ניקוי שיניים אינו רק ניקוי שיניים

כולנו יודעים שביקור קבוע לניקוי שיניים אצל רופא השיניים שלך או השיננית, יחד עם צחצוח ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, הוא מרכיב הכרחי לשמירה על בריאות השיניים שלך. אולם הסיבות לכך עשויות להפתיע אותך. טיפול שיננית הוא מעבר לניקוי שיניים פשוט. ניקוי שיניים אינו רק ניקוי שיניים והרבה יותר מזה קורה מאחורי הקלעים. זו הסיבה שלעולם אסור לך לפספס ניקוי שיניים מקצועי אצל שיננית מוסמכת. אז מה עוד עושים שיננית ורופא השיניים במהלך ניקוי השיניים? בואו נדבר על הסיבות הרבות לכך שניקוי השיניים שלכם אינו רק ניקוי שיניים.

בריאות שיניים טובה מתחילה במניעה

מטופלים רבים חשים שתור לשיננית נועד אך ורק להסרת רובד חיידקים או הצטברות אבנית עיקשת על השיניים. עם זאת, התור שלך הוא יותר מטיפול היגייני. זו גם בדיקת שיניים. השיננית ורופא השיניים שלך רוצים לאתר סימפטומים בעייתיים כמו מחלות חניכיים, בריחת סידן או שיניים רופפות לפני שהם הופכים לבעיה של ממש, שבגינה תצטרך לבצע טיפולי שיניים משקמים. מניעה היא השורש של היגיינת פה טובה.

ניקוי שיניים אינו רק ניקוי שיניים – מה קורה במהלך התור?

אז בנוסף להסרת פלאק, אבנית וכתמים הגורמים לעששת ומחלות חניכיים, מה עוד קורה במהלך תור לניקוי שיניים? הרבה דברים. השיננית או הרופא שלך יבצעו את הבדיקות הבאות במהלך ניקוי השיניים שלך:

ניקוי שיניים אינו רק ניקוי שיניים

בדיקה לעששת:

רופא השיניים שלך ישאל אם היו לך בעיות במהלך בדיקת הפה שלך. בנוסף לשאלות לגבי כאבי שיניים או רגישות כלשהם, הם יבדקו גם את השיניים שלך, וישתמשו במכשירים דנטליים כדי לבדוק אזורים רגישים.

בדיקת חניכיים:

רופא השיניים ישאל אותך גם על כאב או רגישות בחניכיים. במהלך פגישת ניקוי השיניים שלך הם יחפשו סימנים נראים לעין של זיהום בחניכיים, כמו נפיחות, אדמומיות או אזורים שמדממים יתר על המידה או שפיתחו מוגלה או כיסים. על ידי אבחון וטיפול במחלות חניכיים בשלבים הראשונים, תוכל לטפל בכיסי חניכיים הנגרמים על ידי מחלות חניכיים ולסייע במניעת אובדן עצם עתידי.

בדיקת מרקם החניכיים ונסיגת חניכיים:

ריח רע מהפה, דימום, חניכיים אדומות ונפוחות, או אזורי נסיגה בחניכיים, הם סימני אזהרה למחלת חניכיים. רופא השיניים ישתמש גם בצילום רנטגן כדי לבדוק אם יש מחלות חניכיים, זיהומים או אובדן עצם. חיידקים מסתתרים מתחת לחניכיים וגורמים למחלות שיניים, מה שהופך בדיקה זו לחשובה ביותר.

בדיקת שרירי הפנים, מפרק הלסת ובלוטות הלימפה:

לסת או שרירי פנים נפוחים יכולים להיות סימן מוקדם למורסה (אבצס) בשן או דלקת חיידקית. סרטן הפה, המתחיל בדרך כלל בפה או בגרון, יכול להתפשט לבלוטות הלימפה בצוואר ובלסת, ולגרום לנפיחות. רופא השיניים שלך יבצע בדיקה ויזואלית לאיתור נפיחות כלשהי וגם ימשש את הצוואר, לסת ובלוטות הלימפה.

