רופא שיניים לתינוקות

הורים רבים אינם בטוחים האם ומתי עליהם לקבוע תור לבדיקת השיניים הראשונה של התינוק שלהם אצל רופא שיניים. הקפדה על בריאות השיניים של תינוקכם היא הכרחית אם ברצונכם לשמור על השיניים והחניכיים של התינוק שלכם במצב בריאותי תקין. אז מתי חשוב לללכת לביקור אצל רופא שיניים לתינוקות?

במאמר שלפניכם נסביר למתי כדאי לקבוע את בדיקת השיניים הראשונה של התינוק, נפרט מה קורה במהלך הביקור הראשון אצל רופא שיניים לתינוקות, נציע פתרונות למקרה שהתינוק שובר או סודק שן, ונסביר לכם איך להכין את הקטנצ'יק שלכם לביקור הראשון שלו אצל רופא שיניים לילדים.

המשיכו לקרוא ותגלו מתי וכיצד נכון לטפל אצל רופא שיניים בשיניים הקטנטנות של הקטנטנים שלכם.

 

מתי לבצע את בדיקת השיניים הראשונה אצל רופא שיניים לתינוקות?

לחלקכם זה אולי נשמע מוקדם מדי, אך ההמלצה היא לקבוע את התור הראשון של התינוק אצל רופא שיניים לילדים (או רופא שיניים מומלץ עם גישה טובה לילדים ותינוקות) תוך 6 חודשים מהזמן בו צומחת לו השן הראשונה או עם הגיעו לגיל שנה – המוקדם מביניהם.

אם אתם חושדים שיש לתינוקכם בעיה דנטלית, או אפילו חורים בשיני החלב שלו, הקפידו לציין זאת בביקורכם אצל רופא השיניים. היסטוריה של בעיות שיניים במשפחה – או נטיה להירדם עם הבקבוק בפה – עשויה להגדיל את סיכויו של התינוק שלכם לפתח עששת בשלב מוקדם יחסית בחייו.

חשוב מאוד להכיר בכך שהשמירה על בריאות שיני התינוק שלכם היא חשובה, גם אם הן שיניים זמניות בלבד. השיניים האחוריות של התינוק למעשה נשארות בפיו עד שהוא מגיע לגיל 10 ולעתים אפילו עד הגיעו לגיל 12.

 

השיניים של התינוק שלי עדיין לא צמחו – האם כדאי לקחת אותו לרופא שיניים?

שיני התינוק הראשונות של הילד שלכם יתחילו להופיע, לעיתים קרובות עם השיניים התחתונות המרכזיות תחילה, בין גיל 4 חודשים ל – 10 חודשים. כמו כל ציון דרך התפתחותי אחר, המועד בו התינוק שלכם מצמיח שיניים הוא דבר אינדיבידואלי ואסור לדאוג אם שיני התינוק מופיעות מוקדם יותר או מאוחר יותר מאשר אצל ילדים אחרים בגילם.

עם זאת, אם יש לכם חששות בעניין צמיחת השיניים של תינוקכם, רופא שיניים לילדים יוכל כמובן לענות על כל שאלה שיש לכם.

רופא שיניים לתינוקות
רופא שיניים לתינוקות

מה קורה בביקור הראשון של התינוק אצל רופא השיניים

רוב הביקורים הראשונים אצל רופאי שיניים לילדים ותינוקות הם מהירים ובעלי מהלך קבוע יחסית.

במסגרת הביקור עם תינוקכם אצל רופא השיניים, רופא השיניים בדרך כלל יבחן את פיו של הקטנטן שלכם, יספור את שיני התינוק שלו ויבדוק את מצב החניכיים שלו. מרבית רופאי השיניים לילדים מצפים מההורה להישאר בחדר בזמן הבדיקה של שיני התינוק שלהם.

רופא השיניים של תינוקכם ירצה גם לדון איתכם בנושא צמיחת השיניים של התינוק, לשמוע מכם אם קיימת היסטוריה משפחתית של בעיות שיניים מיוחדות, כמו גם להנחות אתכם לגבי שמירה על היגיינת פה תקינה אצל הילד, שימוש במוצצים, הרגלי האכלה ושינה. רופא השיניים יבצע הערכה של תקינות המנשך (סגירת הלסתות) של ילדכם ויציע מועד מומלץ לביקורת נוספת.

