הגיל המתאים ליישור שיניים

האם לילדכם יש שיניים בולטות, לסת עם מבנה לא תקין? אם כן, ייתכן ותרצו לשוחח עם רופא השיניים שלו על אפשרות להתחלת טיפולי יישור שיניים לילדים מול מומחה לאורתודונטיה. רופא אורתודנט הוא למעשה רופא שיניים שתחום ההתמחות שלו הוא סביב יישור שיניים. כיום ישנם מגוון פתרונות יישור שיניים לילדים, וביניהם: גשר לשיניים, רסן לשיניים, פלטה לשיניים, וכן הלאה. אבל מהו הגיל המתאים ליישור שיניים?

הורים רבים מודאגים שמא ילדם צעיר מכדי לעבור יישור שיניים או שמא הם פספסו את המועד ואולי הילד נמצא בגיל שבו מאוחר מדי לתקן את הבעיות המבניות בלסת שלו. בדיוק לשם כך נכתב מדריך זה, שיעסוק בסוגיה.

 

באיזה גיל כדאי לקחת את הילד להתייעצות מול מומחה ליישור שיניים?

רופא השיניים שלכם הוא הגורם המקצועי שיוכל לומר לכם באיזה גיל נכון לפנות להערכה מול רופא אורתודנט (מומחה ליישור שיניים). באופן עקרוני, כדאי לבצע בדיקה אורתודונטית ראשונית עד גיל שבע. עד גיל זה, הרופא האורטודנט יכול כבר לאתר, בדרך כלל, בעיות בצמיחת הלסת ובהתפתחות השיניים. מרבית הילדים מתחילים טיפול יישור שיניים פעיל כבר בגילאי תשע עד ארבע עשרה.

כאשר ככלל, המלצת המומחים ליישור שיניים היא להתחיל לתקן בעיות שיניים כאשר הילד עדיין מתפתח. זאת מאחר וברגע שהילד מסיים את תהליך הגדילה, הטיפול האורתודונטי עלול להימשך זמן ארוך יותר ולדרוש עבודה מקיפה יותר.

 

מהו הגיל הכי צעיר שבו אפשר לעבור יישור שיניים לילדים?

לא קיים גיל מוגדר שבו ילדים נזקקים בהגדרה ליישור שיניים. תוכנית הטיפול של ילדכם תהיה תלויה בראש ובראשונה בצרכים האישיים שלו או שלה. לצורך העניין, ילדים הסובלים מחיך שסוע מטופלים במכשירים ליישור שיניים עוד לפני ששיניהם הראשונות בקעו בכלל.

כך, ישנם ילדים אשר עשויים להפיק תועלת מהתחלת טיפולי יישור שיניים כבר בגיל שש או שבע, אפילו אם טרם נשרו להם כל שיני החלב והתחלפו בשיניים קבועות.

מטרת הטיפול האורתודונטי בשלב מוקדם הינה למנוע התפתחות של בעיות פה ולסת נוספות. יישור שיניים בילדים בגילאים אלו נועד, אם כן, לייצר סביבה טובה יותר לצמיחת השיניים הקבועות שלהם בהמשך.

למרות האמור לעיל, רוב הילדים שנזקקים לטיפולי יישור שיניים בגיל צעיר עדיין זקוקים להמשך טיפול באמצעות גשר לשיניים או התקנים דנטליים מסוגים אחרים בשלב מאוחר יותר. זאת על מנת להשלים את הליך יישור השיניים והלסתות שלהם גם בשלבי ההתפתחות המאוחרת יותר.

עם זאת, כמות העבודה שתדרש במצב כזה צפויה להיות קטנה באופן משמעותי ממה שהיה נדרש אילולא החלו את הטיפול האורתודונטי בשלב מוקדם בחייהם.

הגיל המתאים ליישור שיניים
הגיל המתאים ליישור שיניים

האם יישור שיניים לילדים הוא הליך כואב?

