טיפול בנסיגת חניכיים

אם שמתם לב לאחרונה כי השיניים שלכם נראות לכם פתאום מעט יותר ארוכות, או שנראה כי החניכיים שלכם נסוגות מהשיניים, יתכן בהחלט כי יש לכם נסיגת חניכיים ושאתם זקוקים לטיפול בנסיגת חניכיים. נסיגת חניכיים יכולה להיגרם כתוצאה ממספר סיבות. הסיבה החמורה ביותר שבגינה נסיגת חניכיים עלולה להופיע, היא מחלת חניכיים דלקתית הידועה בשם פריודונטיטיס. אף כי נכון להיום אין תרופה למחלת חניכיים כרונית זו, בהחלט ניתן וצריך לטפל בה – בריאות הפה והשיניים שלכם תלויה בכך.

טיפול בנסיגת חניכיים

גם כאשר נסיגת חניכיים נגרמת בנסיבות שאינן מחלת חניכיים, כמו צחצוח אגרסיבי מדי או בעיות מסוגים אחרים, היא עלולה לגרום לבעיות חניכיים ופגיעה חמורה בשיניים, לצד פגיעה אסתטית בחיוך של הסובלים ממנה. לכן, אם אתם מבחינים בנסיגת חניכיים ולא ביקרתם אצל רופא השיניים שלכם מזה זמן מה, מומלץ לקבוע תור בהקדם.

כיצד אדע אם יש לי נסיגת חניכיים?

בפה בריא החניכיים הן בדרך כלל ורודות וקו החניכיים נראה אחיד סביב כל השיניים. זאת לעומת מצב בו מתפתחת נסיגת חניכיים, שבו לעיתים קרובות החניכיים נראות מודלקות.

היות ועל פי רוב, נסיגת חניכיים אינה מופיעה בבת אחת בכל הפה, אצל אדם הסובל מנסיגת חניכיים, קו החניכיים עשוי להיראות נמוך יותר סביב שיניים מסוימות בעוד שסביב אחרות נסיגת החניכיים אינה נראית עדיין לעין.

ככל שנסיגת החניכיים מתקדמת יותר, כך רקמת החניכיים שחוקה יותר ומותירה יותר שן חשופה. נסיגת חניכיים יכולה, אם כן, לקרות לאט ובהדרגה, לכן חשוב לבחון היטב את החניכיים והשיניים מדי יום. כמובן, שיננית או רופא שיניים יכולים בדרך כלל להבחין בנסיגת חניכיים מיד.

תסמינים אפשריים של נסיגת חניכיים

בנוסף לרקמת חניכיים נסוגה סביב השיניים, שהיא מהסממנים הבולטים יותר המאפיינים נסיגת חניכיים, בעיה זו גורמת לעיתים קרובות גם להופעת התסמינים שלהלן:

  • ריח רע מפה
  • חניכיים נפוחות ואדומות
  • טעם רע בפה
  • שיניים מתנדנדות

טיפול בנסיגת חניכיים יתרה מכך, יתכן כי תבחינו שהמנשך שלכם שונה. יתכן שתבחינו גם בכאב כלשהו או תרגישו שהחניכיים שלכם הפכו לרגישות במיוחד.

אחד החששות העיקריים עם נסיגת חניכיים, הוא שהיא הופכת את רקמת החניכיים והשיניים לרגישות יותר לשגשוג חיידקים. זו הסיבה שביקורת תקופתית אצל רופא השיניים וטיפול יומיומי יסודי לשמירה על הגיינת הפה, הם  כה חיוניים.

תסמינים אפשריים של נסיגת חניכיים
תסמינים אפשריים של נסיגת חניכיים

מה גורם לנסיגת חניכיים?

לנסיגת חניכיים סיבות רבות. החמורה ביותר ביניהן, היא כאמור, מחלת חניכיים כרונית. בין הסיבות הקלאסיות הנוספות להופעת נסיגת חניכיים ניתן למנות: גיל מבוגר, היגיינת פה לקויה, בעיות רפואיות שונות כגון סוכרת, צחצוח שיניים אגרסיבי מדי (עליו נרחיב בהמשך) וכן הלאה. סיבות חריגות יותר לנסיגת חניכיים כוללות, בין היתר, את הגורמים הבאים:

  • פציעת ספורט או פציעה אחרת בפה – לדוגמא, עגילי פירסינג באזור השפה או הלשון יכולים להתחכך ברקמת החניכיים באופן חזרתי ולגרום לנסיגת חניכיים כתוצאה מכך.
  • עישון – לא רק של סיגריות, גורם לנסיגת חניכיים. נמצאים בסיכון מוגבר לנסיגת חניכיים גם מי שלועסים טבק וכדומה.
  • בעיות אורתודונטיות – בעיות של מנח השיניים כגון שורשי שן בולטים או שיניים עקומות, עשויות להזיז את רקמת החניכיים ממקומה התקין.
  • אי התאמת תותבות – תותבות חלקיות שאינן מותאמות כהלכה לפיו של המטופל.
  • חריקת שיניים – חריקת שיניים ונעילת לסתות בזמן השינה עלולה להפעיל עומס יתר על השיניים, ולגרום לנסיגת חניכיים כתוצאה מכך.
מהו גורם לנסיגת חניכיים
מהו גורם לנסיגת חניכיים

מהו הטיפול בנסיגת חניכיים

האם מברשת השיניים שלך גורמת לנסיגת חניכיים?

