מוצצים והשפעתם על שיני תינוקות

עבור תינוקות ופעוטות רבים, מציצת אגודלים או אצבעות אחרות, מוצצים וחפצים שונים היא דרך טבעית להרגיע את עצמם, לעזור להם לחקור את עולמם, לחוש תחושת ביטחון ולהירדם.

עם זאת, הורים רבים חוששים שלאפשר לילדיהם למצוץ את אגודליהם או להשתמש במוצצים זה הרגל בעייתי – מכיוון שמדובר בהרגל שיכול להיות קשה להגמל ממנו ועלול להוביל לבעיות שיניים אם מפריזים בו.

מוצצים יכולים לגרום למגוון בעיות בפה ובלסת, לרבות שיניים בולטות או עקומות, מנשך לא תקין וכן הלאה.

במאמר שלפניכם נסביר מהי השפעתם של מוצצים על שיני תינוקות וכיצד ניתן להמשיך להשתמש במוצצים מבלי לפגוע בשיניים ובלסתות.

 

האם מוצצים גורמים לבעיות שיניים לתינוקות ופעוטות?

השימוש במוצצים בגיל הינקות יכול להיות כלי נהדר להרגעה, נחמה ולמידת וויסות רגשי.
הם בטוחים לשימוש לחלוטין והם משתלבים עם רפלקס היניקה הטבעי של כל תינוק.
עם זאת, אם השימוש במוצצים הופך להרגל ארוך טווח שנמשך זמן רב מדי, זה בהחלט יכול להוביל לבעיות שיניים ולסת. 

 

אילו בעיות שיניים עלולות להיגרם עקב שימוש במוצצים?

להלן מבט על כמה מן הבעיות הפוטנציאליות שמוצצים יכולים לגרום להן, הן בהקשר של שיני תינוקות והן בהקשרים אחרים:

 

מנשך פנימי פתוח (Open bite)

זהו סוג של פגם בסגירת הלסתות, בה השיניים נוטות כלפי חוץ ולהסתות עשויות שלא להסגר לחלוטין, גם אם הפה סגור. היווצרות של מרווחים גדולים בין השיניים הקדמיות היא בעיה שכיחה גם כן בהקשר לשימוש במוצץ.

 

מנשך עובר אנכי (Overbite)

מוצץ יכול לגרום גם למנשך לא תקין מסוג זה. מנשך עובר אנכי הוא פגם דנטלי דומה מאוד למנשך פתוח, כאשר השיניים בולטות כלפי חוץ. אבל במקרה זה, השיניים העליונות חורגות מקו הלסת התחתונה הרבה יותר ממה שטבעי.

 

שיניים בולטות

במקרים מסוימים, שיניים בולטות הן בעיה תורשתית ואין דרך למנוע אותה. עם זאת, יניקת אגודל ושימוש במוצץ יכולים גם הם לגרום למצב זה.

 

שינויים בחך העליון

שימוש מרובה במוצצים יכול לגרום להצרה או עיוותים בתקרת הפה.

 

בעיות עור

מוצצים, אם משתמשים בהם יתר על המידה, יכולים להתחכך בעור סביב הפה ולגרום לגירוי.

 

קשיי דיבור ובעיות אכילה

אחת התוצאות של הפגמים במבנה הפה והלסת הנגרמים על ידי שימוש ממושך במוצצים היא בעיות אכילה וליקויים בדיבור. אם השיניים, הלסת והחיך מוזזים ממקומם התקין, השמעת צלילי עיצורים מסוימים עלולה להיות קשה יותר לילד. זה יכול לגרום לבעיות תקשורת נוספות ותסכול עבור הילד.

 

סוגיות חברתיות

עצם השימוש במוצץ בפני עצמו, כמו גם הבעיות הדנטליות שהוא יכול לגרום, כמו שיניים עקומות, מנשך פגום, שיניים בולטות ובעיות דיבור, יכולות להוות מקור למבוכה, במיוחד ככל שהילד מתבגר.

 

באיזה גיל כדאי להתחיל לגמול את התינוק ממוצצים?

