כיצד ניתן לשמור על השיניים ולמנוע את הצורך בהשתלות שיניים 

מניעה של אובדן שיניים שמוביל לצורך בהשתלות שיניים, מצריכה מחויבות ארוכת טווח וביצוע בחירות חכמות שתורמות לבריאות השיניים. חשוב לציין כי אובדן שיניים יכול להיות גם סימפטום וגם גורם לסיבוכים בריאותיים נוספים. לכן פנייה לרופא שיניים באופן קבוע, הרגלי תזונה בריאים, לצד שמירה על הגיינת הפה בעזרת צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות, ושימוש קבוע בחוט דנטלי מדי יום, הם הרגלים חשובים אם ברצונך להימנע מאיבוד שיניים. אז כיצד ניתן לשמור על השיניים ולהמנע מהשתלות שיניים? על כך נרחיב במאמר שלפניכם.

 

מה גורם לאובדן שיניים?

ישנן כמה סיבות לכך שמבוגרים מאבדים את שיניהם.

הסיבות הנפוצות ביותר כוללות שילוב של היגיינת פה לקויה והרגלי תזונה קלוקלים. רופאי שיניים ממליצים למבוגרים לצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום ולהשתמש בחוט דנטלי לפחות פעם ביום. הרגלים אלו מונעים משכבת פלאק (רובד חיידקי) להיווצר על שיניך או בין השיניים.

הצטברות פלאק יכולה לגרום להיווצרות חורים בשיניים כאשר החיידקים אוכלים באמייל. זה יכול גם לגרום לחניכיים שלך להיות מודלקות ולפתח זיהום. ריקבון שיניים ומחלות חניכיים יכולות להחליש את הרקמות התומכות בשיניים, מה שיכול לגרום לשיניים שלך להשתחרר משורשיהן ולנשור.

בנוסף להרגלים רעים בתחום היגיינת הפה, גם אכילת הרבה ממתקים וחטיפים עלולה להוביל לאובדן שיניים מכיוון שהסוכר תורם לעששת, במיוחד אם לא מצחצחים לאחר האכילה.

עישון או לעיסה של טבק יכולים גם הם להזיק לשיניים ולחניכיים. לבסוף, חריקת השיניים יכולה להפוך את השיניים שלך לקצרות יותר ומועדות יותר להתפרקות.

 

כיצד המנעות מביקורים אצל רופא שיניים מחמירה את המצב

לפעמים אנשים לא פונים לרופא שיניים באופן קבוע – אפילו אם כואבת להם שן, מכיוון שהם חוששים מכאבים הקשורים בטיפולי שיניים או חושבים שאין להם כסף לשלם עבור הטיפולים הללו.

לרוע המזל, המנעות מטיפולי שיניים יכולה רק להחמיר את הבעיה ואתה עלול להתמודד עם אובדן שיניים אם תתעלם מהתסמינים או תדלג על בדיקות השיניים השגרתיות שלך. כתוצאה מכך אתה עלול להזדקק להשתלות שיניים – הליך מורכב ויקר יותר, שיכולת להמנע ממנו לו היית מקפיד על תחזוקה שוטפת של בריאות השיניים.

כיצד ניתן לשמור על השיניים ולמנוע את הצורך בהשתלות שיניים
כיצד ניתן לשמור על השיניים ולמנוע את הצורך בהשתלות שיניים

על אובדן שיניים בקרב ילדים – למה חשוב לשים לב?

ילדים בדרך כלל מצמיחים את השיניים הראשונות שלהם כשהם בני שנה בערך ואינם מתחילים לאבד אותם עד שהם בני ארבע.

עם זאת, במקרים נדירים, תינוקות או פעוטות עלולים לאבד את שיניהם החדשות. אם זה קורה, ראה את הרופא שלך – אובדן שיניים אצל תינוקות ופעוטות יכול להיות סימן למחלה קשה. ילדים צעירים מאוד מאבדים לעיתים שיניים עקב הפרעה אוטואימונית.

הפרעות מסוג זה מקשות על גופם של ילדים להילחם במחלות. כתוצאה מכך, ילדים הסובלים מהפרעות אוטואימוניות עלולים לחלות בדלקות חניכיים העלולות לגרום לאובדן שיניים מוקדם.

סוכרת והפרעות מטבוליות אחרות יכולות גם הן לתרום לאובדן שיניים בטרם עת אצל ילדים קטנים.

בין גיל ארבע לשמונה, שורשי שיני החלב מתחילים להתמוסס. זה מאפשר לשיני החלב לנשור כך שהשיניים הקבועות יכולות לצמוח במקומן. ברוב המקרים, השיניים הקבועות יגדלו זמן קצר לאחר ששיני החלב נושרות.

