פלאק – מה זה והאם מזיק?

פלאק הינו הרובד החיידקי שמצטבר על פני משטח השן שלנו. ללא טיפול הולם, הפלאק עלול לגרום בבוא העת גם להופעתן של מחלות פה כדוגמת עששת או דלקות בחניכיים, לא עלינו. למרבה ההפתעה, בעיות אלו נחשבות לקלות מבין הבעיות הבריאותיות הפוטנציאליות שעלולות להיגרם עקב נוכחותו של פלאק בפינו.

מחקרים שנערכו לאחרונה גילו כי הזנחת הטיפול בנושא הפלאק המכסה את השיניים, עשויה לגרום גם להתפתחות של גידולים סרטניים בחלל הפה ואף לתמותה בטרם עת. במאמר זה ננסה לעמוד על נזקי הפלאק, נדון בקשר שבין פלאק לבין סרטן ונסביר איך מומלץ לטפל בפלאק על מנת לצמצם את הסיכון לתחלואה בסרטן ובעיות בריאותיות אחרות.

 

מה זה פלאק?

פלאק הינו שכבה דביקה של רובד חיידקי, הנצבר על משטח השן ונאסף לאורך קו החניכיים (כולל המרווחים בין השיניים לבין החניכיים).

כאשר היגיינת הפה של אדם אינה מספקת או שהתזונה שלו לקויה, וכוללת צריכה מרובה של מזונות עתירי סוכר כמו משקאות ממותקים ומוגזים, רובד חיידקי כזה עלול להיווצר. בהעדר הקפדה על צחצוח שיניים תדיר והסרה של שאריות מזון באמצעות חוט דנטלי – שכבת פלאק נוצרת על השיניים במהירות.

 

איך פלאק בשיניים נוצר בכלל?

במקרים בהם רובד החיידקים – קרי, הפלאק שהצטבר על השיניים וביניהן, אינו מוסר כהלכה באמצעות פעולות ניקיון כדוגמת צחצוח, שטיפה דנטלית בין ארוחה לארוחה, וניקוי תדיר של שאריות מזון עם חוט דנטלי, הבקטריות מייצרות מוקופוליסכרידים – סוכרים מורכבים, שמהווים חומר כימי דביק. חומר זה הופך בהמשך התהליך לתרכובת דביקה המצפה את משטחי השיניים ומהווה כר פורה לשגשוג של חיידקים.

חיידקי שכבת הפלאק משחררים חומצה אשר פוגעת באמייל השן (שכבת ההגנה החיצונית של השן), ועם הזמן, הפלאק אף מתקשה והופך לאבן שן. לסיכומו של עניין, המנעות מצחצוח שיניים ואי שימוש בחוט דנטלי על בסיס קבוע הם שני גורמים מרכזיים התורמים להיווצרות פלאק והתפתחות של מצבורי אבנית בין השיניים.

פלאק - מה זה והאם מזיק
פלאק – מה זה והאם מזיק

כיצד פלאק גורם לבעיות בריאותיות שונות?

כאשר קיים הרבה פלאק על גבי השיניים וביניהן, הדבר מוביל בהדרגה להיווצרות עששת ומחלות חניכיים, עד כדי פוטנציאל לאובדן שיניים.

מחקרים הוכיחו לא זה מכבר, כי ישנו קשר בין היגיינת פה בלתי תקינה, לעליה בכמות הפלאק בפה, ותמותה מוגברת מסרטן. יתרה מכך, נוכחות של רובד חיידקי על השיניים, גורמת אף לבעיות בריאות כרוניות מסוגים אחרים, לרבות דלקות חניכיים שעשויות להתפשט גם אל מחזור הדם ולשאר חלקי הגוף.

למרות שהקשר בין פלאק על השיניים והתפתחות גידולים סרטניים ממאירים לא הוכח עדיין באופן חד משמעי, ממחקרים עדכניים בנושא, ניכר כי תהליכים זיהומיים ודלקתיים בגוף האדם היה חלק משמעותי לפחות ב – 1 מכל 5 מקרי סרטן.

 

מה הקשר בין פלאק לבין סרטן?

