בשיניים מטפלים מגיל צעיר

הבסיס לשיניים קבועות בריאות אצל ילדים ובני נוער מונח במהלך שנות החיים הראשונות.

תזונה לקויה, הרגלים רעים של צריכת מזון והרגלי צחצוח שיניים לא מספקים במהלך השנתיים הראשונות לחייהם הוכחו במספר מחקרים הקשורים לעששת אצל ילדים. התפתחות עששת בשיני חלב מגדילה עוד יותר את הסיכון להתפתחות עששת בשיניים הקבועות.

לכן חיוני לבסס שגרת היגיינת פה נכונה בשלב מוקדם של החיים על מנת להבטיח התפתחות של שיניים חזקות ובריאות. כיצד ניתן להטמיע אצל הילדים הרגלים לשמירה על בריאות השיניים? על כך במדריך שלפניכם.

 

מדוע בריאות הפה מתחילה בבית

הורים, כמודלים לחיקוי לילדים, הם המפתח לקביעת שגרת יום בריאה ובכוחם לגרום לילדיהם להבין את חשיבות היגיינת הפה.

יש להציג את צחצוח השיניים כהרגל וכחלק בלתי נפרד משגרת ההיגיינה היומית. ילדים רגישים מאוד לגירויים חברתיים כמו שבח וגילויי חיבה, ולומדים בצורה הטובה ביותר על ידי חיקוי הוריהם.

 

על חשיבות הטיפול בשיני החלב

שיניים ראשונות מתחילות לבקוע אצל ילדים מגיל חצי שנה. השיניים הראשוניות מסיימו את צמיחתן סביב גיל שנתיים וחצי.

אמייל השיניים הראשוניות הוא שכבה פחות צפופה מאשר אמייל השיניים הקבועות, מה שהופך אותן לרגישות במיוחד לעששת. שיני החלב של הילד הן כלים חיוניים, הן ללעיסה וללימוד דיבור.

הן עוזרות בפירוק המזון לחתיכות קטנות, ובכך מבטיחות עיכול יעיל. סט שיניים מלא הוא תנאי חיוני ללימוד הגייה נכונה של מילים.

שיני החלב ממלאות גם תפקיד חיוני ביישור ובמרווח התקין של שיניים קבועות. לכן חובה כי שיניים אלו יטופלו וישמרו היטב עד לשלב הנשירה שלהן והתחלפותן בשיניים הקבועות. 

 

על אתגר השמירה על בריאות השיניים בשלב המעבר בין שיני חלב ושיניים קבועות

למרות ששיניים קבועות כבר נוצרות באופן חלקי בילדים בגילאי 0 עד 3 שנים, צמיחתן מתרחשת רק בשלב מאוחר יותר של החיים (החל מגיל 6 ואילך) כאשר 32 השיניים הקבועות (16 בחלק העליון ו -16 בלסת התחתונה) מחליפות את 20 השיניים הראשוניות.

במהלך תקופה זו מתרחשים ספיגת שורשים ונשירת שיני החלב. עם בקיעתן של השיניים הקבועות הראשונות (מגיל שש שנים לערך), הפה מכיל תערובת של שיני חלב וגם שיניים קבועות, מה שמעמיד ילדים בסיכון מוגבר לעששת.

כל שיני החלב הנגועות בעששת מכילות מאגרי חיידקים, שיכולים לתקוף בקלות את האמייל הלא בשל של השיניים הקבועות החדשות שבקעו. בשלב בו נמצאות בפה של הילד תערובת של שיני חלב ושיניים קבועות שרק בקעו, צחצוח השיניים הופך למשימה קשה יותר מבעבר, נוכח הדו קיום של סט כפול של שיניים: גם שיניים ראשוניות רופפות, גם חללים – באזורים בהן השיניים נשרו, וגם השיניים הקבועות שבקעו לאחרונה.

בשלב הזה גם הלסת של הילד צומחת משמעותית, כדי לאפשר מקום ליותר שיניים. ניקוי החריצים שבין השיניים הופך להיות חשוב יותר ויותר ככל שמספר השיניים הקבועות בפיו של הילד הולך וגדל. 

