הסרת כתמים מהחניכיים – על השיטות השונות, היתרונות והחסרונות

כתמים על החניכיים, פיגמנטציה, חניכיים חומות או אפורות וכדומה, הם תלונות שכיחות בקרב מטופלים רבים אשר סובלים מבעיה של הצטברות מלנין בריכוז גבוה על החניכיים שלהם. כיום קיימות שיטות רבות להסרת כתמים מהחניכיים. מן הראוי לציין כי מלנין הוא חומר טבעי אשר מצוי בעור של כולנו. מלנין הוא למעשה פיגמנט (צבען) ולכן הריכוז שלו בעורנו מגדיר את צבע העור שלנו. ככל שיש בעור יותר מלנין, כך גוון עורו של אדם כהה יותר ולהיפך. כך גם באזור החניכיים, אם כי כשמדובר בפה שלנו, כולנו מעדיפים גוון ורדרד ואחיד. לאנשים מסוימים יש על החניכיים כתמים כהים בצבע שחור או חום, שאינם מעידים על מצב רפואי בעייתי אך עדיין נתפסים בתור פגם קוסמטי שמעכיר את החיוך והבטחון העצמי של האדם הסובל ממצב זה.

 

מה גורם לכתמים או פיגמנטציה בחניכיים?

הגורם הכי נפוץ לכתמים על החניכיים הוא לא אחר מאשר גנים. זוהי בעיה גנטית שלמעשה נחשבת שכיחה למדי בקרב אוכלוסיות מסוימות, למשל יוצאי אפריקה ועדות המזרח.
לעתים יופיעו כתמים על החניכיים גם אצל אנשים שמעשנים, משום שהניקוטין שבסיגריות מעלה את ריכוז המלנין בחניכיים. גם נדידה של אמלגם מסתימות אל עבר החניכיים יכול להכתים את הרקמה ולהראות כמעין קעקוע לא אסתטי. בעיה זו חלה גם בקרב אנשים הנוטלים תרופות מסוגים מסוימים.

 

כיצד ניתן לטפל בכתמים על החניכיים ואיך נערכים להסרת כתמי פיגמנטציה מהפה?

לפני שאתם ניגשים לקבל טיפול בהסרת פיגמנטציה מהחניכיים, חשוב ביותר לבדוק מול רופא שיניים את מצב החניכיים שלכם ולוודא כי אינכם סובלים ממחלת חניכיים או חורים. אין לבצע הסרת כתמי חניכיים לפני שמטפלים בבעיות אלו! בין השיטות השונות הקיימות כיום לטיפול בכתמים על החניכיים, הכי מומלצת היא הסרת פיגמנטציה מהחניכיים בלייזר. קרן הלייזר מסירה את הכתמים מרקמת החניכיים על ידי אידוי וקילוף של השכבה העליונה של החניכיים ומניעה של הצטברות מחודשות של הפיגמנט בזמן בניית הרקמה החדשה, על ידי הסרת תאי המלנין. זהו טיפול יחסית נוח ונטול כאבים, ולא נדרשת התאוששות ארוכה ממנו.

 

למה ניתן לצפות כשמבצעים הליך של דה פיגמנטציה בחניכיים ואחריו?

הסרת הפיגמנט מהחניכיים מבוצעת בעזרת הרדמה מקומית של האזור המטופל ואחרי הטיפול יתכן כי תחוו אי נוחות מסוימת. לעתים, כדי לראות תוצאות משמעותיות גם עם כתמי פיגמנט יותר עמוקים, יש צורך לבצע את הטיפול יותר מפעם אחת. בשבוע שלאחר הטיפול, אסור לעשן – אחרת קיים סיכון שהחניכיים יוכתמו שוב.

הסרת כתמים מהחניכיים – על השיטות השונות, היתרונות והחסרונות
הסרת כתמים מהחניכיים – על השיטות השונות, היתרונות והחסרונות

למי אסור לבצע הבהרת כתמי חניכיים?

