טיפולי חניכיים בחולון

הסיבה העיקרית לאובדן שיניים במבוגרים היא מחלת חניכיים. דלקות חניכיים עלולות לגרום לנסיגת חניכיים, מה שיוביל לכאב, נפיחות ואף לפגיעה באחיזה של השיניים. על כן חשוב מאוד לשמור גם על החניכיים ולא רק על השיניים ובכך למנוע חדירת חיידקים לגוף ונזק עתידי לשיניים. כל הפרטים על טיפולי חניכיים בחולון במאמר הבא.

מה זה חניכיים?

לרקמות הרכות שנמצאות סביב השיניים קוראים חניכיים, והן מהוות חלק ממנגנון התאחיזה של השיניים בלסת. שמירה על היגיינה אוראלית היא חשובה לשיניים, אך לא פחות לחניכיים. דלקות חניכיים אשר לא מטופלות עלולות לגרום לנסיגת חניכיים, מה שבסופו של דבר עלול לגרום לפגיעה בתאחיזת השיניים.

רקמת החניכיים היא רקמה לא אטומה, כלומר עלולים לחדור דרכה חיידקים ומזהמים אל זרם הדם ולגרום לפגיעה באיברים אחרים בגוף. על כן ישנה חשיבות עליונה לשמירה על החניכיים, לא רק כדי לשמור על פה בריא אלא גם בכדי לשמור על גוף בריא.

מחלות חניכיים

במצב תקין צבע החניכיים הוא ורוד והן נראות מנוקדות כמו קליפת התפוז. לעומת זאת חניכיים חולות יהיו אדומות ונפוחות, וידממו לעיתים תכופות, בעיקר בזמן צחצוח השיניים. לרוב בזמן מחלת חניכיים אין כאבים ולכן רוב האנשים לא מודעים או נוטים לדחות את הטיפול הרפואי במחלה. עם זאת אכן ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם וטיפול במחלת החניכיים.

איך מתפתחת דלקת בחניכיים?

שמירה לקויה על היגיינת פה עלולה לגרום לאבנית לשקוע מסביב לשיניים ובעיקר באזור הפתחים של בלוטות הרוק בפה. האבנית ששקעה מהווה אזור נוח לגידול חיידקים אשר מתיישבים בה ומגרים גורמי דלקת.

במקרים מסוימים החניכיים נשארות במקומן, אך העצם שנמצאת תחתיהן נסוגה ונוצר כיס חניכיים. מטופלים עם כיס חניכיים עמוק, מתקשים להגיע לאזורים אלו בצחצוח וכתוצאה מכך מצטברים שם חיידקים אשר גורמים להתפתחות הדלקת.

טיפולי חניכיים בחולון

מה הסימנים לדלקת חניכיים?

כאמור לרוב הסובלים ממחלות חניכיים לא יחושו כאבים ואף לא ירגישו בה כלל, על כן יש צורך לבדוק אם מופיעים סימנים שעלולים לרמז על הימצאותה. במידה ואכן סימנים אלו או חלקם מופיעים, כדאי להגיע לרופא השיניים בחולון ולהיבדק. הסימנים לדלקות חניכיים הם:

• דימום בזמן צחצוח שיניים.
  • רגישות בחניכיים.
  • חניכיים נפוחות ואדומות.
  • ריח פה רע.
  • תזוזת שיניים בפה.
  • נסיגת חניכיים.
  • טעם מתכתי בפה שנגרם מיציאה של מוגלה משולי החניכיים.

טיפול במחלת חניכיים

הטיפול הטוב ביותר בחולון הוא בעזרת מניעה ולכן ההמלצה היא לצחצח שיניים פעמיים ביום כולל העברת חוט דנטלי.

