מורסה בשן

מורסה בשן היא כיס מוגלה שיכול להיווצר בחלקים שונים של השן כתוצאה מזיהום חיידקי. בעיה זו ידועה גם בשם "אבצס דנטלי". מורסה בשן גורמת לכאב בינוני עד חמור שלעיתים יכול להקרין גם לאוזן או לצוואר.

אם לא מטפלים בה, מורסה בשן יכולה להפוך למצב חמור ומסכן חיים. המשך לקרוא כדי ללמוד עוד על הסוגים השונים של מורסות בשיניים, כיצד לזהות אותם ואיך לטפל בהם.

מהי מורסה בשן ומדוע כה חשוב לטפל בה?

מורסה בשן היא כיס מוגלתי באזור השיניים שנוצר על ידי זיהום חיידקי. המורסה יכולה להופיע באזורים שונים בשן מסיבות שונות. מורסה פריאפיקלית (סב חודית) נוצרת לרוב בקצה השורש, ואילו מורסה פריודונטלית מופיעה בחניכיים לצד שורש השן.

המידע כאן מתייחס באופן ספציפי למורסות פריאפיקליות. מורסה פריאפיקלית או מורסה סב חודית בשיניים, מתרחשת בדרך כלל כתוצאה מחור בשיניים שלא טופל כהלכה, מפציעה או בעקבות טיפולי שיניים קודמים.

רופאי שיניים מטפלים במורסה בשן על ידי ניקוזה והסרת הזיהום. יתכן שהם יוכלו להציל את השן שלך באמצעות טיפול שורש, אך במקרים מסוימים יתכן שיהיה צורך לעקור את השן. השארת מורסה בשן ללא טיפול עלולה להוביל לסיבוכים חמורים, ואפילו מסכני חיים.

מהם הסוגים השונים של מורסות בשן?

להלן שלושת הסוגים הנפוצים ביותר של מורסות בשיניים הנבדלות זו מזו במיקומן:

• מורסה פריאפיקלית – זוהי מורסה בקצה שורש השן.
  • מורסה פריודונטלית – זוהי מורסה הנוצרת באזור החניכיים קרוב לשורש השן. היא עשויה להתפשט גם לרקמות ולעצמות שמסביב.
  • מורסה גינגיבלית – זוהי מורסה שמתפתחת ישירות על החניכיים.
מורסה בשן

מהם הסימפטומים של מורסה בשן?

הסימפטום העיקרי של מורסה בשן הוא כאב פועם באזור השן או בחניכיים. הכאב בדרך כלל מתעורר פתאום ומחמיר עם הזמן.

תסמינים אחרים כוללים:

• כאב שמקרין לאוזן, ללסת או לצוואר
  • כאב שמחמיר כששוכבים
  • כאב בעת לעיסה או נגיסה
  • אדמומיות ונפיחות בפנים
  • חניכיים נפוחות ואדומות
  • רגישות בשיניים
  • שיניים חלשות או רופפות
  • ריח רע מהפה
  • טעם רע בפה
  • בלוטות לימפה רגישות, כואבות או נפוחות בצוואר או מתחת ללסת
  • חום

אם מורסה מתפוצצת, מורגשת הקלה כמעט מיידית בכאב. אולם יתכן שתבחין בטעם רע פתאומי בפה בזמן שהמוגלה מתנקזת.

מה גורם להתפתחות מורסה בשן?

חיידקים הנכנסים לשיניים או לחניכיים מובילים להיווצרות של מורסה בשיניים. עם זאת, הדרך בה זה קורה תלויה בסוג המורסה:

• התפתחות של מורסה פריאפיקלית – מתרחשת כאשר חיידקים נכנסים למוך השן, בדרך כלל דרך חור בשן. מוך השן הינו החלק הפנימי והרך של השן. הוא מורכב מעצבים, רקמת חיבור וכלי דם.
  • התפתחות של מורסה פריודונטלית – מתרחשת לרוב בעקבות דלקת חניכיים, אך היא יכולה להיות גם תוצאה של פציעה באזור החניכיים.
  • מורסה גינגיבלית – מתרחשת כאשר גוף זר, כמו קליפה של פופקורן או זיף של מברשת השיניים, נתקעים בחניכיים.

מורסה בשן – איך מטפלים בזה?

