אפטות ופצעי פה

אפטות הן פצעי פה הנוצרים על החניכיים ורקמות הפה האחרות. זהו זיהום בפה השכיח ביותר בקרב ילדים ובני נוער אך מופיע גם בגילאים מאוחרים יותר. הגורם להופעת אפטות בפה אינו ברור לחלוטין, אך ידוע כי לחץ, הורמונים, בעיות חיסוניות, רגישות יתר למזון וזיהומים נלווים תורמים לכך. בדרך כלל, הכיבים הללו נרפאים בתוך 10 ימים ועד 3 שבועות לכל היותר. בשורות הבאות נסביר כיצד ניתן לאבחן אפטות ופצעי פה ומה ניתן לעשות על מנת להתגבר על אפטות.

איך אפטות נראות?

אפטה היא כיב פתוח וכואב בפה. זה גם הסוג הנפוץ ביותר של פצעי פה. יש אנשים שמבחינים באפטות בתוך השפתיים, החניכיים או הלחיים. בדרך כלל אפטות בפה הן לבנות או צהובות ומוקפות ברקמה רכה שהיא רגישה אדומה ומודלקת.

תסמינים אופייניים לאפטות בפה

להלן מקצת התסמינים האופיינים לפצעי פה מסוג אפטה:

• כיב קטן או לבן בצורת אליפסה בפה
  • אזור אדום כואב בפה
  • תחושת עקצוץ בפה

במקרים מסוימים, תסמינים אחרים עשויים להיות קיימים, כולל:

• בלוטות לימפה נפוחות
  • חום
  • לא מרגישים טוב
אפטות ופצעי פה

כיצד מאבחנים אפטה?

בדרך כלל רופא השיניים יכול לאבחן פצעי אפטה בפה על ידי בדיקתם. הוא עשוי להפנות את המטופל לבדיקות דם או לבצע ביופסיה של האזור אם יש זיהום קשה או אם הוא סבור שיתכן והפצע נוצר בעקבות:

• וירוס
  • מחסור בוויטמין או מינרלים
  • הפרעה הורמונלית
  • בעיה במערכת החיסונית של המטופל
  • פצע חמור

גורמים להופעת אפטות ופצעי פה

הסיכון לפתח אפטות בפה עולה אם יש לכם היסטוריה משפחתית של אפטות. להופעת פצעי אפטה בפה יש סיבות שונות, כשהנפוצות ביותר ביניהן כוללות:

• זיהום ויראלי
  • לחץ
  • תנודות הורמונליות
  • אלרגיה למזון
  • מחזור חודשי
  • מחסור בויטמינים או מינרלים
  • בעיות חיסוניות
  • פגיעה בפה
  • מחסור בוויטמינים מסוגים סוימים, כגון B-3 (ניאצין), B-9 (חומצה פולית) או B-12 (קובלאמין), יכול לגרום לאדם להיות מועד יותר לפצעי אפטה בפה. מחסור באבץ, בברזל או בסידן עלול לגרום גם כן להופעת פצעי אפטה או להחריף אותם.

אולם במקרים מסוימים לא ניתן לקבוע את הסיבה המדויקת להופעת אפטה בפה.

האם זו אפטה או נגע סרטני?

נגע סרטני עשוי להיראות כמו אפטה בפה לעתים, אבל בניגוד לאפטות, כיבים סרטניים לא נרפאים ללא טיפול. תסמינים מסוימים של סרטן הפה דומים לאלה של פצעי אפטות, למשל כיבים כואבים ונפיחות בצוואר. אולם סרטן הפה לעיתים קרובות נבדל מאפטות על ידי תסמינים ייחודיים, כולל:

• דימום מהפה או מהחניכיים
  • שיניים מתנדנדות
  • בעיות בליעה
  • כאבי אוזניים

אם אתם חווים תסמינים אלה יחד עם תסמינים כואבים של אפטות, פנו לרופא מיד כדי לשלול את סרטן הפה בתור גורם אפשר\י לפצעים הללו.

אפטות בפה – האם הן מדבקות?

אפטות בפה אינן מדבקות. הם נרפאות כאמור, בדרך כלל בתוך שבוע עד שלושה שבועות ללא טיפול, אם כי הכאב עצמו בדרך כלל נעלם כבר בתוך 7 עד 10 ימים. פצעי אפטה חמורים יותר עשויים להצריך זמן החלמה ממושך יותר של עד שישה שבועות.

