מה קורה במהלך ביקור אצל שיננית? כל מה שחשוב לדעת על ניקוי שיניים

היגיינת פה טובה היא דבר חשוב מאין כמוהו, לא רק בהקשר של מראה השיניים, אלא גם לבריאות הכללית. היגיינת פה לקויה יכולה להוביל למגוון בעיות שיניים ופה כמו מחלות חניכיים, זיהום, אובדן עצם, מחלות לב, שבץ ועוד. על מנת לשמור על בריאות הפה מומלץ לבקר לפחות פעמיים בשנה אצל שיננית כדי לעבור ניקוי שיניים מקצועי ויסודי. מה תפקידה של השיננית בדיוק ומה קורה במהלך ביקור אצל שיננית? על כך במאמר הבא.

 

מהי שיננית ומה התפקיד שלה?

רופאי שיניים ושינניות עובדים יד ביד כדי להבטיח שבריאות הפה של מטופליהם תישמר לאורך זמן. השיננית אמונה על שיפור מראה השיניים של המטופל מבחינה אסתטית, על ידי ביצוע פעולות הקשורות בניקיון השיניים והחניכיים.

שינניות דואגות גם להדרכת המטופלים בנושאים הנוגעים לשמירה על הגיינת הפה שלהם, כמו צחצוח שיניים תקין, שימוש בחוט דנטלי וכן הלאה. במסגרת טיפולי ניקוי שיניים תקופתיים, השיננית מבצעת גם הסרה של כתמים מהשיניים, ניקוי אבנית ובמידה והמטופל מעוניין בכך – גם טיפול פלואוריד.

 

מדוע חשוב להגיע לביקור אצל שיננית לניקוי שיניים לפחות פעמיים בשנה

אנשים רבים מגיעים לניקוי שיניים שגרתי אצל השיננית על מנת להסיר כתמים משיניהם ולהשיג חיוך לבן ויפה יותר. אולם טיפולים אצל השיננית נועדו בראש ובראשונה, לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים, שהיא משמעותית גם לשמירה על בריאותנו הכללית.

תדירות הביקורים אצל השיננית עשויה להשתנות בין מטופל למטופל, על פי מצב הפה והצרכים הפרטניים של כל אדם. אולם ככלל, ההמלצה היא להגיע לניקוי שיניים אצל השיננית בתדירות של פעמיים בשנה, לפחות.

ניקוי שיניים אצל שיננית תורם למניעת דלקות חניכיים, הליטוזיס (ריח פה רע), ספיגת עצם בלסתות ונסיגת חניכיים. על אלו נרחיב בהמשך.

מה קורה במהלך ביקור אצל שיננית כל מה שחשוב לדעת על ניקוי שיניים
מה קורה במהלך ביקור אצל שיננית כל מה שחשוב לדעת על ניקוי שיניים

על התועלות של טיפולי ניקוי שיניים אצל שיננית

להלן 7 יתרונות בולטים שמציעים טיפולי שיננית למטופלים:

 

1. מניעת מחלות חניכיים

90% מהאנשים חולים במחלת חניכיים בשלב כלשהו בחייהם, בין אם זה דלקת חניכיים קלה, או מחלת חניכיים חמורה יותר.

מחלת חניכיים היא זיהום ברקמות החניכיים והעצמות השומרות על השיניים במקומן הטבעי. היא עלולה להיות ללא כאבים ואנשים רבים אינם מודעים למחלת החניכיים שלהם כלל. עם זאת, זהו אחד הגורמים העיקריים לאובדן שיניים של מבוגרים.

כאשר מחלות חניכיים מאובחנות בשלב מוקדם מספיק, זה יכול להיות הפיך. אם אינכם רוצים להתעורר יום אחד ולגלות שאתם סובלים ממחלת חניכיים קשה לטיפול, הרי שהשמירה על היגיינת הפה שלכם חשובה.ביקורים קבועים אצל השיננית ובדיקות אצל רופא השיניים שלכם, לצד שימוש בחוט דנטלי מדי יום וצחצוח פעמיים ביום, הם הדרכים היעילות ביותר למניעת מחלות חניכיים.

