איך מלבינים כתמי עישון על השיניים?

אחת התופעות הכי מבאסות שמכיר כל אדם שנהג לעשן במשך תקופה ארוכה בחייו, היא הפגיעה בצבע הלבן של השיניים והופעתם של כתמים צהובים או חומים שגורמים למראה לא אסתטי בעליל.

מכיוון שהלבנת שיניים מקצועית היא לא טיפול זול והתוצאות פחות יעילות על אנשים שעדיין ממשיכים לעשן סיגריות – רגילות או אלקטרוניות , לרוב מי שעושה טיפולי הלבנת שיניים זה אנשים שהפסיקו סופית לעשן ורוצים שהחיוך שלהם יהיה לבן ומסנוור בצורה שתשקף זאת.

אז אילו שיטות להלבנת שיניים למעשנים קיימות בשוק כיום ואילו מהן באמת יעילות? תצטרכו לקרוא את המאמר הבא כדי לגלות…

מדוע ניקוטין מכתים את השיניים?

מה יש בו בניקוטין, שהוא משאיר את השיניים שלנו מוכתמות בגווני צהוב וחום מביכים?

אמנם הניקוטין כחומר הוא חסר צבע אך בבואו במגע עם לחמצן, הריאקציה גורמת לו להתחמצן ולהפוך לחום.  מסיבה זו כל מוצרי העישון שמבוססים על ניקוטין גורמים לצביעה והכתמה של השיניים.

הדבר נכון גם במקרים של טבק שלעיסתו אפילו מכתימה יותר מעישון סיגריות, כיוון שיש בטבק לא רק ניקוטין שגורם להכתמת השיניים, אלא גם עיסה מעלי טבק שמצפה את השיניים בטאנינים החומים כהים שנמצאים בהם. בשכבת האמייל בשיניים שלנו קיימות נקבוביות זעירות וסדקים דקים ומי שלא ביקר אצל השיננית לאחרונה, כנראה סובל גם מהצטברות של רובד חיידקי הנקרא פלאק, על גבי שטח השן.

הפלאק הזה עשוי להפוך גם לאבנית. כל אלו, עשויים להוות מצע פורה להצטברות של כתמי ניקוטין. בהקשר זה חשוב גם לציין כי עישון גורם גם ליובש בפה. בפה יבש חיידקים יכולים לשגשג.

היות שעישון מקטין את היכולת של הגוף להתמודד עם זיהומים, שלמעשנים יש סיכוי כפול לסבול ממחלות חניכיים בנוסף לכתמים המעצבנים על השיניים.

 

איך אפשר להלבין את כתמי ניקוטין שהצטברו על השיניים?

כיום קיימות דרכים רבות ומגוונות להסרה של כתמים מעישון מהשיניים. חלקן נעשות בצורה מקצועית בקליניקות של רופאי שיניים בעוד שאחרות הן שיטות ביתיות להלבנת שיניים למעשנים:

איך אפשר להלבין את כתמי ניקוטין
איך אפשר להלבין את כתמי ניקוטין

1. הלבנת שיניים ביתית למעשנים

אחת השיטות הפופולריות להסרת כתמי עישון מהשיניים באמצעים ביתיים, היא על ידי הברשה של השיניים עם אבקת סודה לשתייה או תערובת של סודה לשתייה ופראוקסיד. סודה לשתייה היא חומר שמשייף בעדינות את שכבת האמייל של השן והיא עוזרת בכך להסיר את הכתמים שהצטברו לכם על השכבה החיצונית של השן.

אם תערבבו סודה לשתיה עם פראוקסיד, זה יגרום להתחמצנות של הכתמים והיעלמותם. זוהי רק אחת מן הדרכים הטבעיות הרבות שקיימות להלבנת שיניים מוכתמות מסיגריות.

 

2. הסרה של כתמי עישון מהשיניים במרפאת רופא השיניים בכמה שיטות 

מומלץ מאוד לבצע ניקוי ובדיקת שיניים מקצועיים לפני שניגשים לבצע טיפול בהלבנת שיניים למעשנים. רופא השיניים שלכם צריך גם לבדוק בהזדמנות חגיגית זו אם יש סימנים למחלת חניכיים ולטפל בה.