מוצצים יכולים להיות כלי נהדר עבור ההורים להרגעת ילדיהם בגיל הרך. אך כאשר ההרגל מתפתח ונמשך אל הילדות בשלבים מאוחרים יותר, על הורים מודאגים לדעת מתי להפסיק את השימוש במוצצים כדי להימנע מעיוותי פה ולסת ובעיות פוטנציאליות אחרות. התשובה הקצרה היא שאין גיל מוגדר בו המוצץ צריך ללכת.

המומחים חלוקים בדעותיהם בנושא זה, והתשובה לשאלה זו יכולה להיות תלויה במידה בה הילד שלכם תלוי במוצץ שלו.

עבור תינוקות עד גיל שנה, התנהגות היניקה היא תגובה מרגיעה טבעית ונורמלית, והורים אינם צריכים להיות מוטרדים מהשימוש במוצץ. עם זאת, לאחר גיל שנה בערך, רפלקס המציצה אינו בהכרח קריטי באותה המידה להרגעת התינוק, וככל שהשיניים מתחילות לצמוח, השימוש במוצצים יכול להביא יותר נזק מתועלת.

בין גיל שנתיים לארבע, ילדים רבים מוותרים באופן טבעי על שימוש במוצצים בעצמם, ללא צורך בעידוד רב מצד הוריהם. אם ילדכם אינו מראה סימני גמילה, ייתכן שעדיף לעזור לו או לה לשבור את ההרגל.

אם הרגל היניקה של מוצץ או אגודל ממשיך בגיל ארבע או חמש, הסיכון גבוה בהרבה לבעיות שיניים שיחייבו תיקון בהמשך.

 

האם בעיות שיניים שנגרמו כתוצאה משימוש במוצץ יסתדרו מעצמן?

באופן כללי במידה והרגל השימוש במוצץ נפסק עד גיל 4, לעיתים קרובות יש לשיני התינוק הפגועות זמן להתיישר חזרה למקומן הטבעי ולהתייצב מחדש לפני שהשיניים הקבועות צומחות.

עם זאת, חשוב לזכור שישנן דרגות שונות של נזק דנטלי כתוצאה משימוש במוצצים והתיקון העצמי יכול להיות שונה אצל כל ילד. לעומת זאת, אם השימוש במוצץ נמשך מעבר לגיל 4, וצורת הלסת או השיניים כבר נפגמה כתוצאה מכך, האמת המצערת היא שבדרך כלל בעיות אלו אינן הפיכות ללא טיפול מקצועי.

כאשר שיני החלב נשרו והשיניים הקבועות סיימו לצמוח, כדאי להתייעץ עם אורתודנט לגבי פעולות תיקון אפשריות. אורתודנט יוכל לייעץ לכם כיצד לתקן את שיני ילדכם ולהציע פתרונות אחרים.

 

כיצד ניתן למנוע נזק לשיני תינוקות בעקבות שימוש במוצצים

הדרך הטובה ביותר למנוע את ההשפעות השליליות של שימוש במוצצים היא גמילה מוקדמת יותר, או הימנעות משימוש במוצצים בכלל. עבור תינוקות, אלטרנטיבות לשימוש במוצצים כוללות הנקה, רעש לבן, נדנוד, הקפצה ונענוע כדי להרגיע אותם, וצעצועי לעיסה טבעיים.

על מנת לעזור לפעוטות להרגע, ניתן להשתמש בשמיכה מיוחדת, צעצוע או בובת פרווה.
כמו כן, נסו להוסיף לחדר שלהם מנורת לילה שתעזור לילדכם לישון והציעו להם לשתות מכוס או בקבוק עם קש במהלך היום כדי לספק את הצורך הטבעי שלהם בפעולת היניקה.

 

מוצצים והשפעתם על שיני תינוקות – מתי להתייעץ עם אורתודנט

אם יש לכם חששות לגבי הרגלי המוצץ של ילדכם, או מציצת אגודל ובעיות שיניים שעשויות להופיע כתוצאה מכך, דברו עם רופא שיניים לילדים או אורתודנט כדי לוודא אם יש סיבה לדאגה ולשמוע על אפשרויות טיפול רלוונטיות.

 

תינוק עם מוצץ ורוד
מה היה לנו עד עכשיו?