הטיפול במורסה בשן מתמקד בניקוי הזיהום ובהקלה על הכאב. בהתאם לסימפטומים, רופא השיניים שלך עשוי להחליט לבצע צילום שיניים. זה יעזור לו לראות אם הזיהום התפשט לאזורים אחרים בפה.

כתלות בסוג המורסה ובחומרתה, אפשרויות הטיפול כוללות:

• ניקוז המורסה: רופא השיניים שלך יעשה חתך קטן במורסה כדי לנקז את המוגלה ולאחר מכן תידרש לחטא את האזור בעזרת תמיסת מלח.
  • טיפול שורש: טיפולי שורש כרוכים בקידוח לתוך השן הפגועה לשם ניקוז המורסה והסרת מוך שן נגוע. לאחר מכן, רופא השיניים ממלא ואוטם את לשכת המוך ואת תעלת השורש. יתכן שבשלב הבא יותקן כתר דנטלי על השן שטופלה כדי לחזק אותה. הליך התקנת כתר נעשה בדרך כלל בטיפול נפרד.
  • עקירת שיניים: אם השן שלך פגומה מדי, רופא השיניים שלך עשוי להחליט לעקור את השן אם לא ניתן להציל אותה, ואז לנקז את המורסה.
  • טיפול אנטיביוטי: אם הזיהום התפשט מעבר לאזור המורסה בשן או שיש לך מערכת חיסונית מוחלשת, רופא השיניים שלך עשוי לרשום לך אנטיביוטיקה לנטילה דרך הפה כדי לעזור לנקות את הזיהום.
  • הסרת גוף זר: אם המורסה שלך נגרמה על ידי חפץ זר שנתקע בחניכיים, רופא השיניים שלך יסיר אותו, ולאחר מכן יבצע ניקוי של האזור עם תמיסת מלח.

אם אינך מצליח להגיע מיד לרופא השיניים שלך, אתה יכול ליטול תרופה אנטי דלקתית ללא מרשם כגון משככי כאבים ממשפחת האיבופרופן (אדוויל, למשל) כדי להקל על הכאב. שטיפת הפה במי מלח חמימים עשויה גם היא לעזור.

האם מורסה בשן יכולה להוביל לסיבוכים?

חשוב לטפל במורסה בשן מול רופא שיניים. גם אם היא כבר התפוצצה, תרצה לבדוק את האזור ולאפשר לרופא השיניים שלך לחטא אותו באופן יסודי כדי לוודא שהזיהום לא מתפשט. ללא טיפול, זיהום שהופיע בעקבות מורסה בשן יכול להתפשט גם ללסת ולחלקים אחרים של הראש והצוואר, כולל המוח. במקרים נדירים זה יכול אפילו להוביל לאלח דם (הרעלת דם). זהו סיבוך מסכן חיים של מורסה בשן.

גש לחדר מיון אם יש לך מורסה בשן המלווה באחד או יותר מן התסמינים שלהלן:

• חום גבוה
  • נפיחות בפנים
  • קושי בבליעה
  • דופק מהיר
  • בלבול

כל אלו הם סממנים לזיהום חמור המחייב טיפול מיידי.

האם ניתן למנוע את היווצרותה של מורסה בשן?

הימנעות מעששת הינה חיונית למניעת מורסות בשיניים. שמור היטב על השיניים שלך כדי למנוע עששת: השתמש במי שתייה מופלרים. צחצח שיניים לפחות פעמיים ביום עם משחת שיניים מועשרת בפלואוריד. השתמש בחוט דנטלי או בסילונית דנטלית לטובת ניקוי שיניים יסודי על בסיס יומי.

החלף את מברשת השיניים שלך כל שלושה או ארבעה חודשים, או בכל פעם שהזיפים נעשים מרופטים. אכול מזונות בריאים, והגבל את צריכת המאכלים והמשקאות הממותקים, וכן את כמות החטיפים שאתה מנשנש בין הארוחות.

הקפד לבקר אצל רופא השיניים שלך לטובת בדיקות תקופתיות ופנה לשיננית פעמיים בשנה לפחות לטובת ניקוי שיניים מקצועי. שקול להשתמש בחומר חיטוי או בשטיפת פה עם פלואוריד כדי להוסיף לשיניך שכבת הגנה נוספת מפני עששת.