שיניים תותבות קבועות

בין אם אתם שוקלים להתקין תותבות לשיניים ובין אם יש לכם תותבות, יתכן ויש לכם שאלות על שיניים תותבות. במאמר זה נתמקד בכל הידע החשוב שקשור לשיניים תותבות קבועות, בטיפול הנדרש לשיניים תותבות וכיצד שיניים תותבות משפרות את בריאות הפה. מדריך זה יסייע לכם לקבל מענה לכל הסוגיות הנוגעות לשיניים תותבות ולגלות האם תותבות הן הפתרון לו אתם זקוקים. המשיכו לקרוא…

 

שיניים תותבות – מה עושים איתן?

שיניים תותבות הן התקן מלאכותי לשיניים אותו יוצר עבורכם רופא השיניים שלכם כחלופה לשיניים שאיבדתם. שיניים תותבות עשויות בהרכב מלא או חלקי, מה שאומר שהן יכולות להחליף את כל השיניים בלסת העליונה או התחתונה שלכם או רק שיניים בודדות על פי הצורך.  השיניים התותבות כאמור מותאמות באופן אישי לצורת הלסת והשיניים שלך ומתוכננות כך שיראו תואמות ליתר השיניים הקיימות בפה שלך.

 

מדוע להשתמש בשיניים תותבות?

שיניים תותבות נועדו לשפר את מראה החיוך שלכם, ומסייעות לייצב את המבנה של הלסת כולה.
זה מסייע לאנשים שאיבדו חלקן מהשיניים שלהם להמשיך לצרוך מזונות שמצריכים לעיסה ולשמור על תזונה נאותה. אום החלק הכי משמעותי בטיפול בשיניים תותבות, הוא היכולת להחליף שיניים פגומות באלטרנטיבה בריאה, עמידה ויפה יותר.

 

מאיזה חומר מכינים שיניים תותבות ?

פעם היו מכינים שיניים תותבות מחומרים קשיחים כדוגמת חרסינה או פלסטיק. אולם התותבות שמייצרים כיום לרוב עשויות מחומר שנקרא שרף מוקשה.  הגשר של השיניים התותבות שהוא המבנה אשר מחזיק את השיניים הסינתטיות הללו במקומן ומדמה את החניכיים הטבעיות שלכם, עשוי גם הוא בדרך כלל מאותו החומר או לחילופין מחומר סינתטי אלסטי יותר שמתאים לקו החניכיים הטבעי שלכם.

שיניים תותבות קבועות
שיניים תותבות קבועות

 שיניים תותבות – באילו תצורות הן מגיעות?

