הנחיות למטופל לאחר ניתוח חניכיים

אם אתם מתכננים לעבור ניתוח חניכיים בזמן הקרוב, או שזה עתה עברתם ניתוח חניכיים, חשוב מאוד שתכירו את ההנחיות למטופל לאחר ניתוח חניכיים שיסייעו לכם להתמודד עם אי הנוחות אשר עשויה להופיע עם התפוגגות ההשפעה של חומרי ההרדמה לאחר הניתוח, וללוות אתכם גם בימים שאחריו.

ההנחיות למטופל שנציג בפניכם בשורות הבאות, נועדו לעזור לכם גם למזער את אי הנוחות בעקבות הניתוח וגם להבטיח החלמה מהירה ונטולת סיבוכים מן הניתוח, במידת האפשר.

 

שימוש בתרופות נגד כאבים לאחר ניתוח חניכיים

אי נוחות המלווה את המטופל במהלך השבוע הראשון שלאחר ניתוח חניכיים, אינה עניין חריג.

לכן יש להניח כי רופא החניכיים שטיפל בכם יספק לכם מרשם לתרופות לשיכוך כאבים שיעזרו לכם להתמודד על נקלה עם תקופת ההחלמה שלאחר הניתוח. חשוב להקפיד ליטול את התרופות בהתאם להוראות הרופא. יתרה מכך, רצוי לא לקחת תרופות נגד כאבים על קיבה ריקה, מכיוון שבחילה עלולה להתעורר כתוצאה מכך.

בתור חלופה לתרופות מרשם, חלק מהמטופלים נוהגים לעשות שימוש במשככי כאבים ללא מרשם ממשפחת האיבופרופן (אדוויל, אדקס, נורופן, וכדומה), בתדירות של אחת ל – 4 שעות כדרך יעילה להתמודד עם אי הנוחות הזמנית שהם חווים לאחר ניתוח החניכיים שלהם. עם זאת, חשוב מאוד לוודא כי אינכם חורגים מן המינונים היומיים המקסימליים כפי שהם מופיעים בעלון השימוש לצרכן עבור התרופות הללו.

 

נטילת אנטיביוטיקה במהלך ההחלמה מניתוחי חניכיים

מנתחי חניכיים רבים נוהגים לרשום אנטיביוטיקה למטופליהם בעקבות ההליך הניתוחי שעברו. את האנטיביוטיקה יש ליטול על פי המינון והוראות שרשם לכם הרופא ולא מעבר. אנא ידעו מראש את המרפאה המטפלת בכל אלרגיה או רגישות שיש לכם לאנטיביוטיקה.

מומלץ לא לקחת תרופות אלו על קיבה ריקה, מכיוון שבחילה עלולה להיגרם כתוצאה מכך. לנשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, שימו לב כי אנטיביוטיקה עלולה להפריע ליעילותן לאורך מחזור מלא ומכאן שיש לנקוט באמצעי זהירות נוספים בעת קיום יחסי מין במהלך תקופה זו.

הנחיות למטופל לאחר ניתוח חניכיים
הנחיות למטופל לאחר ניתוח חניכיים

טיפול בנפיחות ושטפי דם לאחר ניתוח חניכיים באמצעות קומפרסים קרים

נפיחות עלולה להופיע בעקבות ההליך הניתוחי שעברתם בחניכיים, והיא נוטה להתגבר בדרך כלל במהלך היומיים או שלושת הימים הראשונים שלאחר ניתוח החניכיים.

על מנת למזער את הנפיחות באזור החניכיים שלכם, מומלץ להניח שקית קרח באזור הלחיים (בצד החיצוני שלהן) במחזורים של 20 דקות לסירוגין (עם 20 דקות הפסקה בין קומפרס לקומפרס). המשיכו להשתמש בקומפרסים קרים למשך יומיים עד שלושה לאחר ניתוח החניכיים שלכם, בתדירות גבוהה ככל שמתאפשר לכם.

נפיחות בולטת לעין היא, באופן עקרוני, לא עניין חריג לאחר ניתוח חניכיים. אולם נפיחות משמעותית המלווה באי נוחות שאינה משתפרת ואף מחמירה במהלך השבוע שלאחר הניתוח, מצדיקה פניה דחופה לרופא החניכיים שטיפל בכם.

