שיטות ליישור שיניים למבוגרים

כשרובנו חושבים על גשר לשיניים, אנו מדמיינים ילד בגיל העשרה, עם רשת של חוטי מתכת שחוצים את שיניו. רבים אינם מודעים לאפשרויות ולשיטות ליישור שיניים למבוגרים.

מה אם חלף זמן רב מאז שהיית בחטיבת הביניים והחלטת שתרצה לשפר את החיוך שלך? למזלך הרב, ההתקדמות האורתודונטית בעשורים האחרונים מאפשרת לאנשים בכל גיל לתקן שיניים עקומות, לסגור רווחים בין השיניים והרבה מעבר לכך, מבלי שהחוטים והסוגרים המסורתיים ליישור שיניים יסגירו את הסוד שלך לעולם.

למעשה, כ – 50% מהמטופלים של רופאי שיניים אורתודנטיים כיום הם מבוגרים.

בין אם לא הספקת לעבור יישור שיניים בתור ילד, ובין עשית זאת אך לא הקפדת לשמר את התוצאות בעזרת פלטה או רסן לשיניים, בין אם השיניים שלך התעקמו לאורך השנים, או שנעשית פתאום מודע יותר לאיך שהן נראו תמיד, או שיש לך סיבות רפואיות לחפש שיטות ליישור שיניים למבוגרים, דע כי קיימות מגוון אפשרויות נהדרות ליישור שיניים למבוגרים שעומדות לרשותך. על כך נרחיב במאמר שלפניך.

 

יישור שיניים שקוף בשיטת אינויזליין (Invisalign)

אחת השיטות הפופולריות ביותר ליישור שיניים בקרב מטופלים בוגרים היא גשר שקוף לשיניים מתוצרת המותג Invisalign, לבד או בשילוב עם טכניקות אחרות ליישור שיניים למבוגרים.

אינויזליין היא סדרה של מכשירים ליישור יישור שיניים שקוף שנועדו להציע פתרון ליישור שיניים ללא שימוש במתכת או חוטים מתכתיים. מכשירים אלו מיוצרים בהתאמה אישית למטופל, ומזיזים את השיניים בהדרגה למקומן הרצוי.

מיישרי השיניים של אינויזליין דורשים החלפה מדי שבועיים. יישור שיניים בשיטת Invisalign לוקח קצת יותר זמן מטיפול אורדתודנטי עם ברזלים לשיניים, אך מטופלים מבוגרים אוהבים אותם, מכיוון שהם לא מורגשים כל כך, וניתן להסיר אותם לרגל אירועים מיוחדים או לטובת אכילה.

 

יישור שיניים פנימי (Lingual Braces)

גשר פנימי הוא פתרון יישור שיניים למבוגרים, שעושה שימוש בגשר לשיניים ממתכת שמותקן בחלקן הפנימי של השיניים, מחוץ לטווח הראייה. יישור שיניים בטכניקה לינגואלית, אמנם פחות נראה לעין, אך הוא יכול להיות לא נוח למטופל, זאת מאחר והחוטים והסמכים של ההתקן הם גדולים יחסית וקרובים ללשון.

זה עשוי להקשות על שמירה על שיניים נקיות ועל דיבור תקין בהתחלה. אבל עבור מטופלים שחשוב להם לבצע יישור שיניים בלתי ניתן להבחנה, זוהי אפשרות טובה.

שיטות ליישור שיניים למבוגרים
שיטות ליישור שיניים למבוגרים

יישור שיניים עם גשר קרמיקה שקוף

אלטרנטיבה אחרת כמעט בלתי נראית היא גשר קרמי שקוף או בצבע השיניים הטבעיות של המטופל.

פתרון זה נראה יותר כמו פלטה ליישור שיניים, למרות שאנשים רבים לא ישימו לב אל ההתקן בכלל, אפילו ממרחק של כמה מטרים מפניו של המטופל. השדרה המרכזית של הגשר הקרמי עדיין בצבע כסף אבל הסמכים והליגטורות הם שקופים או בצבע השן, כך שהם לא מורגשים כמו גשר מתכתי רגיל.

