האם יש דרך ליישר שיניים ללא גשר?

גשר הינו התקן דנטלי אשר מפעיל לחץ מבוקר בכדי להזיז וליישר בהדרגה את השיניים. שיניים שאינן מיושרות או צפופות, שיניים עם פערים גדולים ביניהן וקווי לסתות שאינם קרובים זה לזה בצורה מסודרת, מטופלים לעתים קרובות עם גשר. הגשר מאפשר טיפול גמיש המותאם לאופן בו השיניים שלך מגיבות ליישור. ליישור שיניים עם גשר יש גם את היתרון בכך שהוא טיפול פולשני ברמה מינימלית, גורם אי נוחות מועטה יחסית, ואינו דורש זמן החלמה לאחר הטיפול. מסיבות אלה, הגשר הוא כבר מזמן בחירה פופולרית עבור יישור שיניים. אך האם יש דרך ליישר שיניים ללא גשר?

אנשים רבים מעוניינים מסיבות אסתטיות ביישור שיניים ללא גשר. במאמר שלפניכם נסקור את האלטרנטיבות וננסה להבין האם יישור שיניים ללא גשר ממתכת הוא באמת יעיל.

 

אילו סוגי התקנים ליישור שיניים קיימים כיום?

אם אתה חושב על יישור שיניים עם גשר או ללא גשר, חשוב להכיר את סוגי הגשרים הקיימים:

 

גשר מתכת

קוביות מתכת הן הסגנון המסורתי של התקנים ליישור שיניים. הן בדרך כלל מיוצרות מפלדת אל חלד או מטיטניום, והן מורכבות מסוגרים מתכתיים, טבעות אלסטיות וחוטי מתכת מוקשתים המפעילים לחץ מתמיד ועדין על השיניים. עם הזמן, הלחץ על השיניים שמפעיל הגשר המתכתי יסייע להניע אותן בהדרגה למקומן החדש ולשנות את צורתה של הלסת שלך.

 

גשר קרמי

גשרים קרמיים לשיניים עובדים על פי אותו עיקרון כמו גשר ממתכת. גשר מקרמיקה עושה שימוש בחוטים וקוביות שקופים במקום במתכתיים, מה שהופך אותו לפחות גלוי לעין (אם כי ברוב המקרים, עדיין ניתן לראות אותו). גם פלטות מקרמיקה פועלות לשינוי הדרגתי של מיקום השיניים שלך באמצעות לחץ מתמיד ומתון על הלסת.

האם יש דרך ליישר שיניים ללא גשר
האם יש דרך ליישר שיניים ללא גשר

פלטות בלתי נראות או שקופות

מערכות סד "בלתי נראות" כמו אינוויזיליין הן מנגנונים שקופים ליישור שיניים שאתה לובש כל היום, למעט כשאתה אוכל.

הפלטות הלא מסורתיות הללו, המכונות לעתים בשם המותג Invisalign, הן הפחות בולטות מבין התקני יישור השיניים הפופולריים. מיישרים שקופים אלו משווקים לעתים בתור פתרון של "יישור שיניים ללא גשר" אך למעשה הם עובדים ממש כמו גשר, ומשנים בהדרגה את צורת השיניים על ידי הפעלת לחץ עליהן.

אינוויזיליין פועל כאלטרנטיבה לגשר ממתכת עבור אנשים שזקוקים ליישור שיניים ברמה נמוכה עד בינונית.

 

האם רסן יכול להוות חלופה ליישור שיניים עם גשר?

רסן לשיניים מתייחס למכשיר שיניים מבוסס חוט מתכת שאתה לובש במשך הלילה בכדי לשמור על יישור השיניים שלך לאחר שיש לך גשר.

אולם אתה לא יכול פשוט לשים רסן בשעות הלילה או להשתמש ברסן של מישהו אחר כדי ליישר את השיניים שלך כדי להמנע משימוש בגשר. זה רק טיפול משלים. אם השיניים שלך מעט עקומות או בולטות, רופא השיניים שלך עשוי להמליץ ​​על מייצב קבוע במקום על סט מלא של גשר.