 

2. שמירה על בריאות גופנית טובה

מחקרים אחרונים קישרו בין התקפי לב ושבץ מוחי למחלות חניכיים, שהתפתחו כתוצאה מהיגיינת פה לקויה.

ניקוי שיניים תקופתי אצל שיננית מסייע לשמור על בריאות השיניים והחניכיים ועשוי להפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי.

 

3. שמירה על השיניים

מכיוון שמחלות חניכיים הן אחד הגורמים המובילים לאובדן שיניים אצל מבוגרים, ניקוי שיניים אצל שיננית ובדיקות סדירות הם כורח המציאות. צחצוח וחוט דנטלי חיוניים גם הם לשמירה על פה מלא שיניים, אך ישנם חריצים בין השיניים שעלולים להכיל אבנית ושאריות מזון שלא פשוט להגיע אליהם בעזרת מברשת שיניים רגילה.

כאן נכנסת השיננית לתמונה. ניקוי שיניים מקצועי ויסודי תורם לשמירה על השיניים, מה שמאפשר לנו לשמור על יכולת לעיסה תקינה וכתוצאה מכך, על תזונה טובה יותר ומסת עצם תקינה בלסתות.

4. איתור מוקדם של בעיות שיניים

רופא השיניים והשיננית מסייעים באיתור של סימנים מוקדמים לבעיות בשיניים והחניכיים של המטופל.

חורים, סתימות שבורות ומחלות חניכיים, מטופלים בקלות אם מאתרים אותם בזמן. אם בעיות אלה אינן מטופלות, טיפולי שורש, ניתוחי חניכיים ועקירות שיניים יכולים להיות אפשרויות הטיפול היחידות שנותרו עבור המטופל.

 

5. מעקב אחר בריאות הפה

ביקורים תקופתיים לניקוי שיניים אצל השיננית שלנו, נועדו בין היתר לסייע לנו להבטיח כי אנו שומרים לאורך זמן על בריאות הפה והחניכיים שלנו. זאת על ידי בדיקה חזותית והשוואה בין התיעוד המופיע בתיק הרפואי במרפאת השיניים בהקשר לביקורי עבר של המטופל.

מטופל שהזניח את שגרת הניקיון של שיניו, יפיק תועלת גם מעצם הליך הניקוי עצמו וגם מכך שאשת המקצוע תסב את תשומת ליבו להדרדרות במצבו. השיננית מוסמכת כאמור גם לספק למטופל את העצות והמוטיבציה הדרושות לו לשמירה על היגיינת פה משופרת.

 

6. חיוך צחור ובוהק

במסגרת טיפול של ניקוי שיניים אצל שיננית ניתן להסיר את רוב כתמי הטבק, הקפה, התה והיין האדום מהשיניים ולהשיב להן את הברק הטבעי שלהן.

 

7. מניעת ריח רע מהפה

הליטוזיס, שפירושו ריח רע מהפה, היא מצב מביך שיכול להשפיע על כל אחד בכל עת, ונגרם על ידי מספר גורמים. אף כי ישנם מצבים רפואיים מסוימים שעשויים לגרום לריח רע מהפה, לרוב הגורמים השכיחים ביותר להופעת ריח רע מהפה ניתנים למניעה וטיפול בקלות.

למעשה, 90% מהמקרים של ריח רע מהפה נובעים מהימצאותם של חיידקים בפה. בנוסף, ריח רע מהפה נגרם בעקבות צריכה של מזונות מסוגים שונים, היגיינת פה לקויה, מחלות חניכיים, עישון, דחיסת מזון בין השיניים, שחזורים לא תקינים, תותבות לא נקיות ורובד חיידקי על הלשון כתוצאה מזיהומים בדרכי הנשימה.

ניקוי שיניים אצל שיננית יכול לפתור חלק מן הבעיות הללו ולשמש לזיהוי בעיות אחרות שהמטופל לא היה מודע בהכרח לקיומן ואשר הובילו להתפתחות הריח הרע מהפה.

מה היה לנו עד עכשיו?