מהו טיפול שורש והאם יש סיכונים?

בקרב רופאי השיניים ישנו דיבור על מטופלים רבים שיש להם את תופעת דחיית טיפולים.

מדובר על קבוצה גדולה של אנשים שסובלים מכאבי שיניים למשך תקופה ארוכה ולא הולכים להיבדק אצל רופא שיניים.

במצב כזה של דחיית הטיפול השן מתדרדרת ומזדהמת מבפנים מה שמביא לצורך מיידי בטיפול שורש.

השיניים מורכבות משכבה חיצונית-אמייל ושכבה פנימית- מוך השן, וכאשר החיידקים מתמקמים במוך השן למשך תקופה ארוכה בלי טיפול, הגוף מייצר דלקת.

הדלקת גורמת לנו לכאבים חזקים עד אובדן תחושה.

בנוסף, יש סכנה לאבד את השן ולכן יש צורך בטיפול שורש שמציל אותה ומונע מהדלקת להתפתח במקומות נוספים.

טיפול שורש- במה מדובר?

זהו תהליך רפואי שמתבצע על ידי רופא שיניים כאשר ישנו חור בשן שחדר אל מוך השן והוביל לדלקת. כדי להציל את השן ולמנוע את הכאבים החזקים שנוצרו בעקבות הדלקת יש צורך לקדוח אל תוך השן-מוך השן כדי לנקות היטב את הדלקת שנוצרה שם ולאחר מכן לסתום את החור עם חמרי איטום. טיפולי שורש מתבצעים במספר שלבים כמפורט בטבלה הבאה:

מספר השלב פירוט התהליך
שלב 1- אנליזה ראשונית המטופל מגיע עם כאבים בשן ולשם אבחנה של מקור הכאב הרופא מבצע צילום רנטגן.
שלב 2- הרדמה הרופא מחליט האם צריך הרדמה מלאה או הרדמה מקומית בהתאם למצב המטופל.
שלב 3-ניקוי השלב העיקרי של טיפול השורש. בשלב זה הרופא מסיר את הזיהום מהשן על ידי קדיחה בחלקה העליון וניקוי עדין.
שלב 4- מילוי ואיטום לאחר הניקוי נוצר חלל ריק אותו הרופא ממלא בדבק מיוחד לאיטום השן. האיטום מגן מפני חיידקים חדשים ורוק והוא מהווה מאין סתימה זמנית.
שלב 5- סגירת השן באופן סופי הרופא מסיר את הסתימה משלב 4 וסוגר את השן לצמיתות או באמצעות סתימה קבועה או באמצעות כתר.

החלמה, תופעות לוואי וסיכונים

בשעות הראשונות בסיום הטיפול ניתן לאכול מאכלים רכים וקרים כמו גלידה או יוגורט. מזונות חמים בסיום השפעת ההרדמה ומזונות קשים יותר בהתאם לרמת הרגישות שלכם. הפה עדיין ישאר רדום בסיום הטיפול ולא תרגישו כאב אך כאשר השפעת ההרדמה תסתיים תתחילו להרגיש כאב ורגישות באזור המהווים את תופעות הלוואי של הטיפול. ניתן לקחת משככי כאבים בלי מרשם או תרופה עם מרשם בעלת השפעה חזקה יותר. במקרים מסויימים הרופא ימליץ על נטילת אנטיביוטיקה אף שעל פי רוב אין צורך. חזרה לשגרה מלאה תתרחש בערך כ 48 שעות לאחר הטיפול ועד כשבוע במהלכם יחלפו הכאבים, הרגישות והנפיחות. במידה ואין לכם עדיין את הכתר, מומלץ ללעוס בצד השני ואולי גם תקבלו הנחייה של איסור צלילה או טיסה בעקבות השינויים בלחץ הגזים.

הסיכונים יכולים להיות פגיעה בעצב או זיהום אך ניתן למנוע אותם באמצעות בחירת רופא מקצועי ומיומן.

איפול רפואי

שיניים