מה מעבדת שיניים עושה ומדוע זה כה משמעותי להשתלות שיניים?

כשמדובר על רפואת שיניים ובריאות השיניים בכלל, לרוב רופאי שיניים ומנתחי פה ולסת הם אלו שמקבלים את כל הקרדיט על העבודות שבוצעו, כאשר במציאות, ללא מעבדת שיניים וטכנאי שיניים מיומנים העובדים ברקע, אף אחד מן השירותים שניתנים על ידי רופאי שיניים, ובפרט השתלות שיניים, לא היו מתאפשרים. אז מה מעבדת שיניים עושה בעצם?

אם אתם זקוקים לכתר, גשר או שיניים תותבות, זו ההזדמנות שלכם להבין כיצד מיוצרים המוצרים שיכנסו לפה שלכם ומהי החשיבות של מעבדת שיניים מקצועית להצלחת ההשתלה והעמידות שלה לאורך זמן.

המשיכו לקרוא!

 

מהי מעבדת שיניים?

מעבדות שיניים או בשמן הנוסף: מעבדות דנטליות, הן מכונים האמונים על ייצור של התקנים ומכשירים לשיקום חלל הפה, השיניים והלסת.

עובדי מעבדות שיניים נקראים טכנאי שיניים, והם אלו שמייצרים את האביזרים הדנטליים על פי דרישותיהם של רופאי השיניים. מרבית העזרים הדנטליים אשר נוצרים במעבדת שיניים, מיוצרים בהתאמה אישית.

למשל: כתרים לשיניים, שיניים תותבות, גשרים לשיניים, וכן הלאה. מעבדות שיניים בארץ כפופות להנחיות של משרד הבריאות, שנועדו להסדיר את אופן פעולתן ולהגדיר אילו גורמים מוסמכים להפעילן.

 

מה מעבדת שיניים עושה ומה התפקידה העיקרי?

אחד מן התפקידים העיקריים של מעבדות שיניים הינו ייצור של כתרים הדנטליים, שהם למעשה סט השיניים החדשות שמותקן בפיו של המטופל במסגרת הליך של השתלת שיניים.

מעבדת השיניים אחראית לבחור בהרכה החומרים ממנו ייוצר הכתר הדנטלי ולבחור את הגוון המתאים לצבע השיניים הנותרות בפיו של המטופל או להתאים את הבחירה להעדפתו האישית. 

מה מעבדת שיניים עושה ומדוע זה כה משמעותי להשתלות שיניים
מה מעבדת שיניים עושה ומדוע זה כה משמעותי להשתלות שיניים

מה היתרון במעבדות שיניים המשתמשות בטכנולוגיות של רפואת שיניים דיגיטלית?

מעבדות שיניים מסורתיות נשענות בעבודתן על מגוון של עזרים וחומרים מסוגים שונים, למשל: ארטיקולטור (באנגלית: Articulator) – מכשיר אשר מדמה את מפרק הפה והחיבור בין הלסת התחתונה והעליונה, לקרון (באנגלית: Lecron) – מכשיר ממתכת אותו מחממים באש, אשר משמש לפיסול ועיצוב של החומר, מברשות, קליברים, סקלפל וכן הלאה.

כאשר מדובר על מעבדות שיניים מודרניות – ישנם עזרים ממוחשבים רבים המקלים על עבודתם של טכנאי השיניים ומאפשרים להם ליצור מכשירים דנטליים בהתאמה אישית מדויקת יותר.

 

מדוע התאמה אישית למטופל היא כה חשובה כשמדובר בהשתלת שיניים?

השתלת שיניים מוצלחת תלויה בהתאמה מושלמת של מערכת השיניים התותבת אל מבנה הלסת האישי של המטופל, שהוא שונה מאדם לאדם.

אף שפעם מעבדות שיניים נהגו ליצור את ההתקנים הדנטליים באופן ידני, הרי שכיום, מעבדות שיניים מתקדמות נעזרות בטכנולוגיה ממוחשבת על מנת לתכנן בשיתוף פעולה עם רופא השיניים, את מערכת השיניים החדשה שנבנית עבור המטופל, בעזרת כלים להדמיית תלת מימד של הלסת של המטופל.

גם הכתרים הדנטליים מיוצרים כיום בהדפסה תלת מימדית. תודות לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות אלו, התוצרים מתאפיינים ברמת דיוק גבוהה ביותר והתאמה אישית מוקפדת מאוד של התותבות והכתרים למבנה הלסת של כל מטופל.

