האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר?

כתר לשן מספק את הטאץ' הסופי לאחר טיפול שורש, ונועד לאטום את השן ולחזק אותה לטווח הרחוק. אבל האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר? שיניים בקדמת הפה ובפרט שיניים שהן חזקות במידה סבירה, אינן זקוקות לכתר כלל. שקלול היתרונות והחסרונות הבאים יכול לעזור לכם להחליט אם טיפול שורש שאינו כולל התקנת כתר היא האופציה הטובה והמשתלמת ביותר עבורכם.

 

כיצד טיפולי שורש עשויים להחליש את השיניים

טיפולי שורש מצילים שיניים מריקבון, אך הם עלולים באותה העת גם להחליש אותן . כאשר מוך השן מזדהם, מודלק או שהרקמה אינה חיה עוד, רופאי שיניים עשויים לטפל בשן באמצעות טיפול שורש, המתבצע על ידי הסרת המוך ומילוי השן באמצעות חומרי מילוי שמחליפים את הרקמה הפגועה.

היות ובעת ביצוע טיפולי שורש שגרתיים, רופאי השיניים קודחים דרך השן ואז מסירים אמייל, דנטין, ומוך שנרקבו, שיניים עם חורים גדולים נותרות חלשות גם לאחר החלת חומר המילוי בתוכן. מכיוון שבמסגרת טיפולי שורש רופאי שיניים מסירים את מוך השן, השיניים המעורבות בטיפול כבר אינן יכולות לתפקד כשיניים "חיות". עם הזמן, זה גורם להן לאבד כוח ולהיות מועדות יותר לשברים.

 

מדוע נהוג להניח כתרים לאחר טיפולי שורש?

לאחר ביצוע טיפולי שורש, רופאי השיניים מניחים על השיניים המטופלות סתימות קבועות כדי להגן עליהן מפני חיידקים וכדי לחזק אותן בתהליך. אולם ברבים מטיפולי השורש, התקנת כתרים על השיניים שטופלו נחוצה בגלל הסיכון הגבוה לשבירתן ללא הוספת ההגנה הנוספת בדמות כתר. יתרון נוסף של כתרים הוא שהם משקמים את המראה הטבעי של השיניים.

האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר
האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר

אילו שיניים דורשות כתר לשיניים בעקבות טיפול שורש?

דרך פשוטה לברר אם אתם זקוקים לכתר שן לאחר טיפול שורש, היא לאתר היכן נמצאת השן הפגועה בפה. בדרך כלל יש צורך בהתקנת כתר דנטלי לאחר טיפול שורש, בגב הפה באזור השיניים הטוחנות והמתלעות עליהן מופעל לחץ רב בעת פעולת הלעיסה. השיניים הקדמיות, הניבים והשיניים החותכות, לעומת זאת, עשויים שלא לדרוש התקנת כתר לשיניים לאחר טיפול השורש. בסופו של יום, מי שיחליט האם התקנת כתר היא הליך הכרחי לאחר טיפול השורש, הוא רופא השיניים שלכם.

 

האם שן שעברה טיפול שורש חייבת כתר ומתי ניתן להסתדר גם בלי?

כאמור, עבור שיניים חותכות וניבים במצב יחסית תקין, טיפול שורש ללא מיקום כתר עשוי להוות פתרון מספק. שיניים בקדמת הפה, למשל, חוות פחות לחץ פיזי מאשר השיניים הקדם טוחנות (המלתעות) והשיניים הטוחנות, מכיוון שהן לא משמשות ללעיסה.

למעשה, התקנת כתר על גבי השיניים הקדמיות לאחר טיפולי שורש, רלוונטית רק עבור שיניים חותכות או ניבים שנזקקו לטיפול שורש אגרסיבי יחסית. במקרים אלה, יתכן שהוספת הכתר לאחר טיפול השורש לשיניים הקדמיות תהיה הכרחית לשם חיזוקן.

