מה עושים עם חריקת שיניים

חריקת שיניים (ברוקסיזם) מתרחשת לעיתים קרובות במהלך השינה למרות שישנם אנשים רבים הסובלים מחריקת שיניים או נעילת לסתות בלתי מודעת גם בשעות הערות. למרבה המזל, כיום קיימים מספר פתרונות יעילים לטיפול בחריקת שיניים, אותם נסקור בהרחבה במסגרת מאמר זה.

המשך לקרוא כדי ללמוד אודות תרופות, התקנים דנטליים וטיפולים שונים, שיכולים לסייע לך לצמצם את חריקת השיניים שלך.

 

מהן תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים של חריקת שיניים?

חריקת שיניים עלולה להוביל למגוון תופעות לוואי, כולל:

  • כאבי ראש
  • כאב בלסת, בפנים ובאוזניים
  • שחיקת שיניים
  • שיניים מתנדנדות או כואבות
  • שיניים סדוקות, פגומות או שבורות
  • שבירת סתימות וכתרים

 

במקרים קיצוניים, עלולות להופיע גם בעיות של לעיסה, דיבור ובליעה. אנשים רבים אינם מודעים כלל  לעובדה שהם חורקים שיניים עד להופעת הסימפטומים.

הסיכון לסיבוכים בעקבות חריקת שיניים גדל ככל שחריקת השיניים נמשכת תקופה ארוכה יותר ללא טיפול הולם. סיבוכים ארוכי טווח עשויים לכלול:

  • כאבים כרוניים באוזניים וכאבי ראש
  • עיבוי של שרירי הפנים
  • נזק לשיניים הדורש טיפולי שיניים, כגון ציפוי שיניים, סתימות, כתרים או גשרים
  • הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה

 

פתרון מספר 1 לחריקת שיניים: סד דנטלי (נשכן)

סד לשיניים הוא התקן דנטלי שעשוי להיות מועיל לטיפול בברוקסיזם (חריקת שיניים) בזמן  השינה. מגיני שיניים או סדי לילה, פועלים על ידי ריפוד השיניים ומונעים מהן לשחוק זו את זו בזמן שאתה ישן. סדים טיפוליים אלו מיוצרים בהתאמה אישית למטופל, על פי מידות הלסת שלו, במרפאת השיניים אך ניתן לרכוש גם סד לילה לטיפול בחריקת שיניים ללא מרשם דרך רשתות הפארם.

אם יש לך ברוקסיזם כרוני בשינה, סד דנטלי בהתאמה אישית עשוי לסייע בהגנה על השיניים מפני נזק. הסד עשוי גם להפחית את הלחץ על הלסת שלך. נשכן בהתאמה אישית הוא התקן יקר יותר מאשר הפתרונות הזמינים ברשתות הפארם, אך הוא עשוי להציע פתרון יעיל יותר עבור אנשים מסוימים.

מגן שיניים מותאם אישית מגיע בדרגות עובי שונות, ובהתאמה מדויקת למבנה הלסת של המטופל. סד מותאם אישית הוא בדרך כלל נוח יותר מסד דנטלי שנרכש בחנות מכיוון שהוא עשוי מחומר רך יותר.

 

פתרון מספר 2 לחריקת שיניים: טיפול כירורגי

ניתוח קרניופלסטי רדוקטיבי הוא טיפולי ניתוחי דנטלי שעשוי לשמש לעיצוב מחדש או יישור המשטח הלעיסי של השיניים. זה עשוי להיות יעיל אם שחיקת השיניים נגרמת על ידי שיניים צפופות, בולטות או עקומות.

 

פתרון מספר 3 לחריקת שיניים: זריקות בוטוקס

מחקרים מצאו ראיות לכך שזריקות של רעלן הבוטולינום (בוטוקס) עשויות להפחית את הכאב ואת תדירות חריקת השיניים בקרב מטופלים. במסגרת הטיפול בחריקת שיניים באמצעות בוטוקס, מוזרקות כמויות קטנות של בוטוקס ישירות לשריר המלעס. זהו שריר גדול שמניע את הלסת.