 

הנחיות למטופל לאחר ניתוח חניכיים – איך להתמודד עם דימומים?

דימום קל לאחר ניתוחי חניכיים הוא מצב שכיח יחסית ותקין. עם זאת, אם מתרחש דימום מוגזם או מתמשך, אנא הקפידו על ההנחיות שלפניכם:

  • הימנעו משטיפה אגרסיבית של הפה
  • הקפידו על שינה ושכיבה עם ראש מוגבה
  • הניחו פד גזה לח על אזור הדימום והפעילו לחץ קל עם אצבעותיכם למשך 20 דקות (חזרו על כך במידת הצורך)

 

אם הדימום נמשך לאורך זמן, חשוב ליצור קשר עם רופא השיניים שלכם כמובן.

שימוש בחבישות לאחר ניתוח חניכיים

לאחר ניתוח חניכיים, פעמים רבות עושה המנתח שימוש בחבישה כירורגית אותה הוא מניח בהתאם לצורך על אזור הניתוח. לרוב היא ממוקמת סביב השיניים בגובה רקמת החניכיים ומזכירה מסטיק במרקמה.

החבישה הכירורגית (הפועלת כתחבושת) משמשת להגנה על אזור הניתוח ולסיוע בהפחתת אי הנוחות של המטופל לאחר הפעולה הכירורגית. אם החבישה נופלת או שאינה נוחה, אנא התקשרו לרופא שלכם לקבלת הנחיות בנושא.

 

הנחיות תזונתיות לאחר ניתוחי חניכיים

עד שאי הנוחות לאחר ניתוח החניכיים חולפת, מומלץ להימנע מלעיסה בצד שבו בוצע הניתוח. הימנעו ממאכלים ומשקאות חמים למשך יום אחד לאחר הניתוח. לאחר הניתוח, מומלץ לצרוך מזונות רכים וקרים או פושרים, כמו גבינות רכות, יוגורטים, רסק פירות, וכדומה.

מומלץ גם להימנע בימים שלאחר ניתוח החניכיים מצריכת מזונות פריכים, בוטנים, פופקורן ומזונות עם זרעים. כמו כן, אין לשתות אלכוהול בעת נטילת תרופות המרשם.

 

האם מותר לי לעשן לאחר ניתוח חניכיים?

עליכם להימנע מעישון למשך שבועיים לפחות לאחר ההליך הכירורגי שלכם בחניכיים. העישון יאט בצורה משמעותית את תהליך הריפוי ויכול לפגוע בתוצאות. עבור חלק מהמטופלים המתקשים להימנע מעישון בתקופת ההחלמה שלהם, שימוש במדבקות ניקוטין במהלך שלב הריפוי הראשוני, יכול להועיל.

 

כיצד לשמור על היגיינת הפה לאחר ניתוח חניכיים?

אין לשטוף את הפה במשך 24 השעות הראשונות שלאחר ניתוח החניכיים ואין לצחצח שיניים. ניתן לחדש את צחצוח השיניים ו / או השימוש בחוט דנטלי באזורים אחרים בפה ביום שלאחר הניתוח. הרופא המנתח עשוי לרשום לכם שטיפת פה רפואית על מנת לסייע לכם לשמור על היגיינת האזור המנותח.

בנוסף, יש להיזהר מפני שטיפה אגרסיבית מדי של הפה בעזרת השטיפה הרפואית, ולא לירוק בכוח. במידה ונגמרה לכם שטיפת הפה הרפואית ניתן לעשות שימוש במי מלח פושרים.

 

מה חשוב לדעת לגבי הסרת תפרים לאחר ניתוח חניכיים?

יתכן שתבחינו באי נוחות מוגברת במהלך שלושת עד ארבעת הימים שלאחר ניתוח החניכיים שלכם. כאשר הרקמות מתחילות להחלים, הן עשויות ליצור לחץ על התפרים והחבישה הכירורגית.

על מנת להתמודד עם אי הנוחות הזו כאשר הרופא מסיר את התפרים, תוכלו ליטול תרופות נגד כאבים ללא מרשם כשעה לפני פגישת הסרת התפרים שלכם, כדי למזער את הרגישות.

רפואה שלמה!

מה היה לנו עד עכשיו?