ציפוי חרסינה לשיניים – כל מה שרציתם לדעת

ציפוי חרסינה לשיניים או ציפוי פורצלן לשיניים, הינו שכבת פורצלן דקה במיוחד שבה מצפים את השן במטרה לשפר את הניראות והגוון שלה. ציפוי שיניים מחרסינה נקשר לצמיתות לשיניים ומאפשר לטפל במגוון פגמים קוסמטיים הנוגעים למראה השיניים, לרבות סדקים בשיניים, שיניים שבורות, שיניים מוכתמות או שיניים קטנות מהממוצע.

ישנם אנשים אשר נזקקים לציפוי חרסינה לשיניים עבור שן בודדת שנשברה, הוכתמה קשות או נסדקה, אך ישנם רבים שנעזרים בטיפולי ציפוי חרסינה לשיניים על מנת לשפר את המראה של קבוצת שיניים וליצור חיוך מאוזן וסימטרי. טיפול ציפוי השיניים השכיח ביותר כיום, הינו ציפוי חרסינה עבור שמונה השיניים הקדמיות בלסת העליונה.

במאמר זה נדון ביתרונות של ציפוי חרסינה לשיניים, נסביר איך טיפולי ציפוי חרסינה לשיניים מתבצעים, ונפרט אודות ההבדל בין ציפוי חרסינה לשיניים לבין השתלות שיניים או כתר.

 

באיזה אופן טיפולי ציפוי חרסינה לשיניים מתבצעים בדיוק?

הטמעה של ציפוי חרסינה לשיניים מצריכה בדרך כלל שיוף של משטח השן של המטופל, ולעיתים מחייבת גם הסרת חלק מן השן עצמה גם מעבר לשכבת האמייל. פעולה זו מאפשרת לרופא השיניים המטפל למקם את ציפוי החרסינה באופן מדויק יותר. מאידך, מדובר על פעולה בלתי הפיכה שעלולה להיות כואבת ובלתי נעימה, ולעיתים אף דרושה הרדמה מקומית לביצועה.

 

מה ההבדל בין ציפוי חרסינה לשיניים לבין השתלות שיניים או כתר?

ציפוי חרסינה לשיניים שונה באופן מהותי מהשתלות שיניים או כתר. שתלים לשיניים מחליפים את השן במלואה, בדומה לכתר לשיניים שעוטף גם הוא את השן כולה. זאת לעומת ציפוי חרסינה לשיניים, אשר מכסה רק את משטח השן הקדמי (החלק הנראה לעין כשאנו מחייכים).

ציפוי חרסינה לשיניים – כל מה שרציתם לדעת
ציפוי חרסינה לשיניים – כל מה שרציתם לדעת

על היתרונות של ציפוי חרסינה לשיניים

היתרון המשמעותי ביותר בטיפולי ציפוי חרסינה לשיניים ניכר בשיפור מראה השיניים, שהופך את החיוך של המטופל ללבן ואחיד יותר. ציפוי חרסינה לשיניים משמש לרוב לטיפול בפגמים קוסמטיים מהסוגים שלהלן:

  • שיניים שבורות / סדוקות
  • שינוי גוון דרמטי או הכתמה לא אחידה שאי אפשר לתקן בעזרת הלבנת שיניים
  • מרווחים בשיניים
  • שיניים קטנות מהממוצע
  • שיניים מחודדות או במבנה לא סטנדרטי

ציפוי חרסינה לשיניים עשוי להחזיק מעמד למשך למעלה מעשר שנים, כתלות בסוג הציפוי שבחרתם, מה שהופך אותו להשקעה ארוכת טווח.

 

איך נערכים לטיפול של ציפוי חרסינה לשיניים?

לפני שתחליטו לעשות ציפוי חרסינה לשיניים, כדאי להגיע לפגישה מקדימה עם רופא השיניים כדי לדון באפשרויות המתאימות לכם ובכמות הציפויים הנדרשת. לעתים כאשר השיניים עקומות או שאינן אחידות, מטופלים נדרשים לטיפול באמצעות פלטה לפני שרופא השיניים ממקם את הציפויים.