 

באילו עזרים טכנולוגיים משתמשות מעבדות שיניים מודרניות?

מעבדות השיניים המודרניות, עושות שימוש בחיישנים דיגיטליים יעודיים אשר משמשים ליצירת מודל תלת ממדי של חלל הפה של כל מטופל ומטופל.

לאחר מכן, המודל התלת ממדי הזה נשלח להדפסה במכונת תכנון המחוברת למחשב או במדפסת תלת מימד (3D). 

 

מהו טכנאי מעבדת שיניים?

טכנאי מעבדות שיניים הוא טכנאי אשר עובד במעבדת שיניים, המספקת מספר שירותים ומוצרים לרופאי שיניים וניתוחי פה ולסת.

טכנאי מעבדות שיניים עובדים בשיתוף עם רופאי שיניים והם האחראים לייצור בפועל של הכתרים, הגשרים, השיניים התותבות וציפויי החרסינה אותם יתאים רופא השיניים לפה של המטופל.

קיימות רמות הסמכה שונות לטכנאי שיניים: החל מטכנאי שיניים מעשי, דרך טכנאי שיניים מוסמך, טכנאי שיניים בדרגת אומן ועד טכנאי שיניים מומחה. במרפאות השיניים המתקדמות בארץ ניתן למצוא טכנאי שיניים מומחים המיומנים ליצור כתרים לשיניים ברמה גבוהה – הן מבחינת האיכות והעמידות והן מבחינת הנראות של השתלים.

מה טכנאי מעבדת שיניים עושה בפועל?

התפקיד העיקרי של טכנאי מעבדות שיניים הוא לבנות תותבות עבור מטופלים של מרפאות שיניים.

דוגמאות למוצרים אלה כוללות: ציפוי שיניים, כתרים, תותבות חלקיות, גשרים ותותבות מלאות. בימינו, רוב טכנאי השיניים משתמשים ב- CAD / CAM (עיצוב בעזרת מחשב / ייצור בעזרת מחשב) כדי ליצור שיניים תותבות.

בשיטה זו, רופא השיניים מצלם תמונה דיגיטלית של הפה אשר מועברת בתור קובץ ממוחשב לטכנאי השיניים. טכנאי השיניים מבצע בתמונה מניפולציה באמצעות תוכנה מיוחדת ויוצר את התותבת על פי דרישות הרופא וצורכי המטופל, ואז שולח את הקובץ למכונת כרסום, שבה נוצרת התותבות בהתאמה אישית מושלמת למבנה הלסת של המטופל.

 

על חשיבות העבודה עם מעבדת שיניים מקצועית

איכות העבודה של מעבדות שיניים היא קריטית לתוצר הסופי שמספקים רופאי שיניים למטופליהם בביצוע השתלות שיניים.

זאת מאחר ורמת התוצרים אותם מספקת מעבדת השיניים לרופא השיניים, יקבעו כיצד יראו שיני המטופל, באיזו מידה התותבות / הכתרים יתאימו למבנה הלסת שלו וצבע השיניים האחרות בפיו, ולאורך כמה זמן התוצאה תישמר.

מכאן שלבחירת החומרים בהם מעבדת השיניים עושה שימוש וההקפדה על רמת הדיוק בעבודתה, השפעה ישירה על שביעות רצונם של המטופלים.

 

מעבדת שיניים שמציעה עבודה ברמה גבוהה בזמן קצר – יש דבר כזה?

השתלות שיניים עשויות להיות תהליך ממושך, היות ובשלב הראשון של ההשתלה נדרשת התקנה של כתרים זמניים והמתנה עד ליצירת הכתרים הקבועים.

עם זאת, כאשר מדובר במרפאות שמנהלות מעבדת שיניים מקומית, המטופלים יכולים לקבל את סט השיניים הקבוע שלהם, בפרק זמן קצר משמעותית לעומת ההמתנה הנדרשת בביצוע השתלת שיניים מול מרפאת שיניים המקבלת שירות ממעבדת שיניים חיצונית.

כלומר, רופא שיניים שעובד עם מעבדת שיניים פרטית, מאפשר למטופליו לקבל התקנים דנטליים באיכות גבוהה בתוך פרק זמן קצר יותר.

מה היה לנו עד עכשיו?