזק מצטבר לשיניים, כמו עששת או ריקבון שלרוב נגרמים בעקבות היגיינת פה לקויה. כך או כך, לו מדובר היה באדם בוגר, שצמיחת השיניים והלסתות שלו כבר הסתיימה, אף שאובדן של שן אינו תרחיש אידיאלי, ניתן היה לומר שישנן דרכים לתקן את המצב. אך מה קורה אם מדובר בילד? האם קיימים שתלים דנטליים עבור ילדים? במאמר זה נסביר מהן השתלות שיניים, האם שתלים דנטליים הם בטוחים עבור ילדים, מהן האלטרנטיבות להשתלות שיניים לילדים ועוד.

 

מדוע כה חשוב להחליף שיניים חסרות ואיך עושים זאת?

מאחר ואובדן שיניים יכול להשפיע לרעה על בריאות הפה הכללית שלנו, בין היתר, על ידי פגיעה עקיפה במסת העצם של הלסת, הפתרון המקובל למקרים של אובדן שיניים הוא השתלת שיניים.

אנשים רבים משתמשים כיום בשיניים תותבות – בין אם מדובר בשן מלאכותית יחידה שיושבת על גבי שתל דנטלי, ובין אם מדובר בתותבות שנועדו להחליף סט שיניים מלא. אחת האפשרויות הפופולריות ביותר להחלפת שיניים חסרות, אם כן, היא שתלים דנטליים.

 

מה זה השתלת שיניים?

שתל דנטלי הוא סוג של בורג משמש בתור תחליף מלאכותי לשורש השן. כאשר השתלים הדנטליים מונחים בעצם הלסת של המטופל, הם מתמזגים בעצם הטבעית שלו והופכים לבסיס יציב לתמיכה בשן מלאכותית אחת או יותר, הנקראות כתרים.

הכתרים נעשים בהתאמה אישית כך שיתאימו לשיניים של המטופל ולהשתלב בצורה מושלמת בפה שלו. השתלים הדנטליים שנמצאים בשימוש כיום משמשים רופאי שיניים בהצלחה כבר למעלה מ 30 שנה.

אלו הם ללא ספק המכשירים החזקים ביותר התומכים בשיניים חלופיות, והם יראו, ירגישו ויתפקדו באופן טבעי. זהו גם אחד ההליכים הבטוחים והצפויים ביותר בתחום רפואת השיניים.

אנו מטפלים במרפאתנו בחולון בילדים מגיל 7

שתלים דנטליים עבור ילדים
שתלים דנטליים עבור ילדים

מהם היתרונות של השתלות שיניים?

כיום, בעזרת שתלים דנטליים ניתן להחליף את השן החסרה בשן מלאכותית (כתר לשיניים), מבלי שאיש יוכל להבחין בהבדל בין השתל לשיניים הטבעיות.

בהליך השתלת שיניים, ניתן אפילו לגרום לשיניים המלאכותיות להתאים בצבען ליתר השיניים של המטופל כדי להתמזג עמן בצורה מושלמת.

 

האם שתלים דנטליים עבור ילדים הם פתרון מומלץ?

כאשר ילדים מאבדים את שיניהם בעקבות פציעה או מחלות שיניים כדוגמת עששת, ישנן אלטרנטיבות רבות שמאפשרות להשיב להם את חיוכם בתוך זמן קצר. אך מה תהיה הדרך הטובה ביותר לתקן את הנזק? האם האפשרות של שתלים דנטליים עבור ילדים הינה פתרון בטיחותי?

ואם לא, אילו אפשרויות נוספות עומדות לרשותנו? בעוד ששתלים דנטליים הם אפשרות בטוחה לחלוטין להחלפת שיניים חסרות אצל מבוגרים, זו אינה אפשרות מומלצת עבור ילדים מתחת לגיל מסוים. אם שתל דנטלי מותקן בפיו של מטופל צעיר שלסתו עדיין לא סיימה לגדול, השתל עלול להכשיל את צמיחת הלסת ולמנוע משיניים אחרות לצמוח באופן טבעי. 

 

באיזה גיל מותר לבצע השתלת שיניים לילדים?

ככלל אצבע, הגילאים המינימליים עבור השתלות שיניים לילדים הם גיל 15 לבנות, וגיל 17 כשמדובר בבנים. הגילאים שונים לכל מגדר מכיוון שתהליך גדילת העצמות אצל בנות לרוב מסתיים לפני גדילת העצמות אצל בנים.

בגילאים אלה ככל הנראה הלסת כבר סיימה לגדול או לפחות הגיעה לנקודה בה השתלות שיניים לא ישפיעו לרעה על צמיחה עתידית של הלסת או השיניים.

האם קיימות אלטרנטיבות להשתלות שיניים לילדים?

אם השתלת שיניים לא יכולה להיות הפתרון לשן האבודה של ילדכם מפאת גילו, אילו אפשרויות נוספות יש?

במקום להישאר עם רווחים בשיניים, יש אלטרנטיבות אחרות שיחליפו שן חסרה עד שילדכם יהיה בגיל שמאפשר לו לעבור הליך של השתלת שיניים. להלן כמה פתרונות חלופיים להשתלות שיניים לילדים:

 

תותבת חלקית נשלפת

זהו התקן דנטלי בר הסרה, שכולל שן מלאכותית אחת או יותר, לפי הצורך.

כאשר ילדכם ילבש את התותבת, איש לא יידע שיש לו שן חסרה.

 

גשר דנטלי

ישנם גשרים קבועים הנתמכים על גבי השיניים הטבעיות של המטופל, או כאלו שמחוברים ללסת בהדבקה. גשר קבוע מחייב שיוף של השיניים הסמוכות לשן החסרה, כך שניתן יהיה לחבר אליהן כתר שיתמוך בגשר.

לעומת זאת, גשר מודבק אינו כרוך בעבודת הכנה זו, כך ששיניים סמוכות אינן נפגעות. גשר לשיניים בדרך כלל יראה ויתפקד טוב יותר מתותבת נשלפת.

 

גשר אורתודנטי

אם כבר התחלתם לחשוב על טיפול אורתודנטי לילדכם לפני שאיבד שן, אין שום סיבה לבטל את התוכניות האלה עכשיו.

ניתן לחבר שן מלאכותית לגשר אורתודונטי כדי למלא את הפער שהותירה השן החסרה. כל זאת בזמן שהגשר מתקן את השיניים העקומות ובעיות המנשך שהיו שם מלכתחילה.

 

שומר מקום (Space Maintainers)

אם ילדכם היה בגיל צעיר יחסית כשאיבד את השן שלו, יש סיכוי שהושחתה אחת משיני החלב שלו.

בסופו של דבר, שן קבועה תגדל במקומה, אך כדי להבטיח שהכל יישאר במקום שהוא אמור להיות, אתם יכולים לבקש שיתקינו בפיו התקן דנטלי שנקרא "שומר מקום". ניתן להשיג שומרי מקום נשלפים וקבועים, תלוי במצבו של ילדכם ואיזו שן חסרה לו.

 

בשורה התחתונה

אם ילדכם בדיוק איבד שן, קחו נשימה עמוקה ודעו שניתן לתקן אותה בקלות.

גם אם השתלת שיניים אינה דרך הטיפול המתאימה לילדכם כרגע, יש דרך להחליף את השן החסרה. הדבר הטוב ביותר לעשות בסמוך לאובדן השן, הוא לקבוע תור במוקד לרפואת שיניים דחופה, כדי לבחון את האפשרויות שלכם, ולאחר מכן להשאר במעקב מול רופא שיניים לילדים.

מה היה לנו עד עכשיו?