כל מה שחשוב לדעת על כתר לשיניים מזירקוניה

כתרים דנטליים הם התקנים מלאכותיים שמטרתם להחליף שן טבעית פגומה או חסרה. רופאי שיניים ממליצים לרוב על כתרים כדרך לטפל בשיניים שבורות, חלשות או רקובות. במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל המידע על כתר לשיניים מזירקוניה.

כתרים דנטליים יכולים לשמש גם כדי לכסות שן שנשחקה מאוד או שן מוכתמת. ניתן להשתמש בהם גם בשילוב עם גשרים לחיזוק כמה שיניים במקביל.

כשמדובר בחומרים מהם הכתרים עשויים, עומדות בפניך כמה אפשרויות, כולל קרמיקה ומתכת. אפשרות נוספת הזמינה כעת עבור אנשים מסוימים היא כתר זירקוניה.

כתרי זירקוניה (zirconia) עשויים זירקוניום דו חמצני, סוג מאוד עמיד של מתכת שקשור לטיטניום, למרות שהוא מסווג כסוג של כתר קרמי.

 

היתרונות של כתר לשיניים מזירקוניה

כתרים שעשויים מזירקוניה הופכים נפוצים יותר ויותר והם מציעים יתרונות רבים למטופלים:

  • חוזק: אחד היתרונות הגדולים ביותר של זירקוניה הוא חוזקו ועמידותו. חשבו כמה כוח השיניים האחוריות מפעילות על האוכל שאתם לועסים. הכתרים בפיכם צריכים להיות עשויים מחומר חזק, כך שזירקוניה עשויה להיות בחירה טובה עבור כתרים בחלק האחורי של הפה. כמו כן, מכיוון שזירקוניה היא חומר כה חזק, רופא שיניים יצטרך לעבוד על השן שלך הרבה פחות.
  • אריכות ימים: כתרים שהבסיס שלהם עשוי מזירקוניה (עם מעטפת חיצונית מחרסינה) מחזיקים מעמד כמו כתרים מבוססי מתכת, לאורך כ – 5 שנים, על פי ניסוי מבוקר שנערך בשנת 2017 ופורסם בכתב העת Journal of Dentistry. כאשר מדובר בכתרים עשויים 100% זירקוניה, המכונים כתרי זירקוניה מונוליטיים, הם עמידים אף יותר.
  • תאימות ביולוגית: זירקוניה היא הבחירה של רופאי שיניים רבים בזכות התאימות הביולוגית הגבוהה שלה, מה שאומר שפחות סביר שתגרום לגוף של המטופל לייצר תגובת נגד חיסונית כמו דלקת.
  • הליך קצר: רופאי שיניים רבים יכולים להכין כתרי זירקוניה במשרדיהם במקום לשלוח דגימה מהשן של המטופל למעבדה כדי לייצר כתר. לאחר מכן, הם יכולים לצרף את הכתר לפה של המטופל בביקור יחיד.
כל מה שחשוב לדעת על כתר לשיניים מזירקוניה
כל מה שחשוב לדעת על כתר לשיניים מזירקוניה

החסרונות בשימוש בכתרי זירקוניה

כמו טיפולי שיניים רבים אחרים, יכולים להיות חסרונות פוטנציאליים בשימוש בכתר זירקוניה:

  • כתר זירקוניה יכול להיות קשה להתאמה: חסרון אפשרי אחד של כתר זירקוניה הוא המראה האטום שלו, שיכול לגרום לו להראות פחות טבעי. זה נכון במיוחד לכתרי זירקוניה מונוליטיים, העשויים רק מזירקוניה, אם כי נושא הניראות של הכתר פחות רלוונטי בהקשר של שיניים בגב הפה.
  • בלאי אפשרי בשיניים אחרות: ישנם רופאי שיניים שמהססים להשתמש בכתרי זירקוניה בנסיבות מסוימות מחשש שנוקשות הזירקוניה עלולה לגרום לשחיקה בשיניים המקבילות.
    אף על פי שזה עשוי להוות סיבה לדאגה, מחקר שפורסם בכתב העת לרפואת שיניים בשנת 2012 מצא כי כתרי פורצלן פלדספרי יכולים, בסבירות גבוהה הרבה יותר מאשר כתרי זירקוניה, לגרום לשחיקה באמייל של שיניים נגדיות.

 

כתרים לשיניים מזירקוניה עם חרסינה

כפי שציינו לעיל, כתרים מזירקוניה יכולים להיות מעט מאתגרים להתאמה לשאר השיניים בפה של המטופל, בגלל אטימות החומר. זו הסיבה שחלק מרופאי השיניים יצפו את כתר הזירקוניה בשכבה חיצונית של חרסינה / פורצלן בעת הכנת הכתר.

