כל מה שחשוב לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים

שום דבר לא חשוב לנו יותר מילדינו. אנחנו רוצים שהם יראו וירגישו הכי טוב שהם יכולים, מעכשיו ועד שהם יהיו בני 120. חלק מאחריותנו בהקשר זה הוא טיפול בשיניים של ילדינו. הורים רבים תוהים מאיזה גיל נכון להתחיל להגיע עם הילד למרפאת השיניים ואם נכון להמתין לשלב בו שיניו מתחלפות. במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים.

אף שברור לנו ששיני החלב של ילדינו אינן מחזיקות מעמד לנצח, חשוב להיות מודעים לכך שעדיין יכול להיגרם נזק לטווח הארוך לפיהם אם לא נזהרים. למרבה המזל, בתחום רפואת השיניים קיימת תת התמחות מיוחדת ברפואת שיניים לילדים שנקראת פדודונטיה.

רופא שיניים לילדים יכול לספק את טיפולי השיניים וההדרכה לשמירה על היגיינת הפה שילדים זקוקים להם ולצמצם את אי הנעימות שעשויה להיות כרוכה בביקור במרפאת שיניים. במדריך שלפניכם נדון בכל מה שחשוב שתדעו בנושא רופאי שיניים לילדים.

 

מהי רפואת שיניים לילדים?

רפואת שיניים לילדים הינה ענף בתחום רפואת השיניים העוסק במעקב ובשמירה על בריאות השיניים אצל ילדים.

טיפולי שיניים נתפסים בדרך כלל כחוויות מאיימות וכואבות שרוב האנשים מבקשים להימנע מהן, ובמיוחד ילדים. עם זאת, חיוני שילדים יבדקו באופן קבוע על ידי רופאי שיניים לילדים כדי למנוע היווצרות של עששת וחורים בשיניים ולטפל בבעיות שיניים וחניכיים לפני שהן מחמירות.

 

מה ההבדל בין רופא שיניים למבוגרים ורופא שיניים לילדים?

רופא שיניים לילדים הוא ממש כמו כל רופא שיניים אחר, רק שיש לו התמחות מיוחדת בטיפול בילדים, מה שמאפשר לו להזדהות כמומחה מוסמך ברפואת שיניים לילדים.

זה חשוב מכיוון שמבוגר מתנהג אחרת אצל רופא השיניים מאשר ילד. מבוגרים לא זקוקים להרגעה בנוגע לטיפולי שיניים (לפחות לרוב).

אולם ילדים נרתעים מביקור אצל רופא שיניים יותר מכפי שהם נרתעים משיעורי בית. הורים יודעים זאת, וזה מסביר מדוע 60 אחוז מההורים מאמינים שילדיהם זקוקים לבדיקת שיניים או טיפול שיניים, אך רק 25 אחוזים לוקחים את הקטנטנים שלהם לרופא השיניים בפועל.

אנו מטפלים במרפאתנו בחולון בילדים מגיל 7

כל מה שחשוב לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים
כל מה שחשוב לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים

איזו הכשרה מקצועית צריכה להיות לרופא שיניים לילדים?

רופא שיניים לילדים לומד לתואר דוקטור לרפואת שיניים בסיסית, כמו כל רופא שיניים אחר.

על אדם שמעוניין לעסוק ברפואת שיניים בישראל, לסיים שש שנים של בית ספר לרפואת שיניים, ולהשיג ציונים מספקים לאורך הדרך.

על מנת לעסוק ברפואת שיניים בישראל, נדרש הסטודנט לקבל רישיון לעיסוק ברפואת שיניים בישראל. לאחר מכן, רופא שיניים שמעוניין להתמחות בתחום הפדודונטיה, עובר התמחות שאורכת 3.5 שנים ברפואת שיניים לילדים. 

 

כל מה שחשוב לדעת כשבוחרים רופא שיניים לילדים – למה לצפות מהרופא?

אחת השאיפות של רופא שיניים לילדים הינה להפוך את הביקורים במרפאת השיניים למהנים יותר עבור הילדים, על מנת שהם ישתפו פעולה בכל הקשור לבדיקות שיניים תקופתיות ושמירה על בריאות השיניים והגיינת הפה שלהם. רופא שיניים לילדים מצופה לפתח מיומנות משנית מעבר לרפואת שיניים.