עם זאת משקאות, רטבים ותבלינים שונים, למשל כורכום, קארי או קפה שחור עלולים להכתים את הגשר השקוף, אך בכל מקרה ההתקן מוחלף בחדש לעתים קרובות, כך שזה לא אמור להוות דאגה גדולה. מטופלים רבים פשוט נמנעים ממזונות אלו בזמן שהם לובשים פלטות קרמיקה.

 

מרחיבי לסת

יתרונות רבים מיוחסים ליישור שיניים בעזרת התקנים שמרחיבים אתהלסת העליונה או התחתונה.

הרחבת הלסת יכולה לשפר את התוצאות של אינויזליין או גשרים מסוגים אחרים ולקצר את זמן הטיפול. זה יכול לעזור לפנות מקום לשיניים צפופות ובכך לבטל את הצורך למשוך אותן.

אבל זה יכול להציע גם יתרונות קוסמטיים כמו הרחבת החיוך, שיפור המנח של הסנטר, יותר מלאות לשפתיים ועצמות לחיים בולטות יותר. באמצעות הרחבת הלסת רופאי שיניים יכולים להציע את אותן תוצאות כמו ניתוחים פלסטיים, לגרום למישהו להיראות צעיר בעשר שנים, ובניגוד לניתוחים פלסטיים, שינוי השלד הוא קבוע ולא צריך לבצע אותו מחדש בעוד מספר שנים.

כיצד יישור שיניים למבוגרים יכול לספק הקלה בכאבי ראש, צוואר ולסת

רופאים אורתודנטים רבים עושים שימוש ביישור שיניים למבוגרים בכדי להקל על כאבי ראש וצוואר כרוניים.

לעתים קרובות מיגרנות או כאבים כרוניים אחרים בראש, בצוואר ובלסת נגרמים כתוצאה מסגירה לא תקינה של הלסת. במקרים אלו הליך יישור השיניים לרוב מתחיל בטיפול במנשך כדי להזיז את הלסתות למיקום תקין.

מרבית המטופלים יתחילו לחוות הקלה, כבר במהלך השבוע הראשון לטיפול. לאחר שהתאמה נכונה של הלסתות בוצעה, ניתן לשמר אותה עם סד Invisalign כדי להפוך את השינוי לקבוע.

מכיוון שסגירה לא תקינה של הלסת נגרמת לרוב על ידי לסת צרה מדי, ניתן להשתמש בהרחבת לסת בשילוב עם התקן ליישור שיניים שקוף כדי ליצור קו לסת עגול יותר ולמקם שיניים צפופות מחדש. הבאת השיניים ליישור תקין, מאפשר להקל על הכאבים הכרוניים, להפחית את השחיקה בשיניים וכמובן, לשפר את מראה הפנים של המטופל.

 

איך בוחרים מומחה ליישור שיניים למבוגרים?

חשוב לבצע יישור שיניים למבוגרים על ידי אורתודנט מוסמך בלבד. מגוון האפשרויות לטיפול אורתודנטי למבוגרים הן בסך הכל כלים בארסנל של הרופא, אך עקרונות תנועת השיניים לא משתנים, לא משנה באיזו טכנולוגיה אתה משתמש.

אורתודנט הוא רופא שיניים שבילה שנים בהכשרה מיוחדת לתחום יישור השיניים כדי ללמוד את העקרונות האלה. אפילו עם כל השיטות החדשות הזמינות כיום בשוק יישור השיניים למבוגרים, ההבנה המהותית של ההיבטים הפיזיולוגיים של הליך הזזת השיניים היא מה שחשוב ואורתודנט הוא הרופא שמוסמך ליישם אותן בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

 

שיטות ליישור שיניים למבוגרים – השורה התחתונה

בין אם שקלת לפנות לטיפול יישור שיניים מסיבות אסתטיות או מסיבות רפואיות, ישנן אפשרויות נהדרות ומאוד ידידותיות למבוגרים, והרבה אורתודנטים מומלצים בישראל שיוכלו לסייע לך למצוא את השיטה היעילה ביותר ליישור שיניים עבורך.

זכור: זה אף פעם לא מאוחר מדי כשמדובר בחיוך שלך!

מה היה לנו עד עכשיו?