כתובתנו: רחוב אילת 36, חולון

שיניים בריאות בגוף בריא: כיצד תזונה משפיעה על השיניים שלך

נגיסה בגזר

תוכן עניינים

תזונה בריאה משפיעה על הבריאות הכללית שלך ובריאות הפה שלך.

כל מזון שאתה אוכל או משקה שאתה שותה, בא במגע עם השיניים שלך, מה שאומר שהבחירות הללו משפיעות ללא הרף על בריאות השיניים והחניכיים שלך.

מרכיבים רבים בתזונה המערבית – החל ממזון ומשקאות ממותקים, ועד למזונות דביקים ו/או חומציים מאוד – יכולים לפגוע מאוד באמייל השיניים שלך ולגרום להיווצרות חורים ועששת.

לכן חשוב להתמקד באכילת מזון בריא המסייע גם בקידום בריאות הפה.

פעל בהתאם להנחיות לאכילה בריאה במדריך שלפניך כדי לשפר את בריאות השיניים והחניכיים שלך.

 

11 טיפים תזונתיים לשמירה על חיוך בריא

בעזרת ההנחיות שלפניך לאכילה ושתייה בריאה, אתה יכול להפחית את הסיכון שלך לשחיקת אמייל וחורים בפה, ולשמור על חיוך בריא לאורך זמן:

 

  1. דלג על ממתקים: ידוע כי חורים נובעים מצריכה מופרזת של מזונות ומשקאות מסוכרים ודביקים, כמו גם בהרגלים לקויים בתחום הגיינת הפה. לכן חשוב להגביל את הצריכה של אוכל ושתייה עתירי סוכר. זה לא אומר לצמצם רק את  צריכת הממתקים, העוגיות והעוגות. גם משקאות מוגזים וממותקים, כמו קולה, משקאות אנרגיה ואפילו מיצים, עשירים מאוד בסוכר. יתכן שתופתע למצוא כמויות גבוהות של סוכר במותגים מסוימים של רטבים מוכנים, דגני בוקר ופירות משומרים, ולכן חשוב לבדוק את תכולת הסוכר בכל מה שאוכלים או שותים.

 

  1. אכול מזון שאינו נדבק לשיניים: אוכל דביק כמו פירות יבשים, דבש וסילאן, יחד עם מאכלים עמילניים כמו לחם וצ'יפס, יכולים להיצמד אל פני השיניים ולהגדיל את הסיכון להווצרות חורים.
    לכן מזונות דביקים חשוב לאכול במתינות, עם הקפדה על הרגלי צחצוח וחוט דנטלי באופן קבוע, מדי בוקר וערב וגם לאחר צריכה של מזונות דביקים.

 

  1. היזהר ממאכלים ומשקאות חומציים: בעוד שאכילת תוצרת טרייה כמו תפוזים ועגבניות היא חלק חשוב מהתזונה הבריאה, פירות הדר וסוגים אחרים של פירות הם חומציים, מה שעלול להשפיע על אמייל השיניים שלך. נסה לאכול אותם כחלק מארוחה ולא לבד, כך שהם פחות יפגעו בשיניים שלך. 

 

  1. היזהר ממשקאות מכתימי שיניים: משקאות מסוימים, כמו קפה, תה ויין אדום, עשויים להכתים את השיניים. הסיבה לכך היא שהם מכילים פיגמנטים צבעוניים הנקראים כרומוגנים, אשר נצמדים לאמייל השיניים ומכתימים אותם. זה לא אומר שלעולם לא תוכל ליהנות שוב מכוס קפה בבוקר או מכוס יין בארוחת הערב – פשוט כדאי לשתות הרבה מים לאחריהם, כדי לעזור לשטוף את הפיגמנטים המכתימים מהשיניים.

 

  1. אכול תזונה מאוזנת: לשמירה על בריאות שיניים מיטבית יש לאכול תזונה מאוזנת היטב וכמה שפחות מעובדת, הכוללת ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלבון רזה, ומוצרים עתירי סידן. אכילת מגוון של מזונות בריאים מכל קבוצות המזון, יכולה לעזור לך להשיג את חומרי המזון הדרושים לגופך בכדי לשמור על בריאות הפה.

