כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות קבועות

שיניים תותבות נועדו להשלים את השיניים החסרות בפה. במאמר זה נסקור את כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות קבועות.

התותבות משקמות את הפה ומאפשרות פעולות בסיסיות כגון, דיבור ואכילה ושיפור המראה האסתטי של הפה. בעבר היה מענה לשיניים חסרות רק באמצעות תותבות נשלפות, תותבות הניתנות להוצאה מהפה.

זוהי גם האפשרות הפשוטה והזולה ביותר. שיניים תותבות נשלפות נחשבות פתרון קל לבעיה של חוסר שיניים באחת או בשתי הלסתות. עד לאחרונה טיפולי השתלת שיניים ארכו הרבה מאוד זמן.

הטיפול היה ממושך וארך בין חצי שנה לשנתיים במהלכו אף בוצעו טיפולים כירורגיים. כיום קיים הפתרון של התאמת תותבות קבועות למטופלים, שאורך זמן קצר מבעבר ותורם מאוד לשיפור איכות החיים. רוצים ללמוד עוד על תותבות קבועות? המשיכו לקרוא! 

 

מהן שיניים תותבות קבועות ומה היתרון שלהן?

רפואת השיניים עברה בשנים האחרונות מהפכה גדולה. כיום ניתן לשקם את הפה במצב של שיניים לא בריאות, שיניים חסרות או שבורות בתוך 3 עד 4 מפגשים אצל רופא השיניים.

שיניים תותבות קבועות מיוצרות במעבדה בהתאמה אישית עבור כל מטופל. שיניים תותבות קבועות נותנות פתרון יעיל ונוח לאנשים בעלי חוסר מלא או חלקי בשיניים. שיניים תותבות הכרחיות במקרים של עקירת שיניים או חוסר שיניים.

מחסור בשיניים יכול להשפיע קשות על תפקוד הפה ולפגוע בדימוי העצמי. תותבות קבועות מותקנות בפה באופן קבוע והן מתפקדות בצורה טובה ויעילה יותר משינים תותבות נשלפות, בהיבטים של יציבות, עמידות ובשימור האסתטיקה של הפה. 

 

שיניים תותבות – למי הן מיועדות?

אם בעבר, שיניים תותבות היו נחלתם של אנשים מבוגרים בלבד, הרי שכיום לא מעט צעירים שסובלים ממחסור שיניים עקב מחלות חניכיים, בעיות בריאות או תאונה, פונים לפתרון זה.

שיניים תותבות מיועדות לאנשים בעלי חוסר מלא או חלקי בשיניים בלסת העליונה או התחתונה, ומעוניינים להשיב לעצמם את החיוך והתפקוד התקין של הפה והלסת.

כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות קבועות
כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות קבועות

תפקידן של השיניים התותבות הקבועות

תפקידן של שיניים תותבות קבועות ושל התותבות הנשלפות זהה לחלוטין. ההבדל בכך שהשיניים התותבות הקבועות מותקנות בפה באופן קבוע ולכן נחשבות טובות יותר מהנשלפות, הן מבחינת היציבות, והן ביכולת של שימור מסת העצם בלסת והאסתטיקה של הפה.

 

כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות קבועות – סוגי טיפולים

כל שן המודבקת לפה ולא ניתנת לשליפה נחשבת לתותבת קבועה. בין אם מדובר בכתר על גבי שן בודדת או גשר על גבי שתי שיניים.

ישנם שלושה סוגי טיפול עיקריים לשיניים תותבות קבועות – אול און פור, גשרי שיניים, כתרים ושתלים דנטליים. השיניים התותבות עשויות מחומרים עמידים ועם אבחון וטיפול נכון, הן יכולות להחזיק מעמד לאורך שנים רבות. 

להלן סוגי התותבות הקבועות הזמינות כיום למטופלים:

שיניים תותבות קבועות בשיטת אול און פור / סיקס

טיפול התקנת שיניים תותבות קבועות בשיטת All on 4 / 6 מבוצע בהליך כירורגי בו ניתן להתקין 4 או 6 שתלים. בשיטה זו התותבות מחוברת ישירות אל השתלים ועל כן הם קבועים.