מעבר לתחזוקה היום יומית של השיניים כדאי להגיע לביקור אצל השיננית בחולון, על מנת שתסלק את רובד החיידקים והאבנית בעזרת כלים הנמצאים במרפאת השיניים בחולון. במידה ומחלת החניכיים נמצאת בשלב ההתחלתי שלה ניתן לטפל בה באמצעות הסרת אבנית, הקצאת שורשים ושמירה על היגיינת פה.

אך אם מחלת החניכיים נמצאת בשלב מתקדם יותר עד כדי כרונית, יתכן ותצטרכו לטפל בה בצורה כירורגית. טיפול כירורגי במחלות חניכיים בחולון, כולל ביטול של כיס החניכיים ובכך תורם לשיפור מצב החניכיים והעצם שנמצאת תחתיהן.

ניתוחי חניכיים

טיפולים כירורגים במחלות חניכיים מחולקים לשני סוגים שונים, האחד הוא ניתוח עיצוב עצב והשני כולל השתלת עצם. ניתוחי השתלת עצם נועדו על מנת לבנות מחדש את הרקמות התומכות בשיניים, בניתוח זה מושתלים גם חומרים שתפקידם עידוד יצירת עצם. השתלת עצם מסייעת להציל שיניים שבעבר היו נחשבות לאבודות ונעקרו.

חשוב לציין שהניתוחים בחולון מותאמים באופן אישי למטופל ולא תמיד מתאימים לכל המטופלים. לאחר ניתוח חניכיים, המטופלים עלולים לסבול מכאבים בפה. ניתן להפחית כאבים אלה על ידי נטילת משככי כאבים בנוסף לאנטיביוטיקה עליה המליץ הרופא המטפל. המלצה נוספת היא להניח קרח על הלחיים בכדי להוריד את הנפיחות.

לאחר הניתוח חשוב להקפיד ולהימנע מאכילת מזונות חמים, מעישון ומפעילות גופנית. כמו כן במידה ומתפתח דימום באזור המנותח ניתן לנסות ולעצור אותו בעזרת הנחת פד גזה למשך כעשר דקות. במידה ולאחר מספר פעמים הדימום עדיין חוזר, חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל בחולון.

טיפולי חניכיים בחולון – לאחר הטיפול

אחרי הטיפול במחלות חניכיים נדרש טיפול תחזוקתי, על מנת למנוע את חזרת המחלה. הטיפול התחזוקתי כולל צחצוח שיניים יסודי לפי הנחיות רופא השיניים בחולון או השיננית והעברת חוט דנטלי בין השיניים. כמו כן חשוב להמשיך ולהגיע למעקב אצל רופא השיניים מידי חצי שנה, ואצל השיננית בחולון מידי שלושה חודשים.

צחצוח נכון

לא מעט מטופלים חושבים שככל שהצחצוח יהיה חזק יותר, כך הם יסירו לכלוך וחיידקים טוב יותר. חשוב לדעת כי צחצוח אגרסיבי עלול לפצוע את החניכיים הצמודות לשיניים ולגרום לשחיקה שלהן. על כן חשוב לצחצח את השיניים ואת קו התפר שלהן עם החניכיים, בצורה עדינה ומעגלית.

צחצוח בצורה ישרה (קדימה ואחורה) עלול לפגוע בצורת המתאר של החניכיים ולגרום לנסיגתן. על כן רצוי לצחצח בצורה מעגלית או בצורת משיכה מהחניכיים לכותרת השן. מברשת השיניים חשובה גם היא, רצוי לצחצח עם מברשת רכה אשר לא תפגע בחניכיים. יש לצחצח שיניים פעמיים ביום, בבוקר ובלילה לפני השינה למשך שתי דקות לפחות בכל פעם.

ניתן להיעזר במברשת שיניים חשמלית אשר תסייע בניקוי יסודי יותר. לאחר שלושה חודשים יש להקפיד להחליף את מברשת השיניים במברשת שיניים חדשה. את פעולת הצחצוח רצוי להשלים על ידי העברת חוט דנטלי בין השיניים.