במקרים מסוימים, יתכן שתוכלו להשתמש בפלטה נשלפת כחלק מהטיפול בשיניים בולטות. יש לעקוב אחר תוכנית הטיפול ברסן רק תחת פיקוח צמוד של האורתודנט שרשם אותה.

האם כדאי לי לנסות ליישר את השיניים ללא גשר בבית?

בהחלט לא. אסור לך לנסות ליישר את השיניים שלך בלי גשר באופן עצמאי.

יישור שיניים עצמאי בכלים ביתיים או בעזרת התקן מושאל, גומיות, סיכות משרדיות, ציוד מתוצרת עצמית או תרופות אחרות מסוגת "עשה זאת בעצמך" שמתפרסמות ברשת לא רק שנמצאות בסבירות נמוכה לספק לך את התוצאה שאתה רוצה, אלא גם יכולות לעשות לך נזק. 

למרות שקיימות הדרכות מקוונות המנחות אנשים כיצד ליצור פלטות משלהם, מילוי ההוראות הללו הוא רעיון רע. תופעות הלוואי האפשריות של ניסיון ליישר שיניים בכלים עצמאיים משלך ללא פיקוח של רופא שיניים או אורתודנט, גרועות בהרבה מאשר להישאר עם שיניים שאינן ישרות.

לשיניים שלנו יש שורשים אשר מוקפים ברצועות המאבטחות את השיניים בחוזקה לקו החניכיים. כשאתה מנסה ליישר שיניים בטכניקות ביתיות או בכלים משלך, אתה יכול לשים עומס רב מדי על השורשים והרקמות האלה שעוטפות אותם. זה יכול לגרום לשורשים להתנתק או ללחוץ בכוח רב מדי על העצבים באזור החניכיים, ואולי אפילו להרוג לך שן.

 

מהן תופעות הלוואי של יישור שיניים באמצעים ביתיים?

תופעות הלוואי האפשריות של יישור שיניים מאולתר בשיטת "עשה זאת בעצמך" כוללות:

  • עששת
  • שיניים סדוקות
  • אמייל שיניים מוחלש
  • חתכים בחניכיים
  • זיהום בפה
  • כאב חמור
  • שיניים שנושרות

 

האלטרנטיבה היחידה המוכחת והבטוחה ליישור שיניים עם גשר – ניתוח

במקרים מסוימים, כירורג פה יכול לבצע הליך כירורגי כדי לשנות את אופן יישור השיניים.

אם מיקום השיניים והלסת שלך גורמים לקושי משמעותי בחיי היום יום שלך, רופא שיניים עשוי להמליץ ​​על הליך אגרסיבי יותר שנקרא ניתוח אורתוגנתי. ניתוחים אורתוגנטיים מזיזים את מיקום הלסת שלך, וההחלמה יכולה לארוך שבועיים עד שלושה שבועות.

נפיחות יכולה להימשך עוד יותר זמן. ניתוח מסוג זה עשוי להיות מכוסה במסגרת הביטוח הרפואי שלך. צורות קלות וגם פולשניות יותר של ניתוחי פה כדי ליישר את שיניך יכולות להיות יקרות למדי.

אלא אם כן אתה זקוק לניתוח לתיקון בעיה רפואית, הביטוח שלך לא יכסה אותו. העלויות משתנות באופן נרחב ויכולות להיות תלויות במה יכסה הביטוח שלך ואיפה אתה נמצא.

 

בשורה התחתונה – האם יש דרך ליישר שיניים ללא גשר?

עבור מרבית האנשים גשר הוא הדרך הבטוחה והיעילה ביותר ליישור שיניים לצמיתות. אם השיניים שלך מעט עקומות או סתם בולטות, יתכן שפלטות שקופות כמו אינוויזיליין יכולות לעבוד עבורך.

כך או כך, אסור לך לנסות וליישר את השיניים בעצמך. עבוד עם אורתודנט כדי למצוא את הפיתרון הנכון ליישור שיניים מקצועי.

מה היה לנו עד עכשיו?