איך מטפלים בפצעי אפטה בפה?

פצעי אפטה בפה לרוב נרפאים מעצמם ללא טיפול מיוחד. עם זאת, ישנם שינויים מועילים באורח החיים שתוכלו לטפל באמצעותם בפצעי אפטות. צחצוח שיניים תכוף ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע מסייעים למנוע זיהום חיידקי בחלל הפה. הימנעות מאוכל חריף מסייעת גם היא להאיץ את תהליך הריפוי. צריכת מזונות רכים וקרים יכולה גם כן לעזור להפחית את הכאב.

לפעמים הכאב שמופיע בעקבות היווצרות אפטה בפה יכול להיות חמור. ניתן להפחית את אי הנוחות על ידי גרגור מי פה או מי מלח. זה אולי מרגיש לא נעים בהתחלה, אבל זה יעזור להפחית את הכאב.

רופא המשפחה או רופא השיניים עשויים גם לרשום את התרופות או התכשירים שלהלן לטיפול באפטות בפה: שטיפת פה מיקרוביאלית, או שטיפות פה עם כלורהקסידין, אנטיביוטיקה, מי פה או כדורים עם דוקסיציקלין, משחה קורטיקוסטרואידית, שטיפת פה רפואית לטיפול בדלקות וכאבים ועוד.

תרופות סבתא לטיפול באפטה

הנחת קרח על פצעי אפטה בפה יכולה לעזור להקל על הכאב ולקדם ריפוי מהיר שלהם. שטיפת הפה בתערובת של מים חמים וסודה לשתיה (1 כפית ל – 1 / 2 כוס מים) יכולה גם היא לסייע בהקלה על הכאב וריפוי הכיב. אם אלו לא עוזרים והאפטה ממשיכה להציק לכם כעבור שבועיים ממועד הופעתה, מומלץ להיוועץ ברופא השיניים שלכם או ברופא המשפחה.

סיבוכים אפשריים של אפטות בפה

אם פצע האפטה בפיכם אינו מטופל למשך מספר שבועות או יותר, עשויים להופיע סיבוכים אחרים וחמורים יותר, כגון:

• אי נוחות או כאב בזמן דיבור, צחצוח שיניים או אכילה
  • עייפות
  • פצעים שמתפשטים מחוץ לפה
  • חום

פנו לרופא אם פצעי האפטה בפיכם גורמים לכם לכאבים בלתי נסבלים או מפריעים מאוד לשגרת יומכם, והטיפולים הביתיים אינם פועלים. יש ליצור קשר עם הרופא שלכם גם אם סיבוכים אלה מתרחשים בתוך שבוע עד שבועיים מהתפתחות הכאב. זיהומים בקטריאליים יכולים להתפשט וליצור בעיות חמורות יותר, לכן חשוב לבלום במהירות כל גורם חיידקי שעשוי להיות אחראי לפצע האפטה.

טיפים למניעת פצעי אפטה בפה

ניתן למנוע הישנות של פצעי אפטה בפה על ידי הימנעות ממזונות שעשויים לגרום להתפרצותם. אלה כוללים לעיתים קרובות מזון חריף, מלוח או חומצי. כמו כן, רצוי להימנע ממזונות הגורמים לכם לתסמיני אלרגיה, כגון גרד בפה, לשון נפוחה או פריחה. אם כיב אפטי צץ בעקבות לחץ, השתמשו בשיטות להפחתת לחצים ובטכניקות הרגעה, כגון נשימה עמוקה ומדיטציה. יתרה מכך, מומלץ

להקפיד במיוחד על היגיינת הפה ולהשתמש במברשת שיניים רכה כדי להימנע מגירוי החניכיים והרקמות הרכות. שוחחו גם עם הרופא שלכם כדי לקבוע אם יש לכם חסרים ספציפיים בויטמינים או מינרלים. הרופא יכול להפנות אתכם לתזונאית שתסייע בתכנון תפריט בריא עבורכם ולהמליץ על שימוש בתוספי תזונה להשלמת חוסרים תזונתיים, אם תזדקקו להם.