שימוש בצילום רנטגן למדידת רמות העצם ולבדיקה אם יש ריקבון בין השיניים, ציסטות, מורסות וספיגת שורשים:

צילומי רנטגן מספקים שפע של מידע. לא רק שהם יכולים לגלות חורים בשיניים ועששת, הם גם יכולים לזהות שינויים בעצמות או בתעלות שורש כתוצאה מזיהום. צילום רנטגן יראה לרופא השיניים שלך אם יש לך זיהום בשורש השן או בין החניכיים לשן, המכונה בדרך כלל מורסה. צילומי רנטגן אפילו יראו ציסטות וסוגים מסוימים של גידולים.

בדיקה לדליפות או סדקים בסתימות:

סתימות עשויות מכמה חומרים שונים, ואין דרך לחזות מראש כיצד שן תגיב לחומר מסוים.
בנוסף, בדרך כלל ניתן לאתר בעיות בשל החומרים האלה בשלבים מוקדמים. מסיבות אלה, בדיקות שיניים שגרתיות הן חיוניות. רופא השיניים שלך ינסה לאתר שחיקות בשולי המילוי (של הסתימה) כדי לזהות חולשה או סדקים במילוי. בנוסף, צילום רנטגן יכול לגלות אם יש דליפה בסתימה וגם לגלות ריקבון מתחת למילוי.

בדיקה לשיניים רופפות או תזוזה של השיניים:

שיניים זזות, רופפות או "נסחפות" יכולות להיות סימן למחלת חניכיים מתקדמת. הצעד הראשון בדרך לטיפול במחלות חניכיים הוא הסרת פלאק וניקוי כיסי חניכיים, המסייע בהפחתת דלקת חניכיים. אבחון מוקדם הוא המפתח למניעת הצורך בטיפולים קשים ויקרים יותר. אם שמת לב לתסמינים חריגים כמו רווחים חדשים שמתפתחים בין השיניים, מוגלה בין השיניים או החניכיים, ריח רע מהפה שלא עובר או טעם לא נעים בפה, הקפד לדבר על כך עם השיננית או רופא השיניים במהלך התור.

בדיקה המנשך לבלאי, תפקוד תקין ובעיות במפרק הלסת:

מפרק הלסת שלך (TMJ) מחבר את הלסת לגולגולת שלך. בעיות ב TMJ יכולות להיגרם כתוצאה משחיקת שיניים, חבלה בשיניים או בלסת או דלקת פרקים. רופא השיניים שלך יבדוק את הלסת שלך במהלך התור לניקוי השיניים כדי לבדוק אם יש רגישות או נפיחות בלסת שלך. במסגרת הטיפול יכולים להשתמש גם בצילומי רנטגן של הלסת כדי לחפש סימנים נוספים של שחיקה ובעיות נוספות.

המלצות להמשך:

בסיום התור תקבל המלצות והכוונה כיצד לשפר את בריאות הפה שלך. אם במהלך הניקוי נמצאו סימנים המעידים על בעיות בשיניים, החניכיים, הלסת או הפה, רופא השיניים שלך יספק לך המשך הוראות טיפול.

אל תחמיץ ניקוי שיניים

בדיקות סדירות עוזרות לשיננית ורופא השיניים שלך לזהות בעיות פוטנציאליות לפני שהן הופכות לבעיות חמורות יותר. ייתכן שאתה לא מודע אליהן אבל הקפדה על פגישות סדירות לניקוי שיניים יסייעו לטפל בשלבים מוקדמים של עששת ולטפל בחורים או אבצסים לפני שהם יתחילו לגרום לכאב.
בדיקות אלה המתרחשות במהלך תורים לניקוי השיניים יעזרו במניעת בעיות שיניים שעלולות בסופו של דבר לעלות לך הרבה כסף וזמן.

לסיכום, כעת אתה מבין מדוע ניקוי שיניים אינו רק ניקוי. מדובר במגוון גדול של בדיקות המשפיעות לטובה על בריאות הפה שלך. ביצוע ניקוי שיניים שגרתי לא רק מטפל במקומות שאליהם אינך יכול להגיע בשגרה, אלא גם חוסך לך כסף ויכול למנוע בעיות עתידיות.

שיניים עם כתמים