במחקרים עדכניים נמצא כי המצאות פלאק – קרי רובד חיידקי דביק על השיניים, עלול להעלות את הסיכוי של אדם לתחלואה בסרטן ולמוות בטרם עת. הפלאק על השיניים מורכב כאמור, מרובד חיידקי אשר מכסה את משטח השן, לרבות החריצים בין החניכיים לשיניים.

ידוע כי פלאק על השיניים עלול לגרום להתפתחות עששת, חורים בשיניים ואף דלקות חניכיים, וכתוצאה מאלו – ייתכנו רקבונות, אובדן שיניים בגיל מוקדם, והתפתחות זיהומים משניים באיברים אחרים בגוף עקב כך.

לבריאות השיניים תפקיד מכריע בבריאות הכללית שלנו

הצטברות פלאק בפה מהווה, כאמור, סימן היכר לבריאות שיניים טעונת שיפור. מחקרים הוכיחו כי לאנשים בעלי שכבת פלאק משגשגת על השיניים, יש סיכון גבוה ב – 79 אחוזים למות בגיל מוקדם, לעומת מי שמקפידים על היגיינת פה תקינה. נשאלת השאלה מדוע? התשובה לכך טמונה בעובדה שבריאות השיניים שלנו משחקת תפקיד משמעותי בשמירה על הבריאות הכללית שלנו.

החוקרים הגיעו למסקנה כי כאשר השיניים שלנו מכוסות בפלאק ונוצרות בעיות דנטלית או אוראליות, גם מערכות אחרות בגוף עשויות להיפגע, וכשזה קורה – עולה גם הסיכון להיווצרות ושגשוג של תאים סרטניים בגופנו ותמותה בטרם עת.

 

מה בין פלאק על השיניים לבין סרטן הפה?

מעבר לסכנה הכללית לבריאותנו, נוכחות של פלאק נקשרה באופן ספציפי להתפתחות של סרטן הפה.

הנחת היסוד של הקהילה המדעית לעניין זה, הינה כי שכבת הפלאק הנוצרת על גבי השיניים ולאורך קו החניכיים, מקדמת פעמים רבות היווצרות דלקת ברקמת החניכיים, והדלקות האלו בתורן – עשויות להוביל להתפתחות של מחלות פה כרוניות כגון סרטן חלל הפה. בשנת 1985, נערך מחקר בנושא בהובלת ד"ר בירגיטה סודר משוודיה.

במחקר נתגלה כי פלאק על השיניים מייצר רעלנים ואנזימים אשר חודרים אל זרם הדם דרך תעלת החניכיים. פירוש הדבר הינו כי במידה ולאדם מסוים יש סיכון גבוה יחסית לפתח סרטן מסוג כלשהו, הרעלים והאנזימים הללו, עלולים לתרום לעליית הסיכון להיווצרות גידולים ממאירים בגופו.

 

באילו דרכים ניתן לטפל בפלאק דנטלי על מנת לצמצם את הסיכון לתחלואה?

השילוב בין רוק ושאריות של מזון לעוס בחלל הפה, מוביל להיווצרות של סביבה חומצית המאפשרת לחיידקים ובקטריות לשגשג על גבי השיניים ובאזור החניכיים שלנו.

בנוסף לכך, אכילת של מזונות עמילניים, וכן משקאות או מזונות חומציים ועתירי סוכר, תורמת אף היא להצטברות של רובד חיידקי (פלאק) בחלל הפה. למרות האמור לעיל, לסיפור הזה יש גם שורה תחתונה מעודדת והיא, כי מניעת הצטברות פלאק בהחלט אפשרית, ולא חייבת להיות משימה מורכבת כלל ועיקר.

הטיפים הפשוטים שלהלן, מסייעים ביעילות למנוע הצטברות של שכבת פלאק על גבי השיניים ולאורך קו החניכיים:

  1. צחצחו שיניים כהלכה לפחות פעמיים מדי יום.
  2. העבירו חוט דנטלי אחרי כל ארוחה כדי להסיר שאריות מזון שנתקעו בין השיניים.
  3. השתמשו במי פה.
  4. הימנעו מצריכה של מזונות עמילניים ועתירי סוכר.

 

לבריאות!

מה היה לנו עד עכשיו?