יישור שיניים ללא גשר – האם זה אפשרי?

גשר הוא התקן דנטלי המשתמש בלחץ מבוקר בכדי להזיז וליישר בהדרגה את השיניים. שיניים שאינן מיושרות או צפופות, שיניים עם פערים גדולים ביניהן ומרחק לא תקין בין הלסתות, מטופלים לעתים קרובות עם גשר. הגשר מאפשר טיפול גמיש המותאם לאופן בו השיניים שלך מגיבות ליישור. היתרון הבולט של יישור שיניים עם גשר הוא שמדובר בטיפול פולשני בצורה מינימלית, אשר גורם לאי נוחות מינימלית בלבד למטופל, ואינו דורשת זמן החלמה כחלק מהטיפול. מסיבות אלה, הגשר היא כבר מזמן בחירה פופולרית לטיפול בשיניים שדורשות יישור. אבל האם קיים יישור שיניים ללא גשר?

מטופלים רבים תוהים האם קיימות אלטרנטיבות ראויות ליישור שיניים בגשר. במאמר שלפניכם נדון בשאלה האם ניתן לבצע יישור שיניים ללא גשר ומה הן החלופות הקיימות כיום בשוק.

 

מי צריך יישור שיניים?

אם שיניים עקומות משפיעות על חיי היומיום שלך, עליך לשקול להגיע לטיפול. אם אתה מתקשה ללעוס או לנשוך את האוכל שלך, או אם השיניים משפיעות על אופן הדיבור שלך, אתה עשוי להיות מועמד לניתוח לסת ליישור שיניים בעזרת גשר או לסד לשיניים. אם אינך אוהב את מראה השיניים שלך מכיוון שהן צפופות, בולטות או עקומות, טיפול אורתודונטי יכול ליישר את החיוך שלך.

הסימנים לכך שאתה או ילדך עשויים להיות מועמדים מתאימים ליישור שיניים בגשר כוללים:

  • שיניים צפופות מדי או עקומות 
  • תחושה של לחץ בלסתות
  • היסטוריה של מציצת אגודל שגורמת לבליטת השיניים קדימה 
  • שיניים רופפות
  • קושי ללעוס או לנשוך
  • לסתות שלא נסגרות בצורה יפה או יוצרות חותם כאשר הפה במנוחה
  • קושי לדבר מילים מסוימות או להשמיע צלילים מסוימים
  • נשימה דרך הפה

יישור שיניים בגשר – עדיף מאוחר מאשר אף פעם!
מומלץ לבצע בדיקה לכל ילד בכדי להעריך אם הוא זקוק לגשר לא יאוחר מגיל 7 .

זאת מאחר והזמן האידיאלי להתחיל טיפול ליישור שיניים עם גשר הוא בין הגילאים 9 עד 14 .
עם זאת, אף פעם לא מאוחר מכדי להתחיל טיפול ישור שיניים למבוגרים בעזרת גשר או פלטה.
יותר ויותר מבוגרים בוחרים לפנות לטיפול אורתודונטי בשלב מתקדם בחייהם.
לעתים מבוגרים שפונים לקבלת טיפול אורתודונטי חשים נבוכים מן האפשרות שעמיתיהם לעבודה וחבריהם יראו אותם מסתובבים עם גשר על השיניים ולכן מחפשים פתרונות חלופיים לישור שיניים לגשר. למשל, יישור שיניים שקוף.

יישור שיניים ללא גשר – האם זה אפשרי
יישור שיניים ללא גשר – האם זה אפשרי

האם יש גשר בלתי נראה ליישור שיניים?

התקנים בלתי נראים או שקופים ליישור שיניים הם למעשה פלטות שקופות שאתה לובש כל היום, למעט כשאתה אוכל, שותה או מצחצח שיניים. הפלטות הלא מסורתיות הללו, המכונות לעתים בשם המותג Invisalign – ובעברית: אינוויזיליין, והן הפחות נראות לעין מבין סוגי ההתקנים הדנטליים הפופולריים.

מיישרים שקופים כמו אינוויזיליין מוצעים לעתים קרובות על ידי האורתודונט במסגרת טיפולים ליישור שיניים ועובדים ממש כמו גשר, בכך שהם משנים בהדרגה את צורת השיניים על ידי הפעלת לחץ עליהן.

Invisalign פועלת כאלטרנטיבה לגשר המסורתי עבור אנשים עם רמה נמוכה עד בינונית של סטיה בשיניים.

האם כדאי לי לנסות ליישר את השיניים ללא גשר בבית?

חד משמעית לא. אסור לך לנסות ליישר את השיניים שלך בלי גשר באמצעים ביתיים.

יישור שיניים עצמאי ולא מפוקח בעזרת רסן או פלטת יישור שיניים של מישהו אחר, גומיות, מהדקי נייר, ציוד מתוצרת עצמית או תרופות אחרות ושלל שיטות עשה זאת בעצמך, לא רק שלא יעבדו כהלכה אלא אף עלולים לגרום לך לנזקים חמורים בפה ובלסת.

למרות שקיימות הדרכות מקוונות המנחות אנשים כיצד ליצור פלטות משלהם ליישור שיניים, נציין כי מדובר ברעיון רע ומסוכן ביותר. תופעות הלוואי האפשריות של ניסיון ליישר שיניים בעצמכם ללא פיקוח של רופא שיניים או אורתודנט, גרועות בהרבה מאשר שיניים שאינן ישרות.

לשיניים יש שורשים שמוקפים בכלי דם ועצבים ורקמות המאבטחות את השיניים בחוזקה לקו החניכיים. כשאתה מנסה ליישר שיניים באופן עצמאי, אתה יכול לייצר עומס רב מדי על השורשים והתומכות האלה. זה יכול לגרום לשורשים להתנתק ואף להרוג לך שן.

תופעות לוואי אפשריות של נסיונות ליישור שיניים בכלים ביתיים כוללות בין היתר: עששת, שיניים סדוקות, אמייל שיניים מוחלש, חתכים בחניכיים, זיהום בחלל הפה, כאב חמור, שיניים שנושרות ועוד. בקיצור, כמו שאומרים: אל תנסו את זה בבית!

 

דרכים אחרות לשפר את החיוך שלך

ישנם טיפולים נוספים מלבד הגשר שיכולים לשפר את החיוך שלך.

במקרים מסוימים, כירורג פה יכול לבצע הליך כירורגי כדי לשנות את מיקום וזווית השיניים בפיך.

אם מיקום השיניים והלסת שלך גורמים לקושי משמעותי בחיי היום יום שלך, רופא שיניים עשוי להמליץ ​​על הליך של ניתוח אורתוגנטי שהוא ניתוח שנועד לתיקון של ליקויים בסגר השיניים (אוקלוזיה). ניתוחים אורתוגנתיים מזיזים את מיקום הלסת שלך, וההחלמה יכולה לארוך שבועיים עד שלושה שבועות. הנפיחות יכולה להשאר זמן נוסף. 

בנוסף, ישנו פתרון פחות פולשני והוא קשור ברפואת שיניים קוסמטית.
טיפולי שיניים קוסמטיים כמו ציפוי שיניים בחרסינה, למינייט או לומינירס, יכולים ליצור אשליה של שיניים ישרות והם מתאימים במיוחד לשיניים שיש פער גדול ביניהן, שיניים סדוקות או שיניים עקומות.

ניתן למקם ציפוי פורצלן / חרסינה גם באופן אסטרטגי בכדי לגרום לשיניים להראות יותר ישרות ובקו אחד. הלבנת השיניים שלך בציפוי פורצלן אמנם לא תגרום להן להיות ישרות יותר, אך היא תהפוך אותן לבהירות יותר ותפחית את ההשפעה החזותית של שיניים שאינן מיושרות בצורה מושלמת.

 

בשורה התחתונה – יישור שיניים ללא גשר

עבור מרבית האנשים הגשר הוא הדרך הבטוחה והיעילה ביותר ליישור שיניים לצמיתות.
אם השיניים שלך מעט עקומות, בולטות או סתם צפופות, יתכן שפעולה קוסמטית כמו ציפוי שיניים בחרסינה או לחילופין טיפול אורתודנטי בעזרת פלטה שקופה ליישור שיניים, יספיקו בכדי ליישר אותן. זכור כי אסור לנסות וליישר את השיניים שלך באופן עצמאי. עבוד עם אורתודנט כדי למצוא את הפתרון הנכון ליישור שיניים וחיוך מושלם.

 

מה היה לנו עד עכשיו?