 

איך לסייע לילדים לשמור על בריאות השיניים כבר מגיל צעיר? 

קביעת שגרת טיפול אוראלית תקינה כבר בתחילת החיים, מהווה את התשתית להתפתחות שיניים קבועות חזקות ובריאות. בנוסף להיגיינת פה טובה, תזונה ממלאת גם היא תפקיד מפתח בשמירה על בריאות השיניים.

מבחינה זו לא רק כמות הסוכר חשובה, אלא גם תדירות הצריכה. ככל האפשר, יש להגביל את הילדים בכמות הממתקים בין הארוחות, במיוחד בערב או בלילה.

 

תפקיד ההורים בשמירה על בריאות השיניים של הילדים

להורים תפקיד מפתח בסיוע ליצירת שגרת היגיינת פה נכונה בשנים הראשונות לחייהם של הילדים.

על ההורים להוביל ולפקח על פעולת צחצוח השיניים של ילדיהם בערך במשך 12 השנים הראשונות, עד שתפקודים מוטוריים ונפשיים מאפשרים לילד לבצע באופן שגרתי את צחצוח השיניים לבד. לאחר צחצוח השיניים לילדיהם בשנתיים הראשונות לחייהם, ההורים יצטרכו לעודד את ילדיהם להתחיל לצחצח את שיניהם בעצמם.

בכל פעם שהילד סיים לצחצח, על ההורים לצחצח מחדש את האזורים הקשים לניקוי בפיו. בגיל 6 שנים לערך, רוב הילדים כבר מסוגלים לצחצח שיניים בטכניקת הברשה הולמת.

בשלב זה, על ההורים להמשיך ולפקח על מאמצי ההברשה הרגילים של ילדיהם. המצב האנטומי המיוחד של שינויים בשיניים של הילד מחייב את ההורים לגלות מעורבות בשגרת צחצוח השיניים היומית של ילדיהם עד ששיניהם יסיימו להתחלף במלואן (בסביבות גיל 12).

 

איך לטפל בשיני תינוקות ופעוטות?

ברגע ששיני החלב הראשונות של הילד בוקעות לחלל הפה, על ההורים להתחיל לצחצח את שיני ילדיהם. החל מגיל שנתיים ואילך, יש לצחצח שיניים פעמיים ביום עם משחת שיניים לילדים בכמות קטנה מגודל אפונה.

ילדים קטנים נוטים לבלוע כמות גדולה של משחת שיניים, כך שיש סכנה להתפתחות פלואורוזיס שיניים. לכן חשוב להניח את משחת השיניים על מברשת השיניים. 

 

מדוע מומלץ להשתמש במשחת שיניים עם תכולת פלואוריד המותאמת לגיל

בשל הסיכון לפלואורוזיס, תכולת הפלואוריד במשחת שיניים לילדים עד גיל 5-7 שנים הופחתה ברוב מדינות אירופה.

החל משלב צמיחתן של השיניים הקבועות החדשות, יש להעביר את הילדים ממשחת שיניים לילדים המכילה פלואוריד בריכוז נמוך למשחת שיניים עם מינון פלואוריד גבוה יותר.

 

איך מטפלים בשיני ילדים בכל שלבי התפתחותם?

כאמור, ההורים צריכים לדאוג לצחצוח שיני ילדיהם בתדירות של פעמיים ביום, החל מהופעת השיניים הראשונות והלאה. על ההורים לצחצח שוב ביסודיות לאחר שהילד צחצח תחילה.

מגיל 6 שנים לילדים יש את היכולת לצחצח שיניים לבדם פעמיים ביום. עם זאת, על ההורים לפקח על פעולת צחצוח השיניים (עד גיל 12) ולבדוק את מצב מברשת השיניים.

מברשת שיניים שחוקה פחות יעילה גם לניקוי שיניים. בשורה התחתונה, הקפדה על טיפול בשיני הילדים בהתאם להנחיות אלו יבטיח כי הם יזכו להגנה אופטימלית מפני עששת בכל שלב בהתפתחות השיניים שלהם. 

מה היה לנו עד עכשיו?