בריאות הלשון

כשמדובר בבריאות שלך, אתה יכול להיות רגיל לחפש הבדלים ברמות האנרגיה שלך, בעור ולחץ הדם שלך. דבר שמתעלמים ממנו לרוב הוא בריאות הלשון שלך. בעוד שרופא השיניים שלך יבחן בלשונך כל רמזים הנוגעים לסרטן הפה, ישנם שינויים אחרים שאתה יכול להיזהר בעצמך.

באופן כללי, כל שינוי משמעותי בצבע או התפתחות של כאב וגושים עשוי להצביע על בעיה בריאותית. עם זאת, יש מגוון רחב של שינויים אפשריים בלשונך , כולם עם תוצאות שונות.

איך נראית לשון בריאה?

ראשית, חשוב להבין מה נחשב נורמלי בהקשר לבריאות הלשון. לשון בריאה היא בדרך כלל בצבע ורוד, אך היא עדיין יכולה להשתנות מעט בגוונים כהים ובהירים. בלשונך יש גם גושים קטנים בחלק העליון והתחתון. אלה נקראים פפיליות.

מה מאפיין לשון שאינה בריאה?

אחד התופעות הבולטות הראשונות של לשון לא בריאה הוא שינוי משמעותי בצבע מהגוון הוורוד הרגיל שאתה רגיל לראות. סימנים אחרים של דאגה יכולים לכלול כאב בעת אכילה, שתייה ובליעה, כמו גם גושים ובליטות חדשים.

מה צבע הלשון שלך אומר על בריאותך?

להלן סיבות אפשריות לחריגות הלשון על בסיס צבע. רשימה זו משמשת רק כמדריך. הקפד לפנות לרופא מיד אם אתה מבחין בשינויים אלה:

לשון לבנה

כתמים לבנים על הלשון או קווים לבנים עבים על הלשון הם בין התסמינים הנפוצים ביותר לבעיות בריאותיות שונות שניתן לאבחן על ידי התבוננות על הלשון. גורמים מסוימים ללשון לבנה אינם מזיקים, בעוד שאחרים מחייבים טיפול תרופתי ותשומת לב קפדנית. למשל: פטרת הפה, ילפת שטוחה (Lichen planus), או חוורוורת (Leukoplakia).

בריאות הלשון

לשון אדומה

הלשון עשויה לשנות את צבעה לאדום או סגול, על רקע הבעיות הבריאותיות הבאות:

• לשון גיאוגרפית – זהו מצב בו מופיעים כתמים אדומים עם גבולות לבנים על הלשון. השם מתייחס למראה דמוי מפה של כתמי הלשון. מצב זה בדרך כלל אינו מזיק.
  • מחסור בוויטמין B – לשון אדומה גם עשויה לאותת על מחסור בוויטמינים. זה שכיח במיוחד במקרה של חוסר בחומצה פולית (ויטמין B-9) וקובלמין (ויטמין B-12). ברגע שחוסרים בויטמינים אלה יטופלו, תבחין בשיפור במראה הלשון.
  • מחלת קווסאקי – מחלת קוואסאקי היא בעיה רפואית חמורה יותר הנפוצה בעיקר בקרב ילדים מתחת לגיל 5 . זה גורם לחום גבוה יחד עם מראה דמוי תות של הלשון. לא כל המקרים מסכני חיים, אך מחלת קוואסאקי עלולה להגביר את הסיכון לסיבוכי לב אם לא מטפלים בה כיאות.
  • מחלת שנית (סקרלטינה) – מחלת שנית (סקרלטינה) החופפת לדלקת גרון , היא מצב רפואי חמור נוסף הדורש טיפול מהיר. כמו מחלת קוואסאקי, גם מחלת השנית עלולה לגרום ללשון להיראות אדמדמה וגבשושית (דמויית טקסטורה של תות שדה). על הלשון עשויות גם להופיע בליטות גדולות.