המילה "כאב" עלולה להיות מעט מוגזמת בהקשר של טיפולי יישור שיניים לילדים. למרות זאת ייתכן בהחלט שילדכם יחווה מידה מסוימת של אי נוחות בשלב בו יצטרך להתרגל ללבישת ההתקן האורתודונטי שלו בפעם הראשונה, או כאשר יעבור לשימוש בהתקן אורתודונטי מסוג חדש, כמו רסן לשיניים, במסגרת הטיפול האורתודונטי.

בכל מצב, ניתן להקל על אי הנוחות או הכאב על ידי נטילת משככי כאבים. בנוסף לכך, במידה והסמכים של הגשר, החוט, או הרכיבים של כל התקן דנטלי אחר מגרים את הפה של הילד, הרופא האורתודנט שלו או שלה, יוכל לספק חומר מיוחד לטובת כיסוי האזורים החדים בהתקן.

האם הילד עשוי להיות אלרגי לגשר לשיניים?

כן. ישנם אנשים שמפתחים תגובה אלרגית למתכות מסוגים מסוימים, כדוגמת ניקל. כשדבר כזה קורה, ישנה האפשרות לעשות שימוש בהתקנים דנטליים ליישור שיניים העשויים מחומרים אחרים במקום.

אנשים יכולים להיות אלרגיים גם לכפפות הלטקס אשר משמשות את הרופא האורתודנט או את הסייעת שלו. גשר לשיניים יכול לפעמים לגרות גם את החניכיים של הילד, ולגרום לכך שהן יתנפחו. אולם זוהי לא בהכרח תגובה אלרגית, אלא עוד עניין שהורים נדרשים לשים לב אליו.

 

כמה זמן נמשכים טיפולי יישור שיניים לילדים?

פרק הזמן הכולל הנדרש להשלמת טיפולי יישור שיניים לילדים, משתנה מילד לילד. בדרך כלל, מרבית הילדים אשר עוברים הליך יישור שיניים, עונדים גשר לשיניים למשך תקופה שנעה בין 18 ל –  36 חודשים.

 

אילו סוגי התקנים ליישור שיניים לילדים זמינים כיום?

כיום קיימים סוגי מכשירים שונים להליכי יישור שיניים בילדים. עם זאת, גשר לשיניים הוא עדיין ההתקן השכיח ביותר בשימוש בטיפולי יישור שיניים לילדים ונוער, והוא משמש אף לתיקון מנשך לא תקין אצל ילדים. גשר לשיניים או בשמו האחר – פלטה, עובד באמצעות הפעלת לחץ על השיניים והלסת בכדי להזיז אותם למיקום הנכון.

אם בעבר יישור שיניים בגשר התאפשר רק באמצעות גשר ממתכת, הרי שהיום ישנן מגוון אפשרויות אחרות שאפשר לבחור מתוכן:

  • גשר מפלדת אל-חלד
  • גשר מקרמיקה
  • גשר פלסטיק
  • גשר מחומרים מעורבים

 

גשר לשיניים זמין גם כגשר שקוף או גשר צבעוני. גם החוטים של הגשר יכולים להיות מחומרים כמו ניקל טיטניום או נחושת וטיטניום. חומרים אלו עשויים להחזיק מעמד גם למשך שנים ודורשים פחות שינויים והתאמה מחוטי נירוסטה.

 

לסיכום: הגיל המתאים ליישור שיניים לילדים

קבלת ההחלטה להתחיל טיפולי יישור שיניים לילדים עבור הילד שלכם, עשויה להיות לא החלטה לא פשוטה, אולם חשוב להכיר בכך שחיוך משופר בהחלט עשוי לחולל הבדל משמעותי במראה החיצוני ובביטחון העצמי של ילדכם. כפי שציינו, כיום ישנן מגוון אפשרויות עבור טיפולי יישור שיניים לילדים.

פירוש הדבר הוא שסוג הטיפול הנבחר צריך להיבחר תוך שימת לב לגורמים רבים, וביניהם גיל הילד, הצרכים האורתודונטיים שלו, עלות הטיפול והמטרות העיקריות של הליך יישור השיניים. רופא השיניים או הרופא האורתודנט של הילד, יוכלו כמובן, לעזור לכם לקבל את ההחלטה הטובה והמועילה ביותר בהקשר זה – הן עבורכם והן עבור ילדכם.

מה היה לנו עד עכשיו?