אנו ממליצים לכם להחזיק בהישג יד "פרס" שתוכלו לתת לתינוק או לפעוט בסוף הביקור אצל רופא השיניים לילדים, למקרה שרופא השיניים שלכם לא יציע כזה.

מה לעשות אם התינוק שלכם סודק או שובר שן

אם אתם מבחינים בשן שבורה בפיו של התינוק שלכם, לפני הכל חשוב לנקות את פיו של תינוקכם במים חמים ובמטלית נקייה ולהניח קומפרס קר על באזור המקום הכואב.

לאחר מכן חשוב ביותר להתקשר לרופא השיניים. סדקים זעירים בשיני התינוק שלכם הם לא משהו שבהכרח צריך לדאוג ממנו, אך רופא השיניים שלכם עדיין צריך לבדוק את החניכיים והשיניים של תינוקכם כדי להבטיח שהכל תקין ושאין שם בעיה חמורה יותר שמצריכה טיפול באופן מיידי.

אם השן של התינוק שלכם נפגעה בצורה קשה או נעקרה לגמרי ממקומה, בהחלט חשוב למהר להגיע לבדיקה אצל רופא שיניים לילדים בהקדם האפשרי. רופא השיניים ירצה לבדוק את החניכיים והשיניים הסמוכות (למרות שהוא לא צפוי להשתיל מחדש את השן, שבכל מקרה היתה נושרת בשלב מאוחר יותר).

 

כיצד עליכם להכין את התינוק שלכם לבדיקת שיניים

בניגוד למבוגרים שמגיעים לטיפולי שיניים עם זיכרונות טראומטיים ומלאי חיים מאפיזודות של קידוח, עקירות וכאבים, לתינוק שלכם אין סיבה ממשית לחוש חרדים מביקור אצל רופא השיניים.

עבור רובם זו הפעם הראשונה ממילא ואין להם היסטוריה מיוחדת של בעיות דנטליות שמצדיקות תגובה של חרדה.

עם זאת, כדי לגרום לקטנטן שלכם להרגיש בנוח עם הביקור אצל רופא השיניים, אולי תרצו להסתכל יחד על ספרי תמונות על רופאי שיניים, או לשחק יחד ב"רופא שיניים" עם מברשת שיניים ובובת פרווה.

 

מה עושים כדי שהילד לא יבכה בביקור אצל רופא השיניים?

אם אתם באמת מודאגים מכך שהקטנטן שלכם ילחץ מהביקור אצל רופא השיניים, כדאי לכם לבוא מוכנים למרפאה עם צעצוע מנחם שהבייבי שלכם אוהב במיוחד ומתנת הפתעה לסיום הפגישה, ולהציע לו או לה המון חיבוקים מרגיעים. בכל מקרה, גם אם הילד יתחיל לבכות במהלך הבדיקה אצל רופא השיניים, הכל בסדר. זה לא משהו שרופא שיניים מנוסה לא ראה לפני כן.

 

כך תשמרו על בריאות הפה של תינוקכם

בריאות השיניים היא נושא שחשוב לשים אליו לב לאורך כל שלבי התפתחותו של הילד שלכם, ועליכם להתחיל להטמיע אצלו הרגלים בריאים לשמירה על בריאות שיניים תקינה כבר בשלב מוקדם בחייו.

גם אם לתינוק שלכם יש כרגע מספר שיניים חד ספרתי בלבד, חשוב לדעת שחיידקים יכולים לפגוע בהן ולהתחיל לגרום לעששת בגיל קטן, לכן עליכם להתחיל לצחצח את השיניים של ילדכם כבר ברגע שהשן הראשונה צומחת.

דרך נהדרת אחת להרגיל את ילדיכם לניקוי שיניים היא לנגב את החניכיים שלהם במטלית רכה פעמיים ביום. ברגע שהשיניים מופיעות בשלמותן, תוכלו לעבור לשימוש במברשת ילדים רכה, ללא משחת שיניים עד גיל 18 חודשים, בעוד ילדכם שוכב על ברכיכם או על מיטה. גם שימוש בחוט דנטלי הוא חשוב. רופא שיניים לקטנטנים יכול להראות לכם את הטכניקה הנכונה.

מה היה לנו עד עכשיו?