לשון צהובה

שגשוג יתר של חיידקים בחלל הפה הוא לרוב הגורם ללשון צהובה. סיבות אחרות עשויות לכלול:

• עישון
  • לעיסת טבק
  • נטילת ויטמינים מסוגים מסוימים
  • ספחת (פסוריאזיס)
  • צהבת, אבל זה נדיר

לשון שחור ושעירה

לשון שחורה ושעירה אולי נראית מטרידה, אך בדרך כלל היא אינה מזיקה. צמיחת חיידקים על הלשון הינה הגורם העיקרי לתופעה זו במרבית המקרים. הלשון שלך עשויה להיראות צהובה כהה, חומה או שחורה. כמו כן, הגבשושיות על הלשון עשויות להתרבות, וליצור את המראה ה"שעיר".

בעיית לשון זו עשויה להתפתח עקב:

• היגיינת פה לקויה
  • נטילת אנטיביוטיקה
  • סוכרת
  • טיפולים כימותרפיים

מה גורם לכאבים ובליטות על הלשון?

בקש מרופא השיניים או רופא המשפחה שלך לבדוק את לשונך בכל מצב בו מופיע כאב או בליטות חדשות בלשון.

כאב בלשון ובליטות עלולים לנבוע מ:

• שימוש במוצרי טבק, במיוחד עישון
  • כיבים בפה (אפטות)
  • נשיכת הלשון בשוגג
  • כוויה על הלשון ממזון או משקה רותח

אם הכאב והבליטות על הלשון לא חולפים מעצמם בתוך כמה שבועות,פנה מיד לרופא השיניים שלך. זה יכול להיות גם סימן לסרטן הפה. עם זאת חשוב לדעת כי לא כל המקרים של סרטן הפה גורמים לכאב.

איך מטפלים בשינויים בצבע הלשון?

הטיפול בכל מקרה של שינוי צבע הלשון משתנה בהתאם לגורם לשינוי זה. גורמים מסוימים דורשים תרופות, כגון:

• אנטיביוטיקה נגד מחלת סקרלטינה
  • תכשיר אנטי פטרייתי לטיפול בפטרת הפה
  • תוסף ויטמין B-12 להשלמת חוסר
  • תוסף חומצה פולית (ויטמין B-9) להשלמת חוסר
  • תרופות אנטי דלקתיות למחלת קוואסאקי

המצבים הבאים בדרך כלל אינם דורשים טיפול מיוחד, אך ניתן לפתור אותם על ידי הקפדה על היגיינת פה משופרת:

• לשון גיאוגרפית
  • לשון צהובה
  • לשון שחורה ושעירה
  • ילפת שטוחה (Lichen planus)

אם השינויים בצבע הלשון שלך מיוחסים לשימוש בתרופות או ויטמינים מסוימים, שוחח עם הרופא שלך על האפשרות למצוא חלופה טובה יותר.

באיזו תדירות מומלץ לבדוק את בריאות הלשון מול רופא?

רופא המשפחה לרוב בוחן את הלשון של מטופליו במהלך בדיקה שגרתית. גם במסגרת טיפולי שיננית או בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים, מסתכלים בדרך כלל על הלשון של המטופל כחלק מהבדיקה הכוללת של מצב הפה. למרות זאת, חשוב לעקוב אחר כל שינוי בלשונך לאורך כל השנה.

כלל אצבע טוב הוא לפנות לרופא אם אתה מבחין בשינויים משמעותיים בצבע הלשון שלך, במיוחד אם זה נמשך יותר משבועיים. פנה לרופא גם אם יש לך כאבים, נפיחות או גושים בלשון. ככל שמאבחנים בעיות בלשון בשלב מוקדם יותר כך ניתן לקבל טיפול מהיר ויעיל יותר.

אבחון מוקדם הוא קריטי גם למניעת התפתחות של סרטן הפה. מומלץ לפנות לרופא השיניים שלך פעמיים בשנה, וליידע אותו אם יש לך היסטוריה של שימוש במוצרי טבק, כולל עישון, כמובן. שימוש בטבק הוא גורם שכיח להתפתחות סרטן הפה והגרון.