דלקת חניכיים עלולה לגרום לסרטן, דמנציה סוכרת ומחלות לב

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) ידועה זה מכבר כגורם המוביל לאובדן שיניים אצל מבוגרים. אולם למרבה הצער, הנזק של דלקות חניכיים אינו מוגבל לפה בלבד. למעשה, מחלת חניכיים נקשרה גם לסיכון מוגבר למגוון מחלות מסכנות חיים, לדוגמא דלקת חניכיים עלולה לגרום לסרטן.

מחקרים שנערכו לאחרונה, איתרו קשר בין דלקת חניכיים להתפתחותן של בעיות בריאותיות חמורות מסוגים אחרים, לרבות: אלצהיימר / דמנציה, סרטן, סוכרת, מחלות בדרכי הנשימה ומחלות לב. במאמר זה ננסה לעמוד על הקשר בין מחלות חניכיים לבין בעיות בריאותיות שונות ונציע פתרונות שנועדו להקדים תרופה למכה.

 

איך מתחילה מחלת חניכיים?

בדומה למעיים שלנו, גם בפינו נמצאות מערכות אקולוגיות מורכבות של חיידקים "טובים" ו"רעים". כאשר פלורת החיידקים בפינו מאוזנת, החניכיים מוגנות מפני חיידקים הגורמים למחלות. אולם הפרעה באיזון העדין של פלורת הפה, מהווה פתח לפלישת פתוגנים, מה שגורם למחלות חניכיים, אשר משבשות עוד יותר את איזון החיידקים.

החיידקים הגורמים למחלת החניכיים למעשה מעוררים תגובה ממערכת החיסון של הגוף, ותאי הדם הלבנים שהוזעקו למיגורם, מייצרים חומרים שלא רק משמידים את החיידקים אלא גם פוגעים ברקמת החניכיים עצמה.

 

כיצד משפיעה דלקת חניכיים על מערכות שונות בגופנו?

ההשפעות של דלקות חניכיים נעות בין אדמומיות קלה ונפיחות בחניכיים ועד מחלת חניכיים כרונית המובילה להרס מוחלט של מבנה התמיכה הגרמי של השן (פריודונטיטיס מתקדם), אשר מוביל בתורו גם לאובדן שיניים.

בנוסף, במהלך השנים נתגלה כי אנשים עם דלקת חניכיים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלות נשימה כרוניות, סרטן, סיבוכי הריון ודמנציה.

עם זאת, עדיין לא הוכח באופן חד משמעי שדלקת חניכיים היא אכן הגורם הישיר לבעיות בריאותיות אחרות, או שאנשים עם בעיות בריאותיות כרוניות מתקשים יותר לטפל בשיניים ובחניכיים שלהם כהלכה.

מה שבטוח, הוא שמרכיב הדלקת, שמשחק תפקיד בכל הבעיות הבריאותיות הללו, הוא החוליה המקשרת ביניהן. יתר על כן, נראה כי קשר זה בין דלקות חניכיים ותחלואה מסוגים אחרים, על פניו עובד בשני הכיוונים. לדוגמא, מחקר בנושא סוכרת קבע כי טיפול מוצלח בחניכיים מפחית את חומרת הסוכרת ולהיפך.

דלקת חניכיים עלולה לגרום לסרטן, דמנציה סוכרת ומחלות לב
דלקת חניכיים עלולה לגרום לסרטן, דמנציה סוכרת ומחלות לב

האם דלקת חניכיים עלולה לגרום לסרטן?

דלקת חניכיים כרונית מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן מסוגים מסוימים, כולל סרטן הלבלב, סרטן הוושט, סרטן המעי הגס, סרטן הריאות וכן סרטן הראש והצוואר. הוכח כי קיימת קורלציה בין דלקת חניכיים מתקדמת לסיכון גבוה פי 2.5 לחלות בסוגי סרטן הקשורים לעישון.

נמצא גם קשר בין הימצאות רמות גבוהות של חיידקים מסוגים מסוימים, לסיכויים גבוהים יותר להישנות או תגובה כושלת לטיפול בסרטן השד. בנוסף, מחלת חניכיים שאינה מטופלת מהווה גורם לדלקת מתמשכת, אשר עשויה לעודד את התפתחותם של גידולים.

 

מה בין דמנציה ודלקות חניכיים?

מחקרים שנערכו לאחרונה, מצביעים גם על קשר בין בריאות לקויה של הפה ורמות גבוהות של חיידקים מסוגים מסוימים בחניכיים, לבין סיכון מוגבר לפתח אלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה.

בנוסף נתגלה כי שגשוג בקטריות באזור החניכיים, מוביל באופן ישיר להיווצרות של טרשת עורקים בכלי הדם במוח, מה שיוצר סיכון משמעותי ללקות בשבץ מוחי ודמנציה וסקולרית.