מחלות חניכיים עשויות לגרום לנסיגה של החניכיים והעצם וכתוצאה מזה לחשיפה של שורשים המועדים מאוד להכתמה. להלן טיפולי הלבנה שרופאי שיניים מציעים לנגמלים מעישון:

  • ניקוי שיניים – אחת הדרכים הטובות ביותר להסרת כתמי עישון עיקשים מן השיניים היא לנקות את השיניים באופן מקצועי. ניקוי שיניים מקצועי עוזר להסיר את הכתמים מפני השן ואת שכבת האבנית שלעתים קרובות נראית חומה.
  • ציפוי פורצלן לשיניים – במקרים שצביעת השיניים היא חמורה מאוד ונראה שטיפולים אחרים להלבנת השן לא עובדים, ציפוי פורצלן לשיניים הוא פתרון מעולה עבורכם. ציפוי חרסינה שכזה יכול לשנות את גוון וצורת שיניך, ולהעניק לך חיוך של כמו כוכב קולנוע. עם זאת ישנם חסרונות לציפוי חרסינה לשיניים. הם יקרים למדי. בנוסף, לרוב מקובל לעשות ששה עד עשרה ציפויי שיניים כדי לעצב מחדש חיוך. ביצוע של ציפוי כזה דורש אלחוש, ביקורים מרובים אצל רופא השיניים והסרת שכבה דקה של אמייל.
  • הלבנת שיניים למעשנים – למעשנים רופאי שיניים מציעים על פי רוב טיפול הלבנה באמצעות סד לשיניים שבא עם ג'ל מלבין.
הלבנת כתמי עישון על השיניים
הלבנת כתמי עישון על השיניים

האם אפשר להלבין כתמי עישון עם ערכות ביתיות להלבנת שיניים?

להלן מספר טיפים כיצד להפיק את המרב מערכות ההלבנה הביתיות שנמכרות ברשתות הפארם:

  • כדאי לבצע את ההלבנה בסוף היום. אתה לא רוצה לאכול או לעשן לאחר ההלבנה, אז זה זמן טוב לעשות זאת.
  • עדיף לצחצח את השיניים במים לפני ההלבנה – זה מסיר הרבה מפלאק מהשיניים שלך. ניקיון השיניים מאפשר לג'ל להיות במגע ישיר עם האמייל.
  • אל תשתמש במשחת שיניים לפני ההלבנה, מכיוון שהפלואוריד יכול לחסום נקבוביות ולמעשה להפוך את ההלבנה לפחות יעילה.
  • עליך לבצע את ההלבנה לפי הוראות היצרן. ייתכן ויש לך סדי הלבנה מותאמים אישית עם ג'ל הלבנה מיוחד מרופא השיניים ובמקרה זה חשוב להקפיד על הוראות השימוש המדויקות שסופקו לך מהרופא.
  • עליך צחצח את השיניים ופלטות ההלבנה שלך במשחת שיניים כדי להסיר שאריות ג'ל שנשארו עליהם.
  • אסור לך לאכול, לעשן או לשתות שום דבר חוץ ממים בשעה שאחרי ההלבנה. למעשה, השיניים שלך מועדות יותר להכתמה בפרק הזמן הסמוך לביצוע ההלבנה הביתית.

איך מונעים מכתמי העישון בשיניים לחזור?

הקפדה על היגיינת פה נאותה היא קריטית לשמירה על בריאות החניכיים והשיניים. צחצוח בטכניקה נכונה תורמת להסרה של כתמי עישון חיצוניים ולמנוע מהם מלחזור.

בנוסף, שימוש בחוט דנטלי מסייע למנוע הופעה של כתמים בין השיניים וכן הצטברות אבנית. כאמור, שכבת אבנית מאוד מועדת להכתמה.

עם זאת חשוב שתהיו מודעים לכך שהדרך הכי יעילה למנוע כתמי עישון בשיניים היא להפסיק לצרוך סיגריות ומוצרי טבק. בצורה זו, לא רק שתמנעו מהשיניים שלכם להצהיב ולצבור כתמים, אלא גם תפחיתו את הסיכוי שלכם לחלות בסרטן, לא עלינו, ושאר בעיות בריאותיות הקשורות בעישון וצריכה של ניקוטין.

 

גבר מעשן
מה היה לנו עד עכשיו?