צחצוח שיניים אינטנסיבי מדי עלול לגרום לנסיגת חניכיים. להלן מספר טיפים לצחצוח שיניים נכון:

  1. השתמשו במברשת שיניים רכה במקום באחת עם זיפים קשים.
  2. היו עדינים כשאתם מצחצחים – תנו לזיפים של מברשת השיניים לעשות את העבודה, לא לשרירי הידיים שלכם
  3. צחצחו את שיניכם לפחות פעמיים ביום, ולפחות שתי דקות בכל פעם – אבל בעדינות ובזהירות!
  4. בקשו מרופא השיניים או השיננית שלכם להדגים לכם טכניקת צחצוח נכונה, שתסייע בשמירה על רקמת החניכיים שלכם.

האם מברשת השיניים שלך גורמת לנסיגת חניכיים

האם מברשת השיניים שלך גורמת לנסיגת חניכיים

מהו הטיפול בנסיגת חניכיים?

אף כי נסיגת חניכיים היא בלתי הפיכה, ורקמת החניכיים הנסוגה לא תגדל מחדש ללא התערבות ניתוחית, ישנן כמה דברים שניתן לעשות כדי למנוע מן הבעיה להחמיר. סוג הטיפול המוצע עבור נסיגת חניכיים, תלוי בדרך כלל בסיבה לבעיות החניכיים.

אם צחצוח אגרסיבי מדי או היגיינת פה לקויה הם הסיבה לכך שהחניכיים נסוגו מלכתחילה, תוכלו לשוחח עם השיננית או רופא השיניים שלכם, כאמור, על דרכים לשנות את טכניקת הצחצוח והשימוש שלכם בחוט דנטלי.

למשל, שימוש יומיומי בשטיפת פה שנלחמת ברובד החיידקי המצטבר באזור השיניים והחניכיים, עשויה לסייע בהסרת פלאק בין השיניים וליתר את הצורך בצחצוח אגרסיבי. בנוסף, שימוש בסילון מים דנטלי, עשוי לסייע בשמירה על הגיינת הפה באזורים שקשה להגיע אליהם באמצעים אחרים.

מעבר לנושא ההקפדה על הגיינת הפה, יתכן שתדרשו לבצע טיפולים לניקוי עמוק של אזור החניכיים מדי פעם, על מנת לבלום את נסיגת חניכיים. טיפולים אלו מכונים  "הקצעת שורשים" ו"הסרת אבנית" ("scaling and root planing”)  במהלך טיפולים אלו, רופא השיניים שלכם ינקה את האבנית והרובד החיידקי מאזור השיניים ושורשי השיניים.

אם אתם סובלים מנסיגת חניכיים בדרגה חמורה, ישנו הליך כירורגי הנקרא השתלת חניכיים, שיכול לסייע בשחזור רקמת חניכיים אבודה. הליך זה כולל נטילת רקמת חניכיים ממקום אחר בפיו של המטופל והשתלתה או הצמדתה באזור שרקמת החניכיים סביב השן נסוגה בו. לאחר שהאזור נרפא, הוא יכול להגן על שורש השן החשופה ולהקנות לפיו של המטופל מראה טבעי יותר.

מהו הטיפול בנסיגת חניכיים

בשורה התחתונה

נסיגת חניכיים עשויה להשפיע על האסתטיקה של החיוך שלכם ולהגדיל את הסיכון למחלות חניכיים ואובדן שיניים. כדי להאט או לעצור את התקדמות נסיגת החניכיים, עליכם לקחת אחריות על בריאות הפה שלכם. פנו לרופא השיניים שלכם פעמיים בשנה במידת האפשר, והקפידו לעקוב אחר הוראות רופא השיניים שלכם בנושא השמירה על היגיינת הפה.

כמובן, אם נסיגת החניכיים שלכם חמורה, כדאי להתייעץ עם רופא חניכיים, המתמחה בטיפול במחלות חניכיים ובנסיגת שיניים. רופא חניכיים ידע להציג בפניכם את אפשרויות הטיפול הרלוונטיות ביותר למצבכם, כגון השתלת חניכיים וטיפולים מסוגים אחרים.

מה היה לנו עד עכשיו?