צילומי שיניים – מה רואים בהם

בגוף האדם יש לא מעט איברים שניתן להבחין במה שמתרחש בתוכם רק על ידי צילום. למשל, על מנת לאבחן בעיות בשיניים נדרשים לעתים קרובות צילומי שיניים. צילומי שיניים יכולים להיות מקור טוב לבדיקת מחלות שונות בחלל הפה ובשיניים, והם מתבצעים באופן מקצועי במרפאות שיניים.

כאבי שיניים ידועים בתור כאבים קשים במיוחד, ואנשים רבים הסובלים מהם מתארים סיטואציה קשה של כאב אשר מקרין לאזורים נוספים בפנים, כמו הלסת, האוזניים והסינוסים. משום שמדובר על בעיה חמורה כל כך, נדרש אבחון יסודי של מקורה, אבחון אשר מתבצע בעזרת צילומי רנטגן לשיניים.

באמצעות צילומי שיניים ניתן להבחין בבעיות שקשה יותר לראות בעין בלתי מזוינת, כגון חורים באזורים נסתרים כמו החריצים שבין השיניים, או בשטחים של השן המכוסים על ידי רקמת החניכיים. זהו המפתח, כמובן, למציאת פתרון הולם ויעיל לבעיה. מה עוד ניתן לראות באמצעות צילומי שיניים ואילו דברים חשוב לדעת לפני שפונים לצילום שיניים? אלו הם הנושאים בהם נעסוק במסגרת מאמר זה.

 

צילומי שיניים – מדוע הם נחוצים?

חלל הפה מחזיק בלא מעט תפקידים שמשמשים אותנו מדי יום ביומו. בין אכילה, לעיסה ושתייה, ניתן להבחין גם במעורבותו בתפקודים יומיומיים כמו פעולות הפיהוק או הדיבור.

לעניין זה, חשוב להבין כי גם כשהפה אינו נמצא בפעולה אקטיבית, עדיין מתרחשים בתוכו תהליכים שונים כמו ייצור רוק, צבירת פלאק, הצטברות אבנית ועוד. צילומי שיניים מאפשרים להבין האם הפעולות הבלתי יזומות הללו, אשר מתרחשות בחלל הפה שלנו גם מבלי שנעשה שום פעולה מיוחדת, גורמות לנזק כלשהו שעלול להתפתח לכדי בעיה של ממש.

 

על בעיות בשיניים שקשה לראות בעיניים

קיימות כל מיני בעיות בשיניים שלנו שכל רופא שיניים, אפילו כזה שנמצא בתחילת דרכו, יוכל לזהות בקלות. חורים בשיניים, למשל, שהם אחת מן הבעיות הכי נפוצות בחלל הפה, החל מגילאי הילדות ועד גיל הזקנה, יכולים לרוב להיות מאובחנים על ידי בדיקת רופא סטנדרטית ביותר. לעומת זאת, בעיות אחרות שהשורש שלהן הוא לא מעל פני השן אלא ממש בתוכה – מצריכות צילומי שיניים שיוכלו לחשוף אותה.

צילומי שיניים - מה רואים בהם
צילומי שיניים – מה רואים בהם

כיצד מתבצעים צילומי שיניים?

תחום צילומי השיניים עבר המון התפתחויות עם השנים, כאשר השאיפה לאורך כל הדרך היתה להגיע למצב בו צילומים אלו אינם מעמידים אף מטופל בפני סיכון או מהווים מקור לקרינה מסוכנת מדי.

קיימים היום כמה וכמה סוגים של צילומי שיניים, שכל אחד ואחד מהם מיועד לאבחון בעיות אחרות. צילומי שיניים מתבצעים בעזרת רנטגן, והם נותנים לרופאים את התמונה המלאה כלפי מצב השיניים מבפנים. לצד צילומי שיניים שנעשים באמצעות רנטגן, קיימים גם צילומי שיניים המתבצעים באמצעים דיגיטליים שונים.

 

צילומי שיניים – אילו בעיות ניתן לאבחן באמצעותן?

