4 תפקידים של שמנים אתריים שקשורים לבריאותינו

שמנים אתריים הינם נוזלים המיוצרים בצמחים ומקנים להם את ריחם וטעמם.

השמן מופק מצמחים בעלי ריח כמו פרחים שונים, פירות, תבלינים או עשבים ריחניים ותפקידם הוא הגנה מפני מזיקים ומחלות.

השמנים הינם חשובים ברפואה האלטרנטיבית אך גם קלים לשימוש ביתי.

שיטת הטיפול שבעזרתה משתמשים בשמנים אתריים ברפואה האלטרנטיבית נקראת ארומתרפיה, כאשר השימוש בשמנים החל עוד בבית המקדש ותרבויות עתיקות יותר.

על פי הארומתרפיה, ריח השמנים מועבר אל המוח ישירות ומייצר תגובה מיידית התורמת לריפוי.

לשמנים מאפיינים שונים: אנטי חיידקיים, מעוררים/מרדימים, מחממים/מקררים או באופן כללי- מווסתים את הפעילות של הגוף מכיוון שהם פועלים על המערכת העצבית של הגוף.

אופני טיפול שונים משפיעים בדרכים שונות על הבריאות

ארומתרפיה לא נמצאת בשימוש במקרים של נטילת סטרואידים או חולי סרטן שכן היא יכולה להפעיל את מערכת החיסון ובנוסף, כלי הטיפול לא יכולים להיות מפלסטיק. כאמור, ישנן דרכי טיפול שונות כמפורט להלן:

דרך טיפול השפעה בריאותית
הרחה השיטה המומלצת. באמצעות ההרחה השמן חודר לגוף ומטפל במחלות נשימה שונות.
מריחה על הגוף עיסוי שמנים או אמבטיית שמנים כדי להקל על כאבי שרירים ודלקות, בעיות בעור ובישום ריחני.
בליעה יותר מתאים לצמחי מרפא אך אם מדובר בשמנים אתריים אז רק לכאבי גרון (טיפת שמן לימון עם כפית דבש) או בעיות עיכול (טיפת שמן ג'ינג'ר עם רבע כוס מים).

שילובים שונים של שמנים לטיפולים רפואיים שונים

כמפורט בטבלה הבאה:

שילוב השמנים הטיפול המבוקש
שומשום ומרווה כאבי מחזור
ציפורן ולימון כאבי שיניים
ארז, לבנדר ורוזמרין נשירת שיערות
הלקסריסיום ולבנדר בעיות עור
הדס עם אקליפטוס ולבונה בעיות נשימה
תפוז מר וברגמוט בעיות קשב וריכוז

איכות השמנים

בהפקת השמנים משתמשים לארומתרפיה רק בפחות מ-4% והשאר הולך לתעשיות כמו בישום. בשימוש ארומתרפי חייבים שמנים באיכות גבוהה אשר קובעת את רמת הפעילות הבריאותית. שמן איכותי הינו מזן אחד ולא מהול, כאשר מומלץ להשתמש בשמנים שהופקו מצמחים אורגניים. תנאי גידול הצמחים משפיעים גם הם על השמן. לעיתים, מוהלים את השמן כדי להוזיל את העלות לצרכן, אך כך הוא מאבד מכוחו הטיפולי והשפעתו הרפואית. כאשר אנחנו בוחרים יצרן, יש לוודא את איכות השמן שלו, שיטת הגידול של הצמחים ושיטת הפקת השמן.

לסיכום

שמנים אתריים נמצאים בשימוש רחב ברפואה טבעית ולא בכדי. תחום הארומתרפיה הולך ומתרחב ויותר ויותר אנשים נחשפים אל סגולות השמנים. השמנים נותנים פתרונות נוספים למה שקיים היום ברפואה הקונבנציונלית ולא מחליפים אותה. מי שמעדיף פתרונות טבעיים ימצא את השמנים כמאד עוזרים. השמנים מרוכזים, מריחים טוב ומרגיעים את הנפש והגוף. מומלץ לנסות סוגים שונים של שמנים שמטפלים באותה הבעיה ולבחור את השמן עם הריח שאנחנו מתחברים אליו יותר וכמו כן מומלץ לעשות תערובות שמנים שונות כדי לטפל במספר בעיות בו זמנית.

נוזל בריאותי

בקבוקים