כל מה שצריך לדעת על היריון ורפואת שיניים

הגוף משתנה במהלך ההיריון, ומשפיע בין השאר גם על בריאות הפה והשיניים. עם השינויים ההורמונליים שמתרחשים בגופה של אישה בהריון, הסיכון לבעיות שיניים וחניכיים גובר, וסוגי טיפולים לא מעטים הופכים לבעייתיים או למסוכנים. על מנת שלא ייגרם נזק או כאב שקשור בבריאות השיניים במהלך ההיריון, כדאי לזכור כמה כללים חשובים אותם נפרט במאמר זה.

 

מה להריון ולרפואת שיניים?

תמיד חשוב להקפיד על היגיינה של הפה ושל השיניים, אבל הנושא חשוב שבעתיים בתקופת ההיריון. זאת משום שההשפעה של השינויים ההורמונליים והגופניים, מגדילה את הסיכון למחלות חניכיים ושיניים. מכיוון שזהו המצב, מומלץ מאוד לנשים, בכל שלבי ההיריון, לדקדק בטיפול בשיניים גם כאשר הוא מהווה אתגר, למשל במידה שהבחילות וההקאות שמאפיינות את תקופת ההיריון מקשות על פעולת הצחצוח.

על פי המומחים לפריון חשוב מאוד להקפיד על צחצוח קבוע ועל שימוש במי פה עשירים בפלואוריד, בעיקר בחודשי ההיריון הראשונים, בהם מתבסס ההיריון שעלול להיות מושפע מאוד מהתדרדרות בבריאות הפה.

הֵרָיוֹן

טיפים לשמירה על בריאות השיניים בהריון

  • מומלץ מאוד להחליף את מברשת השיניים במברשת רכה במיוחד בתקופת ההיריון וכן מומלץ לבחור משחת שיניים ומי פה עשירים בפלואוריד.
  • בקרי במרפאת השיניים – גם בכל מקרה של כאב או נפיחות וכן לביקורת אצל רופא שיניים ואצל שיננית לפחות פעם אחת במהלך ההיריון.
  • כדי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים וגם כדי להזין את העובר ואת האם, חשוב להקפיד על תזונה בריאה שכוללת המעטה במזונות עתירי סוכר, שתיית מים רבה ובחירה בירקות, פירות ודגנים מלאים, ככל שניתן.
  • חשוב לזכור להקפיד על ניקוי הפה והשיניים גם לאחר מקרים של הקאה וגם לאחר כל ארוחה.
  • לא כדאי להמתין ולדחות טיפול נדרש בשיניים לאחר הלידה, שכן מצבים בלתי מטופלים עלולים להזיק גם להריון ולעובר.
  • המצב הגופני של אישה בהריון גורם, בכמחצית מההריונות, לדלקת חניכיים הריונית, בה חשוב לטפל באופן מיידי.
  • עבור נשים שסובלות מרגישות יוצאת דופן בחניכיים, מומלץ להקפיד גם על טיפול אצל שיננית ובמקרה הצורך, גם על ניקוי עומק של החניכיים.

 

טיפולי שיניים שאינם מומלצים בהריון

  • בכל מקרה שדורש נטילת תרופות לטיפול בדלקת או לשיכוך כאבים, חשוב להתייעץ עם רופא מומחה ולבחור את התרופות המתאימות.
  • בשליש הראשון של ההיריון כדאי להימנע מצילומי רנטגן. במידת הצורך, כדאי להמתין לשליש השני של ההיריון, ובכל מקרה, להשתמש בחלוק עופרת שמותאם לבטן הריונית.
  • טיפולי שיניים שלא ניתן או לא כדאי לדחות, מומלץ לבצע במהלך השליש השני להריון, משום שבשליש הראשון ההיריון עדיין לא מבוסס, ובשליש האחרון שכיבה על הגב לטובת טיפול שיניים עלולה להתברר כאתגר.

 

לסיכום

תקופת ההיריון היא תקופה של תחושות חדשות וחוויות של פעם בחיים. כדאי להקפיד על בריאות השיניים במהלך ההיריון, כדי לא להוסיף לרשימת החוויות גם ביקור חירום אצל רופא השיניים.

הֵרָיוֹן

הֵרָיוֹן
מה היה לנו עד עכשיו?