השיטה מספקת פתרון אסתטי מוצלח. שיטה זו נחשבת לאחת הטובות ביותר משום שהיא מדויקת ביותר ומאפשרת טיפול מהיר וחזרה לתפקוד בתוך תקופה קצרה. כמו כן, שיטה זו זולה יותר מאשר שיקום באמצעות גשר חרסינה. 

 

גשר 

גשר בשיניים מורכב משלושה כתרים המחוברים זה לזה. מטרת הגשר היא למלא את החלל שנוצר כתוצאה מאובדן השן.

בתהליך הרכבת הגשר משחיזים את השיניים משני צידי החלל, אלו הן השיניים התומכות בגשר. הגשר יולבש על השיניים התומכות לאחר ההשחזה, כך ויתמלא החלל שהותירה אחריה השן החסרה.

רופא השיניים ישתמש בגשר על מנת למלא רווחים במקרים בהם לא ניתן להתקין שתל.  הגשר הינו התקן קבוע ודומה מאוד לשן הטבעית. זוהי שיטה פשוטה ובטוחה הקיימת כבר שנים רבות בשוק. זמן השיקום קצר ונע בין שבוע לשבועיים.  

 

שתל דנטלי

שתל דנטלי מהווה תחליף מלאכותי לשורשי השיניים. השתל הוא בצורת בורג העשוי מטיטניום. השתל מוחדר אל  הלסת על מנת לחבר אליה את השן המלאכותית.

השתל מחליף את שורש השן שנעקרה, ועליו בונים את כתר השן. במרבית המקרים הפתרון הוא לטווח ארוך. שתל דנטלי הינו תחליף מצוין לשיניים חסרות או שיניים הרוסות המיועדות לעקירה. השתל לא מהווה תחליף לשיניים חולות.

 

כתר

כתר הינו פתרון כאשר השן קיימת אך היא פגומה ודורשת החלפה. הכתר מצפה באופן מלא את כותרת השן והוא סוג של כיסוי לשן העוטף אותה מכל צדדיה. לרוב, הכתר עשוי מחרסינה עם בסיס מתכתי אך ייתכנו מקרים מסוימים של חרסינה מלאה.

הכתר מותאם בצורתו ובצבעו לשיניים הסמוכות ונראה כמו שן טבעית, כשהמטרה למנוע את התפוררות השן ושבירתה. ישנם שלושה סוגים של כתרים – כתר פורצלן, כתר חרסינה וכתר זירקוניה. 

 

איך בוחרים את סוג השיניים התותבות המתאים למטופל?

בחירת סוג הטיפול בשיניים תותבות היא אינדיבידואלית. רק לאחר בדיקה ואבחון על ידי רופא השיניים ניתן לקבל המלצות על סוגי הטיפול ולבצע התאמה אישית, כשבחירת סוג הטיפול תלויה במספר גורמים: כמות השיניים החסרות, מצבים בהם כל השיניים חסרות, העדפות המטופל והתקציב העומד לרשותו.

סוג השיקום יקבע לאחר ביקור ואבחון רופא השיניים. בסיום האבחון, יקבל המטופל הסבר מפורט על סוגי הטיפולים השונים, לצד היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. 

 

איך משיגים שיניים תותבות איכותיות?

שיניים תותבות קבועות ואיכותיות נועדו להשלים את השיניים החסרות בפה או בלסת לאורך זמן. כאמור, מחסור של שיניים עלול להשפיע על בריאות הפה והלסת על ידי פגיעה בלעיסה ובדיבור. בנוסף, חוסר בשיניים משפיע גם על הנראות והדימוי העצמי של מטופלים.

לפיכך, על מנת להתאים את הטיפול המומלץ ביותר לשיקום הפה יש להיוועץ עם רופא שיניים מומחה ולהבין לעומק את כל סוגי הטיפול המוצעים. שיניים תותבות קבועות איכותיות יחזיקו מעמד שנים רבות ולכן מומלצות יותר מן החלופות. 

מה היה לנו עד עכשיו?