זה בסדר שילדך יגע בשיניו הרופפות מדי פעם, אך חשוב לאפשר להן לנשור בכוחות עצמן ככל האפשר. לדוגמה, לעולם אל תשתמש בחוט בפריטים אחרים כדי למשוך אותן החוצה. עקירת שיניים לפני שהן מוכנות לצאת עלולה לגרום לשורש להישבר או להיתקע בחניכיים, מה שעלול להוביל לזיהום או לבעיות שיניים אחרות.

כיצד ניתן לשמור על השיניים של הילד בזמן פעילות גופנית?

ברגע שהשיניים הקבועות של ילדכם גדלות, הוא לא יקבל סט שיניים חלופי אם יאבד אותן.

לכן, ילדים העוסקים בספורט מגע צריכים לדאוג ללבוש סד שיגן על הפה במהלך כל הפעילות. אם ילד נפגע בפה, זה עלול לשבור את שיניו או לגרום להן לנשור.

 

איך לסייע לבני נוער לשמור על בריאות השיניים

גם כשילדיך מתבגרים והופכים לבני נוער, עדיין חשוב לשים לב שהם מקפידים על הגיינת הפה.

בני נוער לא מאבדים לעתים קרובות שיניים אלא אם כן הם נפצעים בזמן ספורט, אולם חלק מהרגלי ניקיון השיניים והתזונה שלהם יכולים לתרום לאובדן שיניים מאוחר יותר. לדוגמה, בני נוער רבים שותים הרבה משקאות מוגזים ואוכלים הרבה ממתקים.

המשקאות המוגזים הממותקים מכילים חומצה זרחתית שיכולה לעכב את ספיגת הסידן, ולכן הרגלים אלה יכולים לגרום נזק תמידי לשיניים של בני נוער, במיוחד אם הם לא מצחצחים או משתמשים בחוט דנטלי כמו שצריך. נערות בגיל העשרה נמצאות בסיכון במיוחד מכיוון שהן צוברות את רוב מסת העצם שלהן עד גיל 17 והן צריכות סידן בכדי לשמור על עצמותיהן ושיניהן חזקות ובריאות.

 

האם ההמלצות הללו תקפות גם למבוגרים?

ודאי. מבוגרים מתמודדים עם הרבה מאותם גורמי סיכון לבריאות השיניים שלהם כמו בני נוער, במיוחד אם הם ממשיכים להיות בעלי הרגלים תזונתיים והגייניים לא בריאים.

ככל שמתבגרים, אובדן שיניים הופך לנושא מוחשי יותר לדאגה. איבוד שיניים יכול להיות סימפטום של סוכרת ואובדן שיניים נקשר גם לדמנציה בקרב קשישים, ולכן חשוב לבצע בדיקה גופנית כללית אם מתחילים לאבד שיניים.

 

כיצד למנוע אובדן שיניים ולחסוך את הצורך בהשתלת שיניים

הדרך הטובה ביותר למנוע אובדן שיניים היא לשמור על הרגלים טובים בתחום בריאות השיניים, הכוללים צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע. כמו כן, יש לפנות לרופא השיניים שלך לפחות פעם בחצי שנה לביקורת, וכמובן לקבוע בדיקה בהקדם האפשרי אם כאבים בשיניים או בעיות שיניים אחרות מופיעים במפתיע.

בנוסף, חשוב להקפיד על תזונה בריאה המכילה מספיק סידן, חלבון וחומרים מזינים אחרים, ולשוחח עם רופא המשפחה שלך או רופא השיניים על שינויים תזונתיים אם נראה שאתה סובל מבעיות שיניים. עליך להיבדק באופן קבוע לסוכרת, במיוחד אם יש לך היסטוריה משפחתית או שחווית אובדן שיניים או ריקבון על בסיס קבוע.

 

כיצד שמירת השיניים תמנע השתלות – השורה התחתונה

השיניים שלך חשובות יותר לבריאותך הכללית ממה שאתה חושב. איבוד שיניים לא רק גורם לך להיראות לא בריא, אלא גם עשוי להיות סימן לבעיה בריאותית חמורה.

זיהוי בעיות רפואיות בתחום בריאות השיניים ובעיות גופניות כלליות בשלב מוקדם, מקנה לך סיכוי גדול יותר להחלים במהירות ולמנוע סיבוכים עתידיים כמו צורך לבצע השתלת שיניים כדי לפצות על אובדן שיניים. גם אם היו לך בעבר הרגלים טעוני שיפור בתחום היגיינת הפה, כל יום הוא הזדמנות לשפר אותם ולמנוע נזק נוסף לשיניים שלך.

מה היה לנו עד עכשיו?