 

  1. כוון למזונות נוגדי דלקת: תזונה אנטי דלקתית תורמת לשמירה על חניכיים בריאות ומונעת אובדן שיניים, כך עולה ממחקר שפורסם ביוני 2017 בכתב העת Clinical Nutrition. מומחים טוענים כי מזונות מסוימים, כמו שומנים רוויים ומזון מעובד, תורמים לדלקת בגופנו. 

 

  1. שלב בתפריט היומי שומנים בריאים: שומנים בריאים הם מרכיב חשוב בתזונה אנטי דלקתית המקדמת את בריאות הפה. רצוי לבחור בשומנים בריאים ללב כמו שמן זית, אבוקדו ואגוזי מלך. מומחים לבריאות הפה מדגישים את החשיבות של הכללת סוגים שונים של חומצות שומן אומגה 3 בתזונה שלך. התייעץ עם רופא השיניים שלך או דיאטנית אם אינך בטוח כיצד לשלב שומן בריא בתזונה שלך.

 

  1. צרוך סידן בכמות מספקת: אנשים שמקבלים את הכמות היומית המומלצת של סידן נוטים פחות לפתח מחלות חניכיים, כך עולה ממחקר שפורסם בפברואר 2016 בכתב העת Public Health Nutrition. ההמלצה עבור מבוגרים היא לצרוך לפחות 1,000 עד 1,300 מיליגרם סידן מדי יום, בהתאם לגילם. לצד חלב ומוצרי חלב אחרים, מזונות עשירים בסידן כוללים שעועית, שקדים, וירקות עליים ירוקים.

 

  1. לא לשכוח לשתות הרבה מים: אם אתה צמא, העדף לשתות מים על פני כל נוזל אחר.
    שתיית מים מרובה מספקת הגנה על בריאות השיניים ועוד הרבה יתרונות בריאותיים, כך טוענים מומחים בתחום בריאות הפה. אם יש לך צורך לצרוך משקה ממותק, לכל הפחות יש לשטוף את הפה במים ו / או לשתות מים לאחריו על מנת לשטוף קצת מהסוכר שהצטבר על השיניים שלך.

 

  1. קח הפסקות בין הארוחות: השתדל לא לאכול או לשתות ללא הפסקה. הפה שלך זקוק להפסקות כדי לעבד את מה שאתה מכניס לתוכו. ריווח בין ארוחות ומשקאות לפרקי זמן של שעתיים לפחות מפחית את הסיכון לעששת, לטענת המומחים. הפה שלך מייצר יותר רוק במהלך הארוחה, מה שיכול לעזור לשטוף חלקיקי מזון שנאספים על השיניים. אבל נשנוש מתמשך – במיוחד אם הוא כרוך בבחירת מזונות ומשקאות אשר מזיקים לשיניים שלך, כמו חטיפים או ממתקים – עלול להשאיר חלקיקים של שאריות מזון על השיניים.

 

  1. ללעוס מסטיק ללא סוכר: אם אתה מתקשה להפסיק לנשנש בין הארוחות, נסה מסטיק ללא סוכר. ללעוס מסטיק ללא סוכר לאחר ארוחה או חטיף מפחית את הסיכון להיווצרות של חורים או עששת, אומרים המומחים לבריאות הפה. הסיבה לכך היא שמסטיקים ממריצים הפרשת רוק מבלוטות הרוק בפה, ומסייעים לשטיפה של החומרים המצטברים בחלל הפה ועלולים להוביל לעששת. יתרה מכך, ייצור הרוק המוגבר מוסיף גם סידן ופוספט לפה, מה שהופך את אמייל השיניים לחזק יותר. בנוסף, לעיסת מסטיק תעניק לך יתרון נוסף של ריח פה נעים ורענן.
שיניים בריאות
זקוקים לטיפול שיניים?
מלאו את הפרטים שלכם ותקבלו הצעת מחיר מכמה מרפאות שיניים הקרובים לביתכם!
מאמרים נוספים