 

כיצד קשורה סוכרת לדלקות חניכיים?

אם אתם סובלים מסוכרת, או סובלים מתסמונת מטבולית ועמידות לאינסולין או טרום סוכרת, חשוב לדעת כי דלקות חניכיים והחיידקים הגורמים להן עלולים להחמיר את הסוכרת. למעשה, סוכרת מחמירה גם את מחלות החניכיים. סוכרת נובעת ממצב בו הגוף אינו יכול לייצר אינסולין (סוכרת סוג 1) או שרקמות הגוף הופכות עמידות לאינסולין (סוכרת סוג 2).

הדלקת של תאי הבטא המייצרים אינסולין בתוך הלבלב, היא  למעשה הבסיס לשני סוגי הסוכרת. מחקרים מהעת האחרונה הוכיחו כי כמויות גבוהות של חיידקים בחלל הפה, הגורמים בדרך כלל גם למחלות חניכיים, יכולות להעלות את רמת הסוכר בדם ולגרום לדלקת בתאי הבטא.

על הקשר בין מחלות לב לבין דלקות חניכיים

כאשר חיידקים הגורמים למחלות חניכיים עוברים בזרם הדם, הם גורמים נזק לכלי הדם ומובילים לדלקת בעורקים.

התקף לב נוצר על ידי חסימה של אחד העורקים המספקים לשריר הלב דם עשיר בחמצן. כיום ידוע כי חסימת העורקים הכליליים נגרמת לא רק על ידי משקעים של כולסטרול רע, אלא גם על ידי תהליכים דלקתיים מסוג זה.

 

כיצד ניתן למנוע דלקות חניכיים ולשמור על הבריאות?

ההמלצות הבאות, נועדו לסייע לכם במניעת זיהום חיידקי ובהפחתת דלקות בחלל הפה, על מנת להפחית את הסיכון לדלקת חניכיים ולמחלות הנלוות הנובעות ממנה:

 

צחצוח שיניים עקבי ושימוש תדיר בחוט דנטלי

צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום, והשתמשו בחוט דנטלי לפני השינה. אם יש לכם התקנים דנטליים כמו גשרים, שתלים או מרווחים גדולים בין השיניים, ייתכן שתרצו להשתמש במברשות אינטרדנטליות – כלים דמויי קיסם עם זיפים זעירים בקצה אחד – כדי לפנות שאריות מזון שנתקעו במרווחים שבין השיניים.

 

אל תעשנו

אנשים שמעשנים עד חצי חפיסת סיגריות ביום הם בעלי סיכוי של כמעט פי שלושה מאשר לא מעשנים, לחלות בדלקת חניכיים. לאלה שמעשנים יותר מחפיסת סיגריות וחצי ביום יש סיכון גבוה כמעט פי 6 לפתח דלקות חניכיים.

 

אכלו תזונה בריאה

תזונה עשירה בירקות ושמנים צמחיים, פירות, קטניות, אגוזים וזרעים, לא רק שמספקת לנו את כל אבות המזון החיוניים, היא גם מסייעת לדיכוי הדלקת.

 

ערכו בדיקות שיניים וטיפולי שיננית על בסיס קבוע

רופא השיניים או השיננית שלכם יכולים להסיר רובד חיידקי מהשיניים והחניכיים ולאתר את הסימנים הראשונים למחלת חניכיים.

 

הקפידו לטפל במחלות חניכיים עם הופעת התסמינים הראשוניים

חניכיים נפוחות ומדממות, כיסי מוגלה, או חניכיים שנסוגות מהשיניים, הם הסימנים הבולטים ביותר למחלות חניכיים. אולם גם שינויים עדינים, כמו התרחבות הרווחים בין השיניים, וגשרים או תותבות חלקיות שאינם מתאימים כמו פעם, עשויים להצביע גם הם על דלקת חניכיים בהתהוות.

 

בשורה התחתונה

הגישות של ימינו לטיפול בדלקות חניכיים מכוונות למיגור החיידקים הגורמים להן, באמצעות אנטיביוטיקה ובאמצעות טיפולי ניקוי אבן והקצעת שורשים – הליך בו רופא שיניים משתמש בכלים יעודיים להסרת הרובד החיידקי (הפלאק) משטח הפנים של שורשי השיניים.

אולם הדרך היעילה ביותר לטפל בדלקות חניכיים ובכל המחלות הנלוות אליהן, היא על ידי מניעתן. הקפידו לשמור על היגיינת הפה שלכם ובקרו את רופא השיניים והשיננית בתדירות של פעמיים בשנה לפחות, על מנת להבטיח כי השיניים והחניכיים שלכם נשמרות במצב בריא וטוב.

מה היה לנו עד עכשיו?