אחד הדברים שצילומי שיניים יכולים לחשוף הוא את הרובד הפנימי של השן. צילומי שיניים מכילים את כל חלל הפה, ומראים באופן ברור את שתי הלסתות – הלסת העליונה והלסת התחתונה, ואת כל השיניים – מאלו שנמצאות בקדמת הפה ועד אלו שנמצאות בחלק האחורי ביותר, ולרוב קשה יותר לאבחן אותן ואת מצבן.

כמו כן, חלק מצילומי שיניים יכולים לבוא לידי ביטוי כאשר הם מראים כל שן ושן באופן פרטני, ומאפשרים תמונה חדה יותר וממוקדת יותר המאפשרת לחשוף בעיות שונות הקיימות בשיניים שונות.

 

אילו סוגים של צילומי שיניים קיימים?

היות וקיימים כמה וכמה סוגים של צילומי שיניים, על מנת להבין באופן ברור יותר מה רואים בכל אחד ואחד מהם כדאי גם להכיר אותם. אם כן, נתחיל בסקירת אחד מהסוגים הנפוצים ביותר של צילומי שיניים, שהם צילומי שיניים פנורמיים. צילומים אלו מקנים תמונת מצב מלאה לגבי מיקומם של עצבים שונים וכלי דם, לגבי המבנה של השיניים ושל עצמות הלסת בכלל, לגבי שיני בינה ומצבן ההתפתחותי ועוד.

צילום נשך – הסוג הנפוץ ביותר של צילומי שיניים

גם אם אתם לא מודעים לכך, כנראה שעברתם בחייכם לפחות צילום נשך אחד. מדובר כאן על סוג יסודי מאוד של צילומי שיניים, שמאפשר אבחון של מצב השיניים והפה. אנחנו מדברים כאן, בעצם, על הצילום שבמסגרתו אתם מהדקים את הלסתות שלכם, ומתבצע צילום הן באזור השיניים הטוחנות והן באזור השיניים האחוריות, גם בצד ימין וגם בצד שמאל, כמובן.

 

צילומי שיניים מסוג צילום סטטוס

צילומי שיניים מסוג זה באים לידי ביטוי באמצעות כמה וכמה צילומים, כאשר בדרך כלל מדברים על בין 14 ל – 20 צילומי שיניים כאלו. כל צילום כזה יכלול התמקדות בשן אחרת באופן ממוקד, כך שהרופא יוכל ביחד להבין את התמונה המלאה של חלל הפה. צילומים אלו מתקיימים כאשר המטופל זקוק לטיפולי שיניים מאסיביים, הכוללים טיפולי שורש, שחזורים ועוד.

 

צילומי שיניים מסוג הדמיות CT

הזכרנו קודם לכן את ההתפתחות הטכנולוגית הגדולה שהתחום של צילומי שיניים עבר עם השנים, והדמיות CT הן הסוג של צילומי שיניים שמביא את הנקודה הזאת לידי ביטוי באופן הכי מובהק שיש. אם כן, מדובר כאן על צילומים שבאמצעותם ניתן ליצור, בהמשך, מודל תלת מימדי וברור של הלסתות וחלל הפה – דרך המחשב.

מדובר כאן על לא פחות ולא יותר מפריצת דרך בתחום רפואת השיניים, שכן המודל מאפשר לרופא לקבל נקודת מבט מקצועית וממוקדת על כל חלק שירצה בפיו של המטופל.

 

צילומי שיניים – כי עדיף לא לקחת סיכונים מיותרים

כפי שוודאי הבנתם כבר, החשיבות של צילומי שיניים היא רבה. בעיות שיניים הן מגורמי הכאב הנפוצים ביותר באוכלוסיה, והיות ורבים סובלים מהן, ולאור העובדה שמדובר על רמות כאב גבוהות כל כך, צילומי שיניים מהווים כיום נדבך מרכזי באבחון של בעיות שיניים והתוויית אופן הטיפול בהן. לכן אם אתם סובלים מכאבים בחלל הפה, גשו לצילומי שיניים בהקדם על מנת שהבעיה תוכל להיפתר ביעילות, במהירות, ועם כמה שפחות כאבים.

מה היה לנו עד עכשיו?