אף שבוטוקס לא מרפא ברוקסיזם, הוא יכול לעזור להרפיית שריר זה. פעולה זו עשויה להקל על שחיקת השיניים וכאבי הראש שנובעים ממנה. ייתכן שיהיה צורך לחזור על הזריקות. ההקלה בתסמינים בעקבות זריקות בוטוקס, נמשכת בדרך כלל בין שלושה לארבעה חודשים.

 

פתרון מספר 4 לחריקת שיניים: ביופידבק

ביופידבק היא טכניקה טיפולית שנועדה לעזור לאנשים להיות מודעים להרגל חריקת השיניים שלהם ולהפטר ממנו. ניתן להשתמש בשיטה זו כדי להקל על חריקת שיניים בזמן השינה וגם על ברוקסיזם בערות. במהלך טיפולי ביופידבק, מטפל ביופידבק מלמד את המטופל כיצד לשלוט בתנועות שרירי הלסת שלו באמצעות משוב חזותי, תחושתי או שמיעתי הנוצר באמצעות אלקטרומיוגרפיה (EMG).

 

פתרון מספר 5 לחריקת שיניים: טכניקות להפחתת לחץ

אצל אנשים מסוימים, חריקת שיניים עשויה לנבוע מבעיות נפשיות כמו מתח, דיכאון וחרדה.

לכן אם אתה חורק שיניים, טכניקות להפחתת לחץ עשויות לעזור במקרים מסוימים. הפחתת מתח יכולה גם להועיל לבריאות הכללית שלך, ולכן זהו פתרון בסיכון נמוך.

להלן מספר טכניקות להפחתת מתחים שכדאי לנסות:

  • מדיטציה: מדיטציה יכולה לעזור להפחית מתח ולהקל על חרדה, כאב ודיכאון. נסה להוריד אפליקציית מדיטציה או להצטרף לקבוצת מדיטציה. מדיטציה מצריכה תרגול. ניתן להשתמש בה בצורה הטובה ביותר בשילוב עם טיפולים אחרים. גלה איזה סוג של מדיטציה הכי מתאים לך.
  • יוגה: מחקרים שנערכו בנושא של חריקת שיניים, תרגול יוגה זוהה כגורם המסייע לירידה משמעותית בתסמינים של דיכאון קל עד בינוני.
  • פסיכותרפיה: שיחה עם מטפל, יועץ או חבר מהימן עשויה לסייע בהפחתת חרדה, דיכאון ומתח. אם הלחץ שלך משפיע על חיי היומיום שלך, פסיכיאטר עשוי גם לרשום תרופות שיעזרו להפחית את תסמיני הלחץ והחרדה, במידת הצורך.
  • פעילות גופנית: פעילות גופנית ידועה גם היא כדרך להפחתת לחצים על ידי ייצור אנדורפינים שתורמים לשיפור ההרגשה.

 

פתרון מספר 6 לחריקת שיניים: תרגילים לשרירי הלשון והלסת

תרגילים עבור שרירי הלשון והלסת יכולים לעזור לכם להרפות את שרירי הלסת והפנים ולשמור על מנח נכון של הלסת. ניתן לנסות את התרגילים שלהלן בבית או לעבוד עם פיזיותרפיסט:

פתח את הפה לרווחה תוך כדי נגיעה בשיניים הקדמיות בעזרת הלשון. זה עוזר להרפיית הלסת. אמור את האות "N" בקול רם. זה ימנע מהשיניים העליונות והתחתונות לגעת ויעזור לך להימנע מהידוק הלסתות. אתה יכול גם לנסות לעסות בעדינות את הלסת שלך כדי לשחרר את השרירים.

 

מתי חשוב לפנות להתייעצות מקצועית עם רופא שיניים לגבי חריקת שיניים?

חריקת שיניים היא מצב שכיח עם גורמים אפשריים רבים. טיפול מוקדם בבעיה הוא קריטי להימנעות מסיבוכים משמעותיים בעתיד. רופא השיניים ורופא המשפחה שלך הם מקורות טובים לאבחון וטיפול בברוקסיזם. אם אתה יודע שאתה חורק שיניים, או אם אתה חושד שחריקת שיניים עשויה להיות הגורם לכאב או לתסמינים אחרים שאתה חווה, פנה לרופא שיניים בהקדם כדי לבדוק את הנושא.

מה היה לנו עד עכשיו?