  • שיניים תותבות חלקיות: כאשר השיניים הטבעיות אינן חזקות מספיק כדי לתמוך במבנים כמו גשר לשיניים, או כשחסרות בפה מספר שיניים, בדרך כלל יעשה שימוש בתותבות חלקיות. התותבות החלקיות מהודקות לשיניים הטבעיות הסמוכות כדי להשאר מעוגנות למקומן. עם זאת, הן אינן מחוברות אליהן באופן קבוע והתותבות החלקיות נשלפות.
  • שיניים תותבות מלאות: אלו הן שיניים תותבות שנועדו להחליף את כל השיניים הטבעיות בפיו של המטופל. תותבות מלאות או שלמות, ניתנות להתאמה אל הלסת העליונה או התחתונה שלך, והן מוצמדות אל הפה בואקום או דבק. גם הן ניתנות לשליפה מהפה בקלות.
  • תותבות זמניות / מיידיות: תותבות מסוג זה נוצרות עבורך לפני שהשיניים שהוחלפו בתותבות הוסרו ומשתמשים בהן באופן מיידי אחרי שמבצעים עקירת שיניים למשך זמן ההחלמה של הרקמות בפה, אשר יכול להימשך עד 6 חודשים. היתרון של תותבות זמניות או מיידיות כאלו הוא בכך שניתן לבצע בהן התאמות בקלות רבה יותר בהשוואה לשינויים שנדרשים בתותבות קבועות. כך אפשר לשנות אותן לפי הצורך בזמן שהנפיחות בחניכיים והלסת שוככת במהלך ההחלמה. כאשר הפה יהיה מוכן לתותבות קבועותף תוכלו להפטר מן התותבות הזמניות הללו.
  • תותבות נשלפות: פתרון חלופי לאנשים שתותבות מסורתיות מאוד לא נוחות להם, או לחילופין כאלה שבפה שלהם נותרו מספר שיניים טבעיות. את התותבות הנשלפות מתקינים בדרך כלל על השורשים של השיניים הטבעיות אשר תומכים בתותבת, או על שתלים דנטליים, אם אין שיניים טבעיות. יש אנשים שסבורים כי תותבות נשלפות גורמות לפחות אי נוחות וקלות להסרה.
  • תותבות על שתלים: מדובר בשיניים תותבות שמעגנים אותן למצמדים דנטליים שהם שתלים.
    זהו למעשה גוף זר – מעין עמוד מתכת (בדרך כלל זה יהיה עשוי מהחומר טיטניום) שאותו מחברים אל הלסת של המטופל. על השתל הדנטלי הזה יונח לרוב כתר בהתאמה אישית שנראה לגמרי כמו שן טבעית. ההתקנה של תותבות על שתלים מבוצעת ברמת העקרון בדומה להתקנה של תותבות רגילות. מקובל יותר למקם תותבות שנתמכות בשתל על הלסת התחתונה מכיוון שלגוף העליון של השן יש פחות בעיות התאמה בלסת התחתונה, אך להרבה אנשים יש תותבות על שתלים גם בלסת העליונה. 

איך מנקים שיניים תותבות קבועות?

כל סוגי התותבות זקוקים לניקוי מדי יום ללא תלות בסוג השיניים התותבות,  ממש כמו שיניים רגילות. אף ששיניים תותבות הן למעשה שיניים מחומרים לא טבעיים, רובד חיידקי (פלאק) ואבנית עדיין יכולים להצטבר עליהן ולפגוע בשיניים והחניכיים הטבעיים של בעל התותבות. לכן ההקפדה על הגיינה דנטלית היא חשובה ביותר גם אם יש לכם שיניים תותבות. אז איך שומרים עליהן ועל בריאות הפה? ובכן, לשם ניקוי של התותבות שלך, עליך להוציאן ולדאוג לשטוף אותן במים זורמים ונקיים. לאחר מכן מצחצחים את התותבת עם תמיסה מיוחדת וייעודית לחיטוי של שיניים תותבות. שימו לב שאסור לנקות תותבות עם חומרי ניקוי אחרים, וגם לא לצחצח אותן במשחת שיניים רגילה או מברשות שיניים חשמליות, כדי להמנע משחיקת שלהן. לאחר הניקוי, חשוב לשטוף את השיניים התותבות שלכם היטב. כאשר אתם ללא התותבות בפיכם, זה הזמן לנקות את השיניים הטבעיות והחניכיים שלכם, בעזרת מברשת שיניים עדינה מאוד ומשחת שיניים. אם מברשת השיניים שלך מכאיבה לך, אפשר לשפשף בעדינות את החניכיים עם מטלית לחה ורטובה בעדינות אך באופן יסודי.

 

איך לשמור על השיניים התותבות שלך לאורך זמן?

כדי שהשיניים התותבות שלך יאריכו ימים, עליך להקפיד תמיד להסיר אותן לפני השינה על מנת להימנע מפגיעה בהן. זה חשוב גם כדי לאפשר לחניכיים שלכם לנוח קצת. כאשר אתם ישנים, השיניים התותבות צריכות להיות מושרות בכוס עם מים חמימים, שישמרו עליהן במצב צבירה תקין. זה חשוב כדי שלא יתיבשו ויאבדו מן האלסטיות שלהן. לתשומת לבך: עליך להקפיד לעשות שימוש בתמיסת השריה מיוחדת לשיניים תותבות אך ורק במידה ובשיניים התותבות שלך אין רכיבי מתכתי, שהתמיסה עלולה לפגוע בהם.

מה היה לנו עד עכשיו?