הסרת כתמים מהחניכיים אינה מתאימה לכל אדם בכל מצב רפואי ולכן עליכם לוודא כי אינכם נמנים על קבוצות הסיכון שלהלן:

  • אנשים שנוטלים מדללי דם
  • אנשים הסובלים ממחלת חניכיים
  • בעלי עור חניכיים דק או נסיגת חניכיים שחושפת את שורשי השיניים
  • מטופלים שהחניכיים שלהם מוכתמים בגלל מחלות רקע

 
שיטות שונות להסרה של כתמים מהחניכיים

קיימות שתי שיטות עיקריות לטיפול בפיגמנטציה של החניכיים כיום:

  • טיפול כירורגי להסרת כתמים מהחניכיים – זהו ניתוח פלסטי אשר במסגרתו מבוצע קילוף של החניכיים יחד עם חלק משכבת הדרמיס על מנת להגיע לשכבת העור העמוקה יותר שאין בתוכה הצטברות של פיגמנט המלנין. לאחר ההחלמה מן הפעולה הכירורגית הזו שנמשכת בממוצע עד 14 יום, המטופל נהנה מחניכיים בצבע ורוד טבעי ללא כתמי פיגמנטציה.
  • הסרת כתמי חניכיים בעזרת לייזר –  זהו למעשה טיפול אשר במסגרתו מבצעים מעין פילינג עדין של החניכיים כדי להסיר מהן כתמי פיגמנטציה. מדובר בטיפול פשוט יחסית שאינו אורך זמן רב, ובמסגרתו מסירים מהחניכיים של המטופל את כתמי המלנין עד שנחשף גוון ורדרד טבעי למראה. טיפול הפילינג בלייזר לחניכיים אורך כ – 60 דקות, כתלות במספר הכתמים על חניכיו של המטופל ובעומק של כל כתם, ולרוב לא נדרשת הרדמה מקומית על מנת לבצעו.
    הסרת כתמים מהחניכיים בלייזר היא לא כואבת על פי רוב, ואינה גורמת לדמם או נפיחות באזור המטופל. עם זאת, למשך פרק זמן של כ – 7 ימים מתום הטיפול, צריבה בחניכיים של המטופל עלולה להופיע במידה והוא צורך מאכלים חמוצים או חריפים מאוד. ניתן להשלים טיפול של לייזר לחניכיים בטיפול יחיד כשלעתים עשויה להדרש פגישה נוספת לטובת שיפורים קלים בתוצאה.

על היתרונות והחסרונות של הסרת כתמים מהחניכיים בשיטת פילינג לייזר

כמו לכל טיפול קוסמטי, גם לטיפול בכתמי פיגמנטציה על החניכיים ישנם יתרונות רבים וגם כמה חסרונות שחשוב להיות מודעים אליהם מראש:

 

אילו יתרונות יש לטיפול של הסרת כתמי חניכיים בעזרת פילינג לייזר?

  • הטיפול אינו גורם לדימום בחניכיים
  • פילינג לייזר בחניכיים הוא פעולה שלרוב אין כאבים אחריה
  • לייזר פילינג מהחניכיים נחשבת לשיטת טיפול יעילה הרבה יותר מאשר הסרת כתמים מהחניכיים באמצעים כירורגיים.

ניתן להתרשם מן התוצאה כבר לאחר הטיפול ואפשר לזהות אם ידרשו טיפולים נוספים

 

אילו חסרונות יש לטיפולי פילינג לחניכיים בשיטת הלייזר?

  • ישנם סוגים מסוימים של לייזר שמשתמשים בהם בטיפול פילינג לחניכיים אשר עלולים בשימוש יתר להביא להתחממות של עצמות הלסת או השיניים. כיום, לייזר מסוג ארביום הינו הבטיחותי ביותר וגם הכי אפקטיבי לפילינג חניכיים בלייזר.
  • בעקבות הטיפול, המטופל עלול לסבול מצריבה באזור החניכיים במידה ויצרוך לאחריו מאכלים חריפים או חמוצים.
  • במהלך הסרת כתמי חניכיים בלייזר עלול להופיע ריח לא נעים של עור שרוף.


האם הכתמים חוזרים לאחר טיפולי דה פיגמנטציה של החניכיים או שהתוצאות עמידות?

הנטיה של כתמי מלנין לחזור ולהופיע באזור החניכיים תלויה מאוד בעוצמת הפיגמנטציה וההיקף של הבעיה, לצד פרק הזמן שחלף ממועד ביצוע הסרת הכתמים מן החניכיים.

לרוב התוצאות מחזיקות מעמד לאורך מספר שנים, כאשר יש נטיה ל – 30% מן הכתמים שהוסרו להופיע מחדש בתוך פרק זמן של כ – 5 שנים ממועד הטיפול.

מה היה לנו עד עכשיו?