כתר המורכב מבסיס של זירקוניה עם שכבת חרסינה מעליו יעניק לכתר מראה טבעי יותר שניתן להתאים אותו בקלות לגוון של השיניים שמסביב.

ישנם מומחים אשר טוענים כי שכבת החרסינה עלולה להפוך את הכתר למועד יותר לסדקים או הפרדות לשכבות, וזה סיכון שמן הראוי לקחת בחשבון.

 

כמה עולים כתרי זירקוניה?

באופן כללי, כתרים לשיניים יכולים להיות יקרים מאוד, וכתרי זירקוניה בדרך כלל עולים יותר מאשר סוגים אחרים של כתרים דנטליים, כמו כתר קרמיקה, כתר ממתכת וכתרי חרסינה או פורצלן.
הם נעים במחיר של בין 3,000 ל -4,500 ש"ח.

קופת החולים שלך עשויה לסבסד באופן חלקי את עלות הכתר. בנוסף, לבעלי ביטוח רפואי פרטי שווה לברר האם פוליסת הביטוח שברשותם מכסה טיפולי שיניים כמו השתלת שיניים וכתרים לשיניים מזירקוניה.

סוגים אחרים של כתרי שיניים

כמובן שכתרי זירקוניה אינם האפשרות היחידה שלך. חומרים אחרים המשמשים בדרך כלל בכתרים כוללים:

  • קרמיקה
  • חרסינה
  • מתכת או סגסוגת של מתכות
  • שרף מרוכב
  • שילובים של חומרים, כגון פורצלן עם מתכת

אנו ממליצים לך לדון עם רופא השיניים שלך לגבי החומר הטוב ביותר למצבך.
בין השיקולים לבחירת החומר המתאים עבור הכתר שלכם, נכללים שיקולים כמו כמה מהשן הטבעית שלך נשארת, המיקום והתפקוד של השן הזקוקה לכתר, שטח החניכיים שיחשף כשאתם מחייכים או מדברים, וכן צבע השיניים שמסביב.

 

מה חשוב לדעת על תהליך התקנת כתר מזירקוניה?

ישנם שני סוגים עיקריים של נהלים להתקנת כתר שיניים. רופא השיניים שלך יכול להכין את השן שלך ולהתקין כתר זמני במהלך ביקור אחד ואז להטמיע את הכתר הקבוע לפה שלך במהלך הביקור השני.
לחילופין, אתה יכול לעבור הליך של יום אחד אם לרופא השיניים שלך יש את הטכנולוגיה והציוד המתאימים ליצירת כתר זירקוניה במרפאה שלו או שלה.

 

איך מתבצעת התקנת כתר זירקוניה בשני ביקורים?

בהליך כזה, רופא השיניים יבצע צילום רנטגן של הפה שלך ויכין את השן שלך להליך, כולל מתן הרדמה מקומית בהתאם לצורך. לאחר מכן חלק מהשכבה החיצונית של השן שלך יוסר במידת הצורך, הרופא יתעד את צורת השן שלך, יתקין על השן כתר זמני ואז יבקש ממעבדת שיניים ליצור את כתר הזירקוניה בהתאם למידותיה של השן המיועדת להכתרה. התקנה של הכתר החדש תתבצע בביקור נפרד.

 

איך מתבצעת התקנת כתר זירקוניה במקום?

במסגרת הליך של התקנת כתרי זירקוניה בביקור יחיד, רופא השיניים יבחן את הפה שלך, יצלם תמונות דיגיטליות של שיניך ויכין את השן שלך להליך שיכול לכלול מתן הרדמה מקומית.

לאחר מכן, הרופא ישתמש בסריקה הדיגיטלית מהתמונות כדי ליצור את הכתר במרפאתו, ובהמשך יטמיע את הכתר במקומו.

 

כתרים לשיניים מזירקוניה – היהלום שבכתר

כתרי זירקוניה עשויים להיות אפשרות טובה עבורכם אם אתם זקוקים לכתר על אחת מהשיניים.
כתרים שעשויים מזירקוניה כציפוי או 100% זירקוניה, מציעים מספר יתרונות חשובים למטופלים, כולל עמידות לאורך שנים. אולם יתכן ותרצו גם לשקול את החסרונות האפשריים ואת העלות כשאתם דנים בנושא עם רופא השיניים שלכם במרפאת צוהר רפואת שיניים.

 

מה היה לנו עד עכשיו?