גם שיניים מסוג מתלעות ושיניים טוחנות הנמצאות בסיכון נמוך לשבירה, עשויות להתאים לשחזור באמצעות מילוי וסתימה בלבד לאחר טיפולי שורש. סתימות כסף או סתימות מחומרים מרוכבים עשויות בהחלט להספיק בתור חומר איטום ומשטח לעיסה חזק ועמיד, במקרים בהם חלק גדול ממבנה השן נותר תקין בתום טיפול השורש.

 

מהם היתרונות של התקנת כתר על שן שעברה טיפול שורש?

מחקרים מוכיחים שהנחת כתר לשיניים לאחר טיפול שורש משפרת את הסיכוי להישרדות השן. במחקר אחד נרשם שיעור הישרדות גבוה פי שש לשיניים עם כתרי שיניים. מחקר אחר קבע שרק כשליש מהשיניים הטוחנות מחזיקות מעמד ללא כתר מעבר לחמש השנים הראשונות שלאחר טיפול השורש.

להלן מספר יתרונות בולטים שהתקנת כתרים דנטליים לאחר טיפולי שורש מספקת:

  • הגנה על שן מפני שבירה – שן יכולה להפוך לשברירית יותר לאחר טיפול שורש עקב הקידוח שבוצע בה, חורים או זיהומים. אולם כתר לשיניים יכול להגן על השן ולהפוך אותה לעמידה יותר לאורך זמן תוך מניעת כל נזק עתידי.
  • הפחתת רגישות בשיניים – בעקבות טיפול שורש, חלק מהעצבים בשיניים עלולים לפתח רגישות מוגברת לחום ולקור שיכולה לגרום לאי נוחות מרובה. זוהי סיבה נוספת לכך שכתר לשיניים נדרש לאחר הליך טיפולי השורש.
  • שמירת הגוון הטבעי של השן – יש שיניים שמשנות צבע לאחר טיפול שורש. אם שן נראית אפורה או מוכתמת מאוד, כתר לשיניים יכול להציע מראה טבעי יותר וגוון לבן יותר שיתאים לגוון הטבעי של השיניים הנותרות.
  • מניעת זיהומים – משטח השן הפגועה נמצא בסיכון גבוה יותר להופעת זיהומים ודלקות לאחר טיפול שורש. כתר לשיניים מסייע להגן על השן שטופלה, על ידי איטום שלה שמונע את הזדהמותה מחדש, כך שלא תצטרך לעבור עקירה.
  • אבטחת מבנה השן – שן שקודם לכן הייתה עליה סתימה עקב ריקבון נרחב, והיא נסדקה או נשברה עוד לפני טיפול שורש, או שן הנמצאת באזור מרכזי בפה שמופעלים עליו לחצים רבים, בהכרח צריכה להיות משוחזרת באמצעות כתר לשיניים.

איך מומלץ לטפל בשן שעברה טיפול שורש עם כתר או בלעדיו?

בין אם רופא השיניים שלכם מחליט לכסות את השיניים שעברו טיפולי שורש בכתרים או להסתפק במילוי השן והנחת סתימה על כותרת השן, חשוב לזכור שהשיניים שטופלו עדיין פגיעות לעששת. צחצחו את השיניים המשוחזרות פעמיים ביום באמצעות משחת שיניים פלואוריד, כדי להבטיח שהן ישמרו במצב תקין ואסתטי לאורך זמן.

 

בשורה התחתונה

בסופו של דבר, רופא השיניים שלכם הוא הגורם המקצועי שיוכל לסייע לכם לקבוע מהי האפשרות הטובה ביותר לשיקומה של שן שעברה טיפול שורש. השיניים הקדמיות אולי עשויות שלא להזדקק לכתר לשם חיזוקן, אך עדיין תוכלו להפיק תועלת מן השיפור האסתטי שכתר מציע. אם השן היא קדם טוחנת או טוחנת שאינה בסיכון גבוה להישבר, שימוש בחומרי מילוי / סתימות בלבד עשוי להיות הבחירה המשתלמת ביותר עבורכם.

מה היה לנו עד עכשיו?