מתי להתחיל טיפולי שיניים?

לרוב, עד גיל חצי שנה של התינוק, לא תצטרכו לדאוג לשיניו.

אך לאחר גיל חצי שנה, הדבר משתנה.

אז מתי מומלץ ללכת לטיפול שיניים ראשון, ואילו טיפולים נפוצים? זאת ועוד במאמר הבא.

 

הקדמה

מערכת היחסים שלנו עם השיניים,  מתחילה עוד בשלב מוקדם, טרם יצאת התינוק מהבטן לאוויר העולם. שיניו הראשונות של העובר מתחילות להיווצר החל מהחודש הרביעי, וכאשר התינוק יוצא לאוויר העולם, הפה שלו יכיל כ – 20 נבטי שיניים ראשוניות.

 

בקיעה

שיניים ראשוניות, או בשמן השני, המוכר יותר לכולנו – שיני החלב, מתחילות את בקיעתן בגיל 6 חודשים, ועד לגיל 30 חודשים. מדובר בתהליך שלרוב מסב כאב רב לפעוט, כך שסביר להניח שתשימו לב למאורע.

 

מתי כדאי להרגיל את הילד לשמירה על היגיינת הפה?

עוד מהשן הראשונה, מומלץ להקנות לילד הרגלים לשמירה על השיניים, זאת על מנת שידע לשמור על שיניו, גם כאשר יגדל, בדיוק כפי שאנו משקיעים מאמצים רבים לחנך את ילדינו כאשר מדובר בנושאים אחרים, ולהקנות להם הרגלים בריאים אחרים.

כאשר התינוק קטן, ניתן לצחצח לו באמצעות השימוש באצבעון גומי בעל מברשת רכה. לא חלה חובה להשתמש בגילאים אלו במשחת שיניים, שכן הצחצוח נעשה על מנת להוריד שכבת חיידקים וסוכרים, וכן על מנת לגרות את ייצור הרוק בפה.

כאשר הילד עובר לאכילת מזון מוצק, ישנה חשיבות רבה לנקות את שאריות המזון המצטברות בשיניים לאחר האכילה.

 

בדיקת שיניים

את בדיקת השיניים הראשונה של הילד, מומלץ לערוך כבר בשלב הגיל הרך, לרוב בסביבות גיל שנה, זאת על מנת לוודא כי צמחית השיניים תקינה. לאחר הבדיקה הראשונה, מומלץ לחזור לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים כל חצי שנה.

 

טיפולי שיניים

ישנם מספר טיפולים, אותם מבצעים רופאי השיניים לילדים על מנת למנוע טיפולים מסובכים ומורכבים בהמשך דרכם, הם טיפול בפלואוריד מרוכז ואיטום חריצים. טיפול הפלואוריד, נעשה בכדי למנוע עששת אצל הילד. כך גם טיפול איטום החריצים, הנעשה על מנת למנוע היווצרות עששת בחריצים בשיניים.

טיפולי שיניים כאלו ואחרים, נעשים בהרדמה חלקית או מלאה, זאת בהתאמה לשיתוף הפעולה אותו אנו מקבלים מהילד.

 

משנן ראשוני

בגילאי 4 – 5,  ישנן שתי מערכות שיניים. האחת, ראשוניות, השנייה, נבטי שיניים קבועות. טיפולי השיניים הנפוצים יותר בגילאים אלו הם איטומים, שחזורים, וכן טיפול במוך השן.

 

משנן מעורב

בגילאי 6 – 12, השיניים הראשוניות של הילד נושרות, ואותן מחליפות שיניים קבועות. כמו כן, בגיל 6 לערך, מתחילה בקיעת הטוחנות הקבועות הראשונות – ארבעה במספר. בהמשך, בגיל 12 לערך, בוקעות מספר שיניים נוספות, ולאחר גיל 18, בוקעות שיני הבינה – ארבעה במספר. לבסוף, בשלב ושמו משנן קבוע, בפה 32 שיניים.

 

משנן קבוע

שלב זה, מתחיל מגיל 12 ואילך. בגילאים אלו, מתחילה להופיע אבנית, בשל כך, מומלץ כי הילד יעבור ביקורת אצל שיננית, מדי חצי שנה.

 

קליניקה

חיוך
מה היה לנו עד עכשיו?