עליו להתמודד גם עם הדינמיקה החברתית של אינטראקציות עם ילדים. רופאי השיניים לילדים שיודעים כיצד לתקשר בגובה העיניים עם המטופלים הצעירים שלהם, הם לרוב גם המבוקשים יותר.

 

האם אפשר לקחת את הילד גם לרופא שיניים "רגיל"?

חשוב לציין כי רופאי שיניים רבים מספקים שירותי רפואת שיניים לילדים, גם אם הם אינם מוסמכים כמומחים בתחום רפואת השיניים לילדים.

זה לא משהו שצריך לדאוג ממנו, מכיוון שזה פשוט אומר שהם בעלי ניסיון בהתמודדות עם ילדים בתור מטופלים ומכירים את סוגיות הטיפול בילדים. לסיכום, גם רופא השיניים הכללי שלכם יכול לספק שירותי רפואת שיניים ברמה טובה לילדכם, אך כדי להיות מומחה אמיתי בתחום נדרשת הסמכה.

מדוע חשוב לקחת את הילד לרופא שיניים גם בשלב שיני החלב?

במידה ושיני הילד לא יטופלו היטב במהלך ילדותו המוקדמת, השיניים הקבועות שלו עלולות לסבול מריקבון.

מכיוון שהשיניים עדיין צומחות, הן חשופות יותר לעששת. קיימים כמובן פתרונות לטיפול במצב, אך זו מחלה כואבת שיכולה לגרום לילדכם לסבול עוד שנים רבות שלא לצורך.

בביקור אצל רופא שיניים לילדים, ניתן לזהות מגוון של בעיות פוטנציאליות הנוגעות לבריאות השיניים והחניכיים של הילד, ולמנוע מראש את הפיכתן לבעיות חמורות יותר עם הזמן.

 

על חשיבות המניעה והטיפול המוקדם בעששת ילדים

למרות העובדה שבסופו של דבר נושרות לילדים שיני החלב ובמקומן צומחות שיניים קבועות, עדיין חשוב ששיניים אלה יתוחזקו היטב. לילדים יש סיכוי מוגבר לפתח עששת וכתוצאה מכך חורים בשיניים שיכולים לחשוף את מוך השן הפנימית לחיידקים ולגרום לכאבי שיניים.

ילדים נוטים להיות רגישים יותר לפלאק בשיניים ולעששת, מכיוון שהם נוטים לצרוך מזונות ומשקאות מסוכרים ודביקים ולא לשמור על היגיינת השיניים שלהם כהלכה. רופא שיניים לילדים עשוי גם לספק המלצות לגבי הרגלי תזונה וצחצוח התומכים בשמירה על בריאות השן, והימנעות ממזונות ומשקאות מזיקים שעלולים לפגוע בהתפתחות השיניים של ילדיכם לטווח הארוך.

 

אילו סוגי טיפולים ובדיקות נוספות רופא שיניים לילדים מוסמך לבצע?

רופאי שיניים לילדים מספקים טיפולי שיניים בסיסיים לילדים מגיל ינקות ועד שהם כמעט מבוגרים.

רופאי שיניים אלה מוסמכים לאבחן בעיות ועיכובים בצמיחת השיניים בתינוקות, ולהנחות את ההורים כיצד לעזור לפעוטות לשבור הרגלים רעים כמו יניקת אגודל ותלות במוצץ. במרפאת שיניים לילדים מבוצעות גם משימות בסיסיות כמו ניקוי שיניים לילדים וטיפולי פלואוריד. 

רופאי שיניים לילדים גם מבצעים סתימות לטיפול בחורים בשיניים, מסירים שיני בינה ומטפלים במחלות חניכיים. הם אף עוזרים באבחון בעיות רפואיות שיש להן תסמינים שמתבטאים בפגיעה בבריאות הפה כמו סוכרת, אסטמה והיפראקטיביות.

בנוסף, רופאי שיניים לילדים מאבחנים גם בעיות במבנה ומנח הלסת כמו מנשך לא תקין ושיניים עקומות, בולטות או כאלו שהתפתחו בצורה לא תקינה. מצבים אלה כמעט ולא משתפרים ללא טיפול ולכן רופא שיניים לילדים עשוי להפנותכם גם ליישור שיניים אצל רופא אורתודנט. 

מה היה לנו עד עכשיו?