רופא השיניים המטפל בדרך כלל עושה צילומי רנטגן לפני תחילת הטיפול במטרה להעריך את בריאות השיניים. לאחר הבדיקות הראשוניות, על מנת שניתן יהיה לקבוע מהו הגודל המדויק של ציפוי החרסינה שיותקן על שיני המטופל, רופא השיניים נוטל דגימה בת כחצי מילימטר ממשטח השן של המטופל (על ידי הסרת דגימה מן אמייל השן באמצעות כלי שיוף). כל זאת, לטובת ייצור מודל של שיני המטופל. בשלב הבא מודל זה מועבר למעבדת שיניים לטובת יצירת ציפוי החרסינה.

איך מצמידים את ציפוי החרסינה לשיניים של המטופל?

בדרך כלל הכנת ציפוי חרסינה לשיניים במעבדת השיניים, אורכת בין שבוע לשבועיים ממועד יצירת מודל הלסת של המטופל. ברגע שציפוי החרסינה מוכן ניתן לקבוע תור כדי למקם אותו על השיניים. בפגישה זו רופא השיניים בודק את התאמת הציפוי שנוצר עבור המטופל מבחינת הצורה והצבע של הציפוי, כדי לוודא שהוא מושלם עבורו.

בשלב הבא, רופא השיניים מנקה את השיניים באופן יסודי. שלב זה הוא חשוב על מנת למנוע מצב בו חיידקים נלכדים תחת ציפוי החרסינה, מה שעלול להוביל להתפתחות ריקבון בשן. בשלב שלאחר מכן, רופא השיניים משתמש בכלי השחזה במטרה ליצור מרקם מחוספס יותר למשטח השן, שעליו מונח חומר מקשר. זה מקל על הדבקת ציפוי החרסינה לשן.

בשלב האחרון בתהליך, הרופא משתמש במלט לשיניים כדי לקשור את ציפוי החרסינה אל השן. בסופו של הטיפול, על מנת ליבש ולהקשיח את החומר במהירות, מתבצע שימוש באור אולטרה סגול.

 

איך לשמור על ציפוי חרסינה לשיניים לאחר הטיפול?

בניגוד לטיפולי שיניים מסוגים אחרים, הליך ההחלמה מטיפול של ציפוי חרסינה לשיניים אינו אורך זמן רב. ישנם מקרים בהם, בסמוך להתקנת ציפוי החרסינה לשיניים, המטופל חש כי הציפויים מרגישים לו קצת מחוספסים. בליטות מחוספסות שכאלה (לרוב משאריות חומר ההדבקה שנדבקות לציפוי השיניים) נשחקות כעבור ימים ספורים של אכילה וצחצוח שיניים שגרתי. במידה וזה לא קורה מעצמו, רופא השיניים שלכם יכול להחליק אותן.

ציפוי שיניים חרסינה בדרך כלל מחזיק מעמד בין עשר לחמש עשרה שנים. נקיטת אמצעי זהירות מסוימים עשויה לסייע להבטיח שתוחלת החיים של ציפוי החרסינה לשיניים שלכם, תהיה מקסימלית. אמצעי זהירות אלו כוללים:

  • הימנעות מלעיסת עצמים קשים כדוגמת עטים, קרח, ציפורניים ועוד.
  • הימנעות משימוש בשיניים בתור פותחן חבילות או אריזות.
  • הימנעות מלעיסה באמצעות השיניים הקדמיות עד כמה שניתן. מומלץ ללעוס מזונות קשים יותר בעזרת השיניים האחוריות בלבד.
  • חיתוך מזונות קשים לחתיכות קטנות.
  • טיפול בסד דנטלי במקרים של חריקת שיניים (ברוקסיזם).
  • שימוש במגן שיניים בעת עיסוק בספורט מגע.

 

כמה עולה ציפוי חרסינה לשיניים?

ציפוי חרסינה לשיניים אינו מכוסה לעתים קרובות על ידי ביטוחי הבריאות, מאחר וטיפול זה נחשב כהליך קוסמטי. מחירו של טיפול ציפוי חרסינה לשיניים תלוי במספר גורמים, וביניהם: סוג הציפוי הנבחר, המוניטין של רופא השיניים המטפל, יוקר המחיה באזור מגוריך, ומומחיותו של רופא השיניים בתחום ציפויי החרסינה לשיניים.

מה היה לנו עד עכשיו?