יישור שיניים – הנחיות במהלך התהליך ואחריו

אנשים רבים פונים לטיפולי יישור שיניים אצל רופא אורתודנט על מנת לשפר את מראה החיוך שלהם ואת התפקוד הביו מכני של הלסת בפעולות יומיומיות כמו לעיסה ודיבור. על מנת שהליך יישור השיניים יהיה בעל יעילות מרבית ויניב את התוצאות הרצויות למטופל, ישנה חשיבות רבה להקפדה על כמה דגשים במהלך הטיפול ולאחריו.

במאמר זה נסביר על ההתקנים שבאמצעותם מתבצעים טיפולי יישור שיניים, ואיך יש להתנהל במהלך טיפולי יישור שיניים ואחריהם, על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה של הטיפול האורתודונטי ולהשיג חיוך יפה יותר.

 

כיצד מתבצע יישור שיניים?

גשר לשיניים הוא ההתקן הדנטלי הנפוץ ביותר בשימוש בטיפולי יישור שיניים. הגשר המסורתי לשיניים עשוי ממתכת, וכולל סמכים המחוברים לקדמת השיניים וביניהם קשת אלסטית ממתכת המקבעת את הסמכים למקומם.

במקרים מסוימים, האורתודנט משלב בטיפול יישור השיניים גם התקן דנטלי נשלף שנקרא רסן, בו נהוג להשתמש בזמן שנת הלילה. הרסן מפעיל לחץ נוסף המסייע ליישר את השיניים.

על השיטות הנוספות ליישור שיניים אשר נהוגות כיום, ניתן למנות: יישור שיניים שקוף (פלטה שקופה או גשר שקוף ליישור שיניים מבית אינויזליין), גשר פנימי לשיניים (Lingual Braces), גשר קרמיקה לשיניים, מרחיבי לסת, ציפוי שיניים, וכן הלאה.

בשורות הבאות נתמקד בהנחיות למטופלים אשר עוברים יישור שיניים באמצעות גשר, מאחר וזוהי עדיין שיטת יישור השיניים הפופולרית ביותר.

יישור שיניים – הנחיות במהלך התהליך ואחריו
יישור שיניים – הנחיות במהלך התהליך ואחריו

על מה חשוב להקפיד במהלך טיפול של יישור שיניים בעזרת גשר?

על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה של הטיפול האורתודונטי שלכם, עליכם להקדיש מדי יום זמן ראוי לתחזוקה הולמת של היגיינת הפה שלכם. אם בעבר, לפני שהיה לכם גשר בשיניים, נהגתם לצחצח שיניים במשך 2 דקות בכל פעם, הרי שמעכשיו ועד תום הטיפול האורתודנטי שלכם באמצעות הגשר, תידרשו להאריך את פרק הזמן שאתם מקדישים לפעולת צחצוח השיניים.

זאת מאחר ובגשר שהותקן בפיכם, עשויות להיתקע ולהצטבר שאריות מזון בכל ארוחה נתונה, לכן חשוב להבריש כל שן ביסודיות, עם דגש על הברשת הסמכים של הגשר מזוויות שונות, על מנת לשחרר מתוכם שאריות מזון שנתקעו.

יתרה מכך, במהלך טיפולי יישור שיניים, השימוש בחוט דנטלי הוא חשוב מתמיד. השימוש בחוט דנטלי מחייב הקצאה של כ – 10 דקות מזמנכם מדי יום, אם ברצונכם לעשות זאת בצורה נכונה. על מנת להשתמש בחוט דנטלי בזמן הטיפול האורתודנטי, תידרשו להשחיל אותו מתחת לחוט המתכת המחבר בין הקוביות של הגשר שלכם, ורק אז תוכלו להעביר את החוט הדנטלי בין השיניים כרגיל.

מפאת המבנה של הגשר לשיניים, תאלצו לבצע את רצף הפעולות הזה עבור כל שן בנפרד – פעולה מעט מייגעת, אנחנו מודים. עם זאת, זוהי פעולה שמומלץ שלא לדלג עליה, מאחר והיא קריטית להפחתת הסיכון להתפתחות עששת בין השיניים במהלך טיפול יישור השיניים שלכם, שלרוב נמשך שנים.

חלק מהמטופלים עשויים להזדקק לשימוש במברשת פרוקסי (מברשות בין שיניות דמויות חוטר, המסייעות לניקוי המרווחים בין השיניים וצחצוח בין הסמכים של הגשר בזמן טיפול אורתודנטי), או בקיסמי שיניים, על מנת לחלץ שאריות מזון שנתקעו בגשר. כמו כן, גם שטיפת פה עם פלואוריד יכולה לעזור לשמור על בריאות השיניים במהלך טיפולי יישור שיניים בעזרת גשר אורתודנטי.

 

על אילו הנחיות חשוב להקפיד לאחר טיפול יישור שיניים?

לאחר שביליתם בין שנה וחצי לשנתיים (ואף יותר) כשהתקנים דנטליים מסוגים שונים ומשונים מחוברים לשיניכם, בתקווה לשפר את מראה החיוך שלכם, הגיע הרגע המרגש בו הרופא האורטודנט מודיע לכם שניתן סוף סוף להסיר את הגשר.

אז מה עושים כעת? ובכן, על מנת לשמור על תוצאותיו של הטיפול ליישור שיניים ולאפשר לשיניים שלכם להישאר ישרות ואסתטיות לאורך זמן, סביר להניח שהרופא האורתודנט יספק לכם פלטה.

חשוב מאוד להקפיד ללבוש את הפלטה שלכם מדי יום ביומו לאורך כל התקופה שהגדיר לכם הרופא המטפל בכם. זאת משום שהשיניים שלכם הועברו למקומן התקין ממש לאחרונה וקיים סיכון שהן יסוגו החזרה למיקומן המקורי, בחודשים שלאחר הסרת הגשר. השימוש בפלטה נועד למנוע מצב זה ולסייע לכם לשמור על התוצאה היפה שהשגתם.

לכן חשוב להקפיד ולהשתמש בפלטה באופן עקבי ומדויק על פי ההנחיות שהאורטודנט שלכם סיפק לכם. אם תקפידו לעקוב אחר המלצותיו של הרופא האורטודנט לשמירה על השיניים שלכם לאחר טיפול יישור השיניים, בהחלט תוכלו לצפות מהתוצאה להישמר למשך עשרות שנים, אשר בהן תוכלו ליהנות ממראה חיוך אסתטי יותר.

כללי היגיינה בסיסיים שחשוב להקפיד עליהם לאחר הליך יישור שיניים

בשורה התחתונה, אם תדאגו לשמור על נקיון השיניים וההתקנים האורתודנטיים שלכם כהלכה – הן במהלך תהליך יישור השיניים שלכם, והן לאחריו – אתם בהחלט יכולים להניח כי טיפול יישור השיניים שלכם יותיר אתכם עם חיוך יפה יותר לאחר סיום הטיפול שלכם.

חיוך אסתטי יותר תורם לשיפור המראה החיצוני והביטחון העצמי, וזה בסופו של יום, מה שאנחנו רוצים עבור כל מטופל. עם זאת חשוב לזכור שיישור שיניים אינו פתרון קסם. אף שטיפולי יישור שיניים נועדו מעצם מהותם ליישר את השיניים והלסתות, השמירה על חיוך מושלם, אינה נוגעת אך ורק למיקום השיניים.

האסתטיקה של השיניים שלנו, תלויה בראש ובראשונה בהקפדה יומיומית על היגיינת הפה, שהינה חיונית לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים וצבען. על כן, גם לאחר שסיימתם עם טיפולי יישור השיניים באופן רשמי, עדיין תידרשו להקפיד על צחצוח שיניים יסודי ועקבי לפחות פעמיים ביום, לצד שימוש בחוט דנטלי מדי יום ובפרט לאחר הארוחות.

כל אלו חיוניים כדי למנוע עששת ומחלות חניכיים, שיכולים להכתים את השיניים שלכם, לגרום למחלות ודלקות שעלולות להוביל עד לאובדן השיניים, ובסופו של דבר – להרוס לכם את